Hej på er kunniga :)

Har kikat på ett hus där man gjort ny tvättstuga.
Där leder man vattnet från tvättmaskin och handfat till intill liggande pannrum via ett rör rakt genom väggen som skiljer rummen åt.
Frågan är om man MÅSTE ha en golvbrunn i tvättstugan för att försäkringen ska täcka ev vattenskada. Ringde några bolag nu efter jobbet men väldigt få skadereglerare fanns tillgängliga.
Länsförsäkringar svarade att dom kräver det ifall det är en byggstandard/BBR.
Samt IF sa ja det krävs, några andra han jag inte få ett rakt svar av?
Att det är bra att ha och att jag själv hade bilat och monterar ett avlopp är det ingen frågan om... Men måste man ha det?
 
  • Gilla
Erik250
  • Laddar…
Jag tycker jag har läst om krav på brunn i tvättstuga. Men innan man ger sig på stora åtgärder för att fixa det. Så bör man kanske analysera vad som kan hända. Det låter so vi pratar om en källare. Med betonggolv?

Om inte golvet är uppreglat trä så kan det inte bli några större skador, OM tvättmaskinen skulle läcka.
 
Tyvärr ingen källare, utan i husets ekonomidel, betongplatta, dvs samma del av plattan som garage och groventre, ej uppreglat som övriga huset.
 

Bästa svaret

Dom flesta bolag går ju efter Säker vatten.
3.6.3 Tvättmaskin

Tvättmaskin ska placeras i utrymme med golvbrunn.
 
  • Gilla
NorthernLiving
  • Laddar…
Skummt egentligen en bergvärmeanläggning som har 250liter vatten behöver inte ha avlopp i de utrymmet som den står i. Men en tvättmaskin som kan läcka 10liter vatten måste ha det?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Skummt egentligen en bergvärmeanläggning som har 250liter vatten behöver inte ha avlopp i de utrymmet som den står i. Men en tvättmaskin som kan läcka 10liter vatten måste ha det?
en tvättmaskin är oftast kopplad på vattenstammen så den kan läcka betydligt mycket mer än 250L :)
 
Men det är även pumpen som har inbyggd varmvattenblandare
 
Lurigt. Diskmaskin har man sällan i rum med golvbrunn. Tvättmaskin med ”diskmaskinsavstängning” för vattnet kanske skulle vara ok?
 
Ja, har man brytare för vattnet finns möjlighet att skippa brunnen.
 
kitco kitco skrev:
Skummt egentligen en bergvärmeanläggning som har 250liter vatten behöver inte ha avlopp i de utrymmet som den står i. Men en tvättmaskin som kan läcka 10liter vatten måste ha det?
Det brukar föreskrivas av tillverkarna att det ska finnas golvbrunn där värmepumpen installeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.