Håller på att montera avloppsluftning i taket och behöver lite råd angående utförandet. Kommer ha ett låglutande tak (7 grader) med papp och senare förmodligen sedum.

Hittills har min plan varit följande. 110 mm avloppsrör dras genom taket. Takstos av gummi limmas med asfaltsklister mot underlagspappen. Röret installeras rakt över kommande innervägg som förmodligen blir reglad med 145 mm för att enkelt innesluta 110-röret som går ner i bjälklaget. Har gjort hål och testmonterat men inte förseglat något.
Monterad avloppsluftning med rör och takstos på en takyta med underlagspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av avloppsrör genom tak med gummistos och asfaltsklister, ej färdigförseglat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör som sticker ut genom en träregel i ett tak under konstruktion, innan isolering och slutgiltigt ytmaterial tillämpas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lägger en takfirma ytpapp som sluter tätt mot takstosen. Röret kläs sedan in i något plåtrör med huva. Inne så sätter vi masonite för att skapa luftspalt. Plastar och sätter läkt i taket. Isolera med lösull. När bygget av badrum börjar så kan vi enkelt ansluta luftningen utan att behöva gå upp på taket. (då ställningar inte finns kvar längre)

MEN. Fick tips om att istället bygga en låda av plywood som kläs med takpapp. Då kan man även isolera runt röret. Lådan kläs sedan med plåt och huv. Detta blir lite krångligare att bygga. Så är det värt det extra jobbet? Behöver man isolering avloppsluftning?

Jag tänker att man kanske kan dra ett 70 mm rör inuti mitt 110-rör och isolera i mellanrummet om man vill ha isolering. Är det en bra lösning?
 
Redigerat:
Varför så stort rör? Borde väl rökt med 70mm genom taket?
 
1. Ser inget som helst syfte i att isolera röret. Det är ju ett avluftningsrör och det kommer och ska således inte stå en massa vatten däri som kan frysa. Mao onödigt.

2. Det finns färdiga takhuvar för papptak som man kan koppla på avluftningsröret på. Tror det är Vilpe som tillverkar dem. Så slipper du hålla på att krångla med att få plåtar bockade osv. :)
 
Krilleman
Avloppsluftning ska vara 110mm ut genom taket om man ska göra det rätt.

Ingen isolering behövs.

75mm får användas, men endast i uppvärmda utrymmen.
 
  • Gilla
villeg och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
1. Ser inget som helst syfte i att isolera röret. Det är ju ett avluftningsrör och det kommer och ska således inte stå en massa vatten däri som kan frysa. Mao onödigt.

2. Det finns färdiga takhuvar för papptak som man kan koppla på avluftningsröret på. Tror det är Vilpe som tillverkar dem. Så slipper du hålla på att krångla med att få plåtar bockade osv. :)
ngn av dessa kanske
http://www.vilpe.com/sv/produkter/ventilation-av-tak-konstruktioner/avloppsluftare.html
Vi använde vilpes produkter för papptak när vi satte upp köksfläkten på taket och de har fungerat bra.
 
Precis. Är en sån jag själv kommer köra med när vi väl byter avluftningen :)
 
Tack för alla råd.

Tittade faktiskt på Vilpes varianter. Men hittade inte så mycket info och ingen återförsäljare i närheten. Men hade nog varit bekvämt att använda en färdig lösning. Sen tyckte frun att de var förskräckligt fula också :D

Men såg att det fanns en variant med isolering + hatt som verkar vara tänkt att trä över ett 110-rör. Ska titta mer på det, kanske kan köra på det istället för plåt.
 
Bygghemma säljer vilpe vill jag minnas!
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.