Jag har precis köpt nytt hus.
nu börjar de roliga, inflyttning första juli.
skulle vilja ha en en rätt låg häck runt 40cm för att täcka de lägsta partierna i de stora fönstrerna som mynnar mot grannen så man kan gå unt i kalsonger utan att skämmas för de nya grannarna :D

Vilken häck rekommenderar ni , gärna billig (dyrt med hus). Rätt tät men ej att dne blir för hög.

tacksam för svar
 
Liguster ska vara väldigt tacksam har jag hört, kan beskäras hårt också . . . :)
 
Ja, ska ni ha den så låg blir det bäst med en klippt häck och då tror jag nog också att liguster blir enklast och billigast.

Tänkte också på berberis. Den har varit lite ute ganska länge, kanske planterades det litet för mycket av den kring skolor och hyreshus på 60-70-talen. Men det är ju inne med 70-tal ;) och den brukar vara billig och tål det mesta inkl. hård klippning. Finns också rödbladig om man vill snitsa till det. Väldigt taggig dock ifall det spelar någon roll.
 
Hur hög blir en liguster...
 
2-3m som friväxande
 
Det finns låga friväxande spireor också som är både billiga och lättskötta.

Jag tycker inte liguster blir så snygg om den inte skall över en halvmeter. Dessutom måste den klippas två ggr/säsongen.

Buxbom är annars ett lättskött alternativ och det finns flera sorter som inte blir så höga. Den ska klippas endast 1 gång/säsong.
 
Måbär är ett annat alternativ. Grönskar tidigt och kan hållas låg.
Tålig och frisk dessutom.  :)
 
Ja, måbär är ju tålig. Verkar vara lätt att få tät.

Jag är litet skeptisk till buxbom, som Yonna föreslog, eftersom jag såg i tsarraz profil att han liksom jag bor i Stockholm - och klimatet häromkring verkar inte vara så där alldeles perfekt för buxbom. Jag har sett så många buxbomshäckar här som inte ser något vidare ut, det verkar krävas ett gynnsamt läge för att buxbom ska bli fin häromkring. Har inte prövat själv dock så osvuret är väl bäst...
 
Hm. Ligger nåt i vad Farzan skriver. Klimatet bör inte vara det största problemet (det finns sorter idag som klarar zon IV-V). Däremot kräver buxbom djup och näringsrik mylla - inte ngt som jag fann under min uppväxt i Bromma.
 
Hur funkar buxbom på lerjord, Yonna?
 
Går utmärkt! Luckra jorden då och då som man i princip får göra runt de flesta växter. Buxbom vill gärna ha det fuktigt om futterna.

De gamla kyrkogårdssorterna, våra 'inhemska' buxbomssorter, klarar torka betydligt bättre än de moderna sorter som finns i handeln idag och som är uppodlade nere i Europa, företrädesvis i Holland och Tyskland. Jag har precis testat genom att under knappt 2 år haft buxbom i krukor nergrävda i en åker. Mina gamla sorter har klarat sig betydligt bättre än de nya, dyra, formklippta sorterna som jag köpt 'färdiga'.
 
Svart Aronia, behöver ej klippas
 
En bekant till oss tycker absolut att vi skall ha en bokhäck, har inte hunnit kika något på detta område än (det är mycke med hus).
Är det någon som har synpunkter dem?

lättskött?täta?snabbväxande?fin?dyr?osv?höga?
 
Bok/avenbok (finns en hel del att välja på) är snabbväxande, tålig och lätt att få tät och mycket hög om man vill. De vanligaste sorterna är hyfsat billiga. Däremot kräver den årligen två klippningar så det beror lite på vad du anser vara 'lättskött'.

Jag själv kommer att sätta ett par bokhäckar i min nya trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.