Jag försöker återvinna allt i metall. Så ser jag en skruv på gångbanan på väg hem från bussen så kan det hända att jag skulle ta upp den. Men inte för att använda eller slänga utan den går till metallåtervinning.
Tycker det finns ett visst ansvar att återvinna även smått.

I Berlin har man planer på att ta det upp gamla systemet från DDR där allt skulle återvinnas. Man sade inte skräp utan "sekundärrohstoffen"...
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Brukade spara skruv och spik från arbestbyxorna men efter en 20liters hink så märkte man att det inte blir något av någon sortering så allt åkte till tippen.
 
Lite ot men jag brukar börja semestern med att sortera all skruv i diverselådorna efter typ och längd. Brukar ta en halv dag men ger en skön start på ledigheten Älskar lådor, fack och sortering.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
En morgon hittade jag faktiskt en skruv under huvudkudden. Det var det slutgiltiga beviset på att jag har ett flertal skruvar tämligen lösa.
 
  • Gilla
  • Haha
Fario och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
En morgon hittade jag faktiskt en skruv under huvudkudden. Det var det slutgiltiga beviset på att jag har ett flertal skruvar tämligen lösa.
Hellre en skruv lös i knoppen än en spik i foten!
 
Haha, jag brukar också ha det som terapi och egentid. Perfekt sysselsättning med lite bra på musik på Spotify och en god whiskey :ok:
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Just fimpar tror jag kommer av sig själv ut i naturen. Vi har inga rökare i familjen men ändå hittar jag fimpar i trädgården och på garageinfarten med jämna mellanrum. Antingen så måste de komma dit helt naturligt eller också är vissa rökare så dumma i huvudet så de kastar in fimpar på andras tomter. Det senare låter ju helt orimligt, så jag utgår ifrån att fimpar uppkommer naturligt. Detsamma gäller ölburkar. Hittar även sådana i trädgården ibland. Alltid av en billig sort...
Jag hittade också fimpar innanför häcken, som jag inte kunde finna någon förklaring till. Kände ibland tobaksrök också. Det visade sig vara granntantens son som tjuvrökte bakom deras garage, när han var på besök. Värt att nämna är att han är 40+ år gammal :)
 
  • Gilla
Lind77
  • Laddar…
Vissa skruvar är ju roligare än andra att hitta, t ex vägverkets sjukantiga skruvar för älgvarningsskyltar. Men plåtmonteringsskruvar är ju tämligen tråkiga för en skruvkännare. Dom åker till återvinningsmetalllådan direkt.
 
Vad gör du med skyltarna?
 
Fick också punka en gång av att köra på en skruv. Bilen var de helt nyköpt och bara körd i några dagar. Riktigt surt! Däremot fixade verkstan däcket helt gratis eftersom bilen bara var några dagar gammal... det var sjysst! Tack till Peugeot (y)

Har inte hittat någon skruv sedan dess, men gör jag det kommer jag plocka upp den och lägga i metallåtervinningen.
 
C
Där hantverkare har varit ligger ansenliga mängder skruv och massor av skräp. Till och med fimpar och snuspåsar trots att hantverkarna är från orten.

Hittade en hjulskruv från en bil på gräsmattan. Såg att det fattades en på bilen. Tur att den ramlade ur just där.

Tar med mig lösa skruvar som jag påträffar. Annars kan det gå illa för barn. Cyklar som verkar övergivna lämnar jag i polisstationen.
 
Har själv en lös skruv eller två :) Men hittar jag en på gatan, så plockar jag upp den för att rädda mig själv eller någon annan från punktering.
Är det en bra skruv, så åker den i bra-att-ha-lådan, annars i metallskrotbingen.
Först brukar den dock ligga i fickan på arbetsbyxorna i några dagar innan jag tröttnar på att ha den där :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L lordi skrev:
Först brukar den dock ligga i fickan på arbetsbyxorna i några dagar innan jag tröttnar på att ha den där :)
Bara några dagar? Här är det år som gäller...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.