Idag fick vi äntligen tillträde!

Vi ska sänka innertemperaturen då det är 24 grader inne idag.

Jag vet faktiskt inte om det sitter innehavare monterad eller inte men jag antar det.

Vad jag förstått från manualen så ska man om
man har innegivare justera temperatur genom att ändra på vredet nedanför klockan, inte på vredet uppe till höger. Stämmer det?

Denna teori tycker jag bekräftar att det sitter innegivare då den uppe till höger står på 0 men den under klockan kan man föreställa sig blivit justerad.

Så min slutsats är att jag vrider ner den ett litet hack så sänks temperaturen?

Vad händer om man vrider ner fel vred?
 
  • Värmesystem med röd expansionskärl, kontrollpanel och justervred samt energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeregulator med klocka och två justeringsvred, det ena märkt med plus och minus, det andra med olika symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De två gör olika saker. Den uppe till höger sänker temperaturen konsekvent med det ni ställer in. Den under klockan ändrar skillnaden på vattentemperatur ut och temperaturen som en ute-givare ser.

Så det beror lite på vad ni vill öppnå. Konsekvent lägre temperatur eller bara mer eller mindre skillnad på inne/ute temperatur. Jag hade börjat ändra på den som är uppe till höger först. Dock kan jag nog rekommendera att vänta någon dag så ni ser hur det är över lite längre tid.
 
Jo, om du har rumsgivare ansluten så motsvarar 0:an, på vredet uppe till höger, ca 20 graders inomhustemperatur.
Har du golvvärme, eller radiatorer? Hur kallt är det utomhus i österbotten just nu?
 
L lordi skrev:
Jo, om du har rumsgivare ansluten så motsvarar 0:an, på vredet uppe till höger, ca 20 graders inomhustemperatur.
Har du golvvärme, eller radiatorer? Hur kallt är det utomhus i österbotten just nu?

Det är 24 grader inomhus och +6 ute.

Radiatorer är huvuduppvärmningen, sen är det ett par golv med elburen golvvärme och ett i sutterängplan med vattenburen golvvärme och radiator i samma rum.

Västerbotten ska det vara. Det måste ha blivit någon konstig autokorrekt som fick det till Västra Österbotten :)
 
J Jensa86 skrev:
De två gör olika saker. Den uppe till höger sänker temperaturen konsekvent med det ni ställer in. Den under klockan ändrar skillnaden på vattentemperatur ut och temperaturen som en ute-givare ser.

Så det beror lite på vad ni vill öppnå. Konsekvent lägre temperatur eller bara mer eller mindre skillnad på inne/ute temperatur. Jag hade börjat ändra på den som är uppe till höger först. Dock kan jag nog rekommendera att vänta någon dag så ni ser hur det är över lite längre tid.
OK, tack för svar!

Har varit där några gånger senaste veckorna och det har varit konstant 24 grader. Jag håller med om att man borde se över lite lägre period, men att vara och renovera i 24 gradig värme är lite för varmt. Man blir ganska svettig :)
 
T trasker skrev:
Det är 24 grader inomhus och +6 ute.

Radiatorer är huvuduppvärmningen, sen är det ett par golv med elburen golvvärme och ett i sutterängplan med vattenburen golvvärme och radiator i samma rum.

Västerbotten ska det vara. Det måste ha blivit någon konstig autokorrekt som fick det till Västra Österbotten :)
Ja Österbotten ligger ju i västra Finland och väster om Österbotten ligger ju Sverige och Västerbotten :)

Ok. Prova att vrida ner vredet från 0 till -2 och vänta ett dygn. Tror inte du har rumsgivare. I såfall sitter det en liten dosa monterad på väggen i något rum. Troligen i någon hall eller vardagsrum.
 
Och söder om Västerbotten ligger Västernorrland som de facto ligger i östra Norrland.;)
 
Västerbotten ligger väster om Bottenviken och Österbotten öster därom …
 
Jag kommer från Norrbotten men Söderbotten har försvunnit från kartan
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Jag kommer från Norrbotten men Söderbotten har försvunnit från kartan
Söderbotten måste ligga på botten i bottenviken :)

Ursäkta om jag gick OT här. Det bottnar i att jag är en flitig läsare av humortråden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.