Hej vi har gått i tankarna om att bygga om vår tillbyggnad (hälften innehåller badrum/grovkök andra hälften varmförråd) vi tänkte ändra fasad beklädnad på den och skickade in till kommunen om bygglov.
Men ve och fasa så fick vi tillbaka att där inte fanns något bygglov för den utbyggnaden, utan att det var ett "svartbygge" ut över det är tomten belagd med byggstopp.

Bygget är äldre än 10år och då har jag läst mig till att kommunen inte kan ålägga oss att riva det eller ge oss vite.

Nu till saken, om jag renoverar det invändigt. Gäller fortfarande 10års reglen eller är jag ute på tunn is igen???

Vad rekommenderar ni att jag gör? Riva finns inte på kartan då hela vårt värme system och ända badrum finns i den tillbyggnaden. Har inte plats att flytta det och eftersom det är byggstopp på tomten kan jag inte riva svartbygge och söka ett nytt bygglov för en ny tillbyggnad

Tack för alla svar.
Mvh Benny
 
Du kan göra vad du vill som inte kräver bygglov i svartbygget. Invändig renovering är således inget problem.
 
Även om kommun nu är medvetna om att jag har ett svartbygge? Problemet är att jag måste byta två fönster och en dörr för de som sitter där är i så dåligt skick att jag inte kan rädda dom. Är det vanligt att dom kommer ut och gör en kontroll på en?
 
Ja, strängt taget kan du lagligen byta ut varenda byggnadsdel så länge som du gör det stegvis.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, strängt taget kan du lagligen byta ut varenda byggnadsdel så länge som du gör det stegvis.
Definiera "stegvis"? Om jag byter ett fönster nu och ett om nån månad, räknas det som stegvis? Detta känns väldigt luddigt. Bästa vore om man bara kunde fått bygglov för skiten men det var kommunen inte med på alls
 
Du kan nog göra mer än så, men du får inte riva hela tillbygget och bygga upp ett likadant.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kan nog göra mer än så, men du får inte riva hela tillbygget och bygga upp ett likadant.
Då skulle jag i princip kunna byta fönster och dörren samt tabort plåten och putsa fasaden. Utan att kommunen skulle komma med vite.
 
Byta fönster är i de allra flesta fall vanligt underhåll som inte kräver bygglov. Det är först när man ändrar utseendet på fasaden, tex genom att byta till fönster av en annan storlek eller utformning, som kommunen kan ha synpunkter.
 
Rent krasst kan du riva 3 väggar o bygga nya, för att sedan riva den 4'de o bygga ny, och det räknas ändå bara som renovering.
 
Då kommer en följd fråga. Gäller försäkringar och dylikt om något skulle ta fyr eller likadane i tillbyggnaden???
 
Det beror väl på vad du har försäkrat? Står det att det är ett hus i en viss storlek så är det det som gäller...
 
useless useless skrev:
Det beror väl på vad du har försäkrat? Står det att det är ett hus i en viss storlek så är det det som gäller...
Ja det tillhör huset. Och ytan är den samma. Mest så försäkringsbolaget inte går in och börjar kvida för att det inte har något bygglov.
 
Det kan säkert bli problem med bygglov för ett ersättningshus om det finns restriktioner på hur stora hus man får ha och ditt hus med tillbyggnad hamnar över den gränsen.
 
B Benny Losell skrev:
Då kommer en följd fråga. Gäller försäkringar och dylikt om något skulle ta fyr eller likadane i tillbyggnaden???
ja det bör den göra om du har angett rätt antal kvadratmeter yta

Köpare av en fastighet har ingen undersökningsplikt när det gäller frågor om så kallade svartbyggen. Som köpare ska man kunna utgå ifrån att det finns bygglov för sådant som är bygglovspliktigt. Det slår hovrätten fast och river därmed upp en dom från tingsrätten där köparna hade förlorat.
http://www.dagensjuridik.se/2014/06/huskopare-har-ingen-undersokningsplikt-av-vad-som-ar-svartbygge
t
 
  • Gilla
Benny Losell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.