Hej!

Finns det några rekommendationer på hur höga plintarna max får va vid öppen plintgrund. Har en sommarstuga som vi tänkt bygga ut 30kvm. De plintarna som huset står på nu varierar mellan 80cm till 30cm, gjutna block. Där vi ska bygga ut varierar det mellan 1,3m och 40 cm från mark till hus. Är det smidigaste alternativet att gräva hål för plintarna till frostfritt, köra ner gjutrör och gjuta upp plintarna, och sedan återfalla runt plintarna med makadam.

Mvh Dcaprio
 
R
D Dcaprio skrev:
Är det smidigaste alternativet att gräva hål för plintarna till frostfritt, köra ner gjutrör och gjuta upp plintarna, och sedan återfalla runt plintarna med makadam.
Inga problem , ner till frostfriitt , sen två armeringsjärn min 12 mm ner i mark 50 cm om det går eller dubbas i berget
järnen ska gå upp i rören till ca 5 cm under färdigt kant , lämpligt är att lägga en cementplatta 300X300 med hål i för ett järn som går igenom plattan längst ner . under stolpen <Det blir en bra fot att stå på , och inte sjunka
 
okej, då får det bli så. En annan fråga. Håller på och skissar på stommen och funderar på att fälla in bjälklaget mellan bärlinan med balkskor. Bärlinan och bjälklaget kommer bestå av 45x220. Känns lite onödigt att bygg 440 upp, även fast höjden finns att ta av. För och nackdelar med det?
 
Här kan du läsa på lite om tjälisolering. Du behöver inte hela vägen ner till frostfritt om du isolerar rätt. Storleken på själva sulan under plinten beror på vilken last som kommer in i plinten samt vilken hållfasthet man väljer på eventuell isolering. Jag skulle inte rekommendera att dra ner armeringsjärn i marken som föreslagits utan man gör en riktig plintgrundläggning. Att borra ner i berg är ok, då med protectorbinda som fuktskydd av armeringen.
Balkskor skulle kunna fungera, vilken spännvidd har du på bjälklaget?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
R
Finns rostfria armeringsjärn.
 
Isolera under sulan på plinten? Och fylla makadam runt om? Tveksamt om jag kommer ner ända till berget. Borde jag även gräva bort 30-40cm under hela utbyggnaden och lägga markduk och fylla med makadam?

Spännvidden är 3m
 
R
Tänk på att allt blir mycket svårare att åtgärda den dag det står plintar och en utbyggnad ivägen.
Utrusta dig med spade, spett, jordborr och ta reda på hur det ser ut under marken.
Då blir det lättare att ta ställning till om du skall ta dit en grävare och ta bort jorden och fylla ut med makadam.
 
R RapidSledge skrev:
Tänk på att allt blir mycket svårare att åtgärda den dag det står plintar och en utbyggnad ivägen.
Utrusta dig med spade, spett, jordborr och ta reda på hur det ser ut under marken.
Då blir det lättare att ta ställning till om du skall ta dit en grävare och ta bort jorden och fylla ut med makadam.
Åtgärda vadå?
 
R
B bossespecial skrev:
Jag skulle inte rekommendera att dra ner armeringsjärn i marken som föreslagits utan man gör en riktig plintgrundläggning.
Du får förklara dig riktigt bra nu , det är liksom lite viktigt för TS att veta ordentligt vad som gäller
""vad menar du menar med att inte rekommendera trycka ner armeringsjärn i marken genom en betongplatta
 
R
B bossespecial skrev:
alltså ingen hittepå-lösning.
Du ska ha klart för dig att detta är inte någon hittapålösning utan är en ren förstärkning av ankaret i och mot mark .
Du får nog komma med bättre argument för att bli trovärdig med dina inlägg om hög plint .
Det är inte hög plint det handlar om utan att förankra på ett bra sätt i lerjord som TS antydde det var . och hur TS tar åt sig av uppgifterna samt agerar är inget som vi ska rekommendera eller anstå som bäst , vi ska bara tala om vad som är möjligt .
Kart det finns en del som framhåller sig som gura ( fabrikanter ) i ämnet tjälisolera för att få sälja sina grejer och till en del så har dom lite rätt , men ofta är det lite av överkurs i ämnet
 
Det här resonemanget verka sväva ut ordentligt.
Vad jag förstår så vill Dcaprio ställa en utbyggnad av sin stuga på plintar.
Och det normala i sådana fall är väl att man gräver ner till frostfritt djup, grundar med en betongklump med ingjutna armeringsjärn, och sedan gjuter en plint upp till önskad höjd på bottenbjälklaget med armeringsjärnen ingjutna i betongplinten?
Vid speciellt tjälfarliga förhållanden isolerar man med mineralull nära markytan runt plinten, så inte tjälen kryper ned lokalt.

Men att som i Bossespecials länkade dokument ställa plintarna på en cellplastskiva tycker jag verkar dubiöst.
Då isolerar man ju markvärmen från att hålla plinten tjälfri, i stället från tvärt om!
Och märk väl att det länkade dokumentet kommer från en tillverkare/försäljare av cellplastisolering, som naturligtvis helst vill sälja så mycket cellplast som möjligt.
Och isoleringsexemplet om plintar, som visas på sidan 10, handlar om plintar som skall bära ett plank, inte ett hus!
Så skulle jag inte byggt för en frigga eller utbyggnad av stugan i alla fall.

Förresten: I vilken landsända ligger Dcaprios stuga?
Det är ju väsentlig information med tanke på tjäldjup och isoleringsbehov.

PS
Ser nu att Rävlyan har blivit avstängd.
Är det för inlägget här, så förstår jag inte riktigt (men sådant får vi ju inte diskutera).
 
Redigerat:
Är det inte marken under plinten som lyfter vid tjällyftning? Spelar väl ingen roll om själva plinten fryser, den lyfter ju inte sig själv bara för att den blir kall...
Ställer plintar på cellplastisolering är inget konstigt utan är väl vedertaget.
Min länk var mer informell hur mängden isolering påverkar grundläggningsdjupet samt hur dess utformning ser ut. Cellplast eller andra markskivor spelar ingen roll så länge de har rätt hållfasthet. Principen för en plint för en utbyggnad eller en liten carport är den samma, skillnaden ligger bara i utformningen beroende på laster, mark etc.

Tyvärr kan jag inte se någon vidare förstärkning i att sticka ner armeringsjärn i jorden som dessutom kommer rosta bort med åren. En stabil plint är en plint som står på en sula utformad efter de aktuella lasterna samt markens beskaffenhet.

Nu kan jag inte utläsa(kanske missat det) att ta ska bygga på lerjord? Men är det så att marken består av icke tjälskjutande material behöver ju inte ts grundlägga frostfritt.
 
D Dcaprio skrev:
okej, då får det bli så. En annan fråga. Håller på och skissar på stommen och funderar på att fälla in bjälklaget mellan bärlinan med balkskor. Bärlinan och bjälklaget kommer bestå av 45x220. Känns lite onödigt att bygg 440 upp, även fast höjden finns att ta av. För och nackdelar med det?
Det ser jag inga konstigheter med. Det viktiga här är att bärlinan blir kontinuerlig över plintarna för att få ett stabilt bjälklag. Hade du tänkt dig golvspån på reglarna?
 
B bossespecial skrev:
Det ser jag inga konstigheter med. Det viktiga här är att bärlinan blir kontinuerlig över plintarna för att få ett stabilt bjälklag. Hade du tänkt dig golvspån på reglarna?
Har tänkt massivt trägolv över reglarna. Men vad är fördelen med att lägga bjälklaget på bärlinan istället för att fälla in det med balkskor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.