H henkop skrev:
Jag har varken haft tv-box eller marksänd tv på 5 år, ska jag fortfarande betala för någonting som jag inte använder.
Det är precis lika sjukt som att betala vägskatt om man inte inte äger en bil. Sen känns det lite extra dystert då SVT är långt ifrån oberoende i sina nyheter och program. Jag litar mer på DN än vad jag gör på SVT och DN är riktig smörja.
Skall mina skattepengar användas till barn? Jag har inga barn och skall inte skaffa heller. Det är ju helt sjukt att jag inte får lägre skatt! SKANDAL!

(skrivet med ironi för att påvisa orimligheten i ditt resonemang)
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, man betalar skatt som går till mycket som man inte använder.
Man behöver inte vare sig tevebox eller marksänd tv för att titta på SVT Play eller lyssna på SR.
Den gamla lagen omfattar bara TV och mottagare. All annan teknisk utrustning som telefon och dator omges inte av lagen och radiotjänst har heller inte gått i den linjen.
Det är i grund och botten en vägskatt som vi alla nu är tvungna att betala, även vi som inte tar del av skiten.

Den skatt vi betalar till staten väljer vi själva hur den prioriteras genom demokratiska folkomröstningar.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Skall mina skattepengar användas till barn? Jag har inga barn och skall inte skaffa heller. Det är ju helt sjukt att jag inte får lägre skatt! SKANDAL!

(skrivet med ironi för att påvisa orimligheten i ditt resonemang)
Din ironiska jämförelse är vad som är orimlig och ogenomtänkt.
Skattepengar ska använda till barn eftersom barn är framtiden. Utan barn, inget Sverige, ingen framtid. Ganska logiskt att investera i framtiden, som gynnar alla va?
 
H henkop skrev:
Ditt jämförelse är vad som är orimlig och ogenomtänkt.
Skattepengar ska använda till barn eftersom barn är framtiden. Utan barn, inget Sverige, ingen framtid. Ganska logiskt att investera i framtiden va?
Att barn är framtiden är DIN åsikt. Fakta är att barn är den största miljöboven som finns. Fler barn = miljön förstörs snabbare och mer = vi överlever inte. Ganska logiskt att inte investera i barn då va?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
BirgitS
H henkop skrev:
Den gamla lagen omfattar bara TV och mottagare. All annan teknisk utrustning som telefon och dator omges inte av lagen och radiotjänst har heller inte gått i den linjen.
Jag vet det och det är ju en stor anledning till att det blir en skatt för de flesta (inte alla) i stället för licens för tevemottagare. Naturligtvis har SVT kostnader som måste tas även av de som bara tittar på Play. Även SR kostar pengar.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Att barn är framtiden är DIN åsikt. Fakta är att barn är den största miljöboven som finns. Fler barn = miljön förstörs snabbare och mer = vi överlever inte. Ganska logiskt att inte investera i barn då va?
Nej, troll som du är de största miljöbovarna. Stjäl tid och ork från människor som vill ta del av andras bidragande och tänkande åsikter. Att barn är framtiden är ingen åsikt, vi pratar evolution nu. Utan ett politiskt stöd för barnafödande och omhändertagande - navet i välfärdssamhället, hade du säkerligen inte existerat idag.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
H henkop skrev:
Nej, troll som du är de största miljöbovarna. Stjäl tid och ork från människor som vill ta del av andras bidragande och tänkande åsikter. Att barn är framtiden är ingen åsikt, vi pratar evolution nu. Utan ett politiskt stöd för barnafödande och omhändertagande - navet i välfärdssamhället, hade du säkerligen inte existerat idag.
Jag ger dig rådet att läsa på. Vågskålarna har tippat över vad gäller miljön och barnafödande.

Och nej, jag är inte ett troll.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Man skulle kunna göra som Danmark och banta statstelevisionens budget. Man kan fråga sig vad som motiverar SVT-medarbetarnas höga löner. Är det rimligt att SVT-journalister tjänar mer än läkare? Tveksamt.
 
  • Gilla
RapidSledge och 3 till
  • Laddar…
Naturligtvis finns det fler statliga utgiftsposter än statsmedia som kan ifrågasättas (eller försvaras), men varje post måste kunna diskuteras på egna meriter. Försvaret har sina meriter, rättsstaten sina, utbildningsväsendet sina, vården sina osv.

Att man ifrågasätter statsmedia, vare sig det sker på principiell basis eller nyttobasis har därför väldigt lite att göra med andra statligt finansierade verksamheter.

I mina öron låter det som ett goddag yxskaft-svar när någon säger att de tycker att statsmedia är onödigt och och ifrågasätter behovet av det och får till motfråga om de hatar barn eller tycker att alla gamla människor ska kastas utför ättestupan.
 
  • Gilla
Lostmoose och 3 till
  • Laddar…
optimum
Avgiften ska vara 1% av inkomsten men max 1300 kr

De flesta som arbetar har en inkomst på över 13.000 kr / månad och får då automatiskt maxbeloppet.

Det gör för en familj som våran 2 x 1300 kr vilket är 2600 kr.
Idag betalar vi 2400 kr.

Varför ska vanligt folk straffas med höjda avgifter?

Vi har alltid betalat TV-licens men ska nu straffas.
Sjukt skattefanatiskt beslut.

Nu ska jag åka och tanka bilen så det kommer in mer skatt till svarta hålen statens finanser
 
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Bättre att dela ut jobb än bidrag, så är min tanke.
(y)
Så har jag aldrig tänkt, men det var bra tänkt och formulerat.
 
optimum rolri skrev:
Varför ska vanligt folk straffas med höjda avgifter?
För att göra det mer rättvist. Nu kommer man betala per person (med inkomst) i stället för per ytterdörr.

Det nya systemet är inte perfekt, men det är i vart fall bättre än det gamla.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum rolri skrev:
Det gör för en familj som våran 2 x 1300 kr vilket är 2600 kr.
Idag betalar vi 2400 kr.

Varför ska vanligt folk straffas med höjda avgifter?
Om du läser radio och tv-utredningen (länkad i tråden) och övrigt material från riksdagen ska du se att det inte är en avgiftshöjning, eller tja, det blir lite högre avgift i några månader, ty i nya avgiften är 2019 års planerade höjning inräknad. Så det blir samma avgift som innan till hösten 2019.

Men jag själv skulle inte vara främmande för att man skär något lite i budgeten, istället för att låta den vara samma (eller höja).


optimum rolri skrev:
Nu ska jag åka och tanka bilen så det kommer in mer skatt till svarta hålen statens finanser
Det där som du kallar svarta hål är polisen, försvaret, vägar, skolor, sjukhus, VAB, a-kassa, och annat som vi medborgare gemensamt röstat fram och byggt upp.
Sedan 80-talet har vi dock gemensamt röstat mot det och nedmonterat det. Och nu gnäller folk över att vården inte fungerar ... ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du läser radio och tv-utredningen (länkad i tråden) och övrigt material från riksdagen ska du se att det inte är en avgiftshöjning, eller tja, det blir lite högre avgift i några månader, ty i nya avgiften är 2019 års planerade höjning inräknad. Så det blir samma avgift som innan till hösten 2019.

Men jag själv skulle inte vara främmande för att man skär något lite i budgeten, istället för att låta den vara samma (eller höja).



Det där som du kallar svarta hål är polisen, försvaret, vägar, skolor, sjukhus, VAB, a-kassa, och annat som vi medborgare gemensamt röstat fram och byggt upp.
Sedan 80-talet har vi dock gemensamt röstat mot det och nedmonterat det. Och nu gnäller folk över att vården inte fungerar ... ;)
Bättre om staten såg till att alla arbetsföra hade jobb så kom skatten in ändå istället för att pungslå oss.
Då hade man inte behövt ha någon ny skatt för Radio och TV som dessutom säkert kostat några miljoner att utarbeta.
Hade jag skött min ekonomi lika dåligt så hade jag varit bankrutt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Naturligtvis finns det fler statliga utgiftsposter än statsmedia som kan ifrågasättas (eller försvaras), men varje post måste kunna diskuteras på egna meriter. Försvaret har sina meriter, rättsstaten sina, utbildningsväsendet sina, vården sina osv.

Att man ifrågasätter statsmedia, vare sig det sker på principiell basis eller nyttobasis har därför väldigt lite att göra med andra statligt finansierade verksamheter.

I mina öron låter det som ett goddag yxskaft-svar när någon säger att de tycker att statsmedia är onödigt och och ifrågasätter behovet av det och får till motfråga om de hatar barn eller tycker att alla gamla människor ska kastas utför ättestupan.
Att ifrågasätta form och intention är, precis som PS existens, nyttigt, vettigt och bra. Att ifrågasätta PS existens är oinsiktsfullt, och berättigar jämförelsen med andra statliga och gemensamt finansierade funktioner.

Vidare har varken jag eller någon annan sagt att jag eller de hatar barn. Jag har nämnt en långt större utgiftspost som jag inte har någon nytta av men som jag likväl måste vara med att finansiera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.