Fick en kapad stam från en tall av en bekant som jag har stående med en växt ovanpå, blev jättefint! Efter ett par månader har jag nu börjat höra lite knastrande från den, och det ligger lite spån och delar av bark på golvet runt den. Det låter precis som att det är något litet djur som gnager precis under barken.

Läste på lite och hamnade bl a här: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-vi-fatt-in-barkborre.328826/
Det låter inte som att det skulle kunna vara strimmig trägnagare eftersom den stått inne så länge i torr luft, kan det vara någon slags termit? Jag ställde ut den nu i alla fall så inget letar sig vidare och börjar gnaga i parketten.

Och min egentliga fråga: hur ska jag göra för att vara säker på att det inte bor någon därinne så jag kan använda den som möbel igen?

Tack på förhand!
 
Åsa Lund
Ta bort all barken till att börja med!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för ditt svar, men jag skulle vilja behålla barken eftersom jag tycker att den är fin.
 
Då får du nog leva med gnagljud och spånhögar tills insekterna är mätta och/eller barken ramlar av.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Då får du nog leva med gnagljud och spånhögar tills insekterna är mätta och/eller barken ramlar av.
Lägg in den i bastun några timmar!
 
Har ingen bastu tyvärr. Fick tips om frysen också men det känns mer tveksamt, vad tror ni?
 
Vi fick med dödsur i begagnade äppellådor vi köpte, bastu saknades men värmefläkt och ett upptejpat "tält" av byggplast löste problemet. Kombineras med hemmavistelse och brandlarm om självbevarelsedriften är intakt.
 
0 0_o skrev:
Har ingen bastu tyvärr. Fick tips om frysen också men det känns mer tveksamt, vad tror ni?
Tror inte på frysen. Stoppa den i en plastsäck tillsammans med en flaska radar, tryck på radar flaskan 15 s inne i säcken, låt stå över natten.
 
Det kan absolut vara barkborre om det var en färsk tallbit. Det tar lång tid innan den torkar om den inte ens är barkad.
 
Nu börjar det likna nåt, tack för tipsen! Har lite svårt för radar-lösningen, det kanske inte är någon fara men jag har barn som springer omkring och det känns inte jättekul att ha en radar-dränkt möbel i närheten av dem.
Värmefläkt låter ju bra. Jag har en ganska kraftig luftavfuktare hemma, kanske en liknande lösning med den?
 
Postar svaret här också....

Det tar en evighet att torka ut den. Men om du värmer upp den över 60grader så dör sannolikt alla kryp.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R
Rök ur krypen...
 
Körde en gammalt klädskåp jag köpt på auktion i torkskåp (i delar), efter att ha insett att det innehöll en massa objudna gäster i form av trämask. Inga mer spånhögar efter den behandlingen ;)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Torkskåp mycket bättre än avfuktare. Avfuktare höjer inte temperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.