Hej jag vet inte felet på mitt elverk men det tror jag är nått med 50 hz att göra med hur kam man mätta det å kan man ändra på det för när jag svetsar på 3 fas så funkar det men inte på elvärme spetsen går på 1 fas men när jag kopplar in byggfläktem på 2kv då funkar spetsen värre men inte tillräckligt har kollat så det fins stöm på alla faser inklusive nollan allt fins då borde det vara nått med 50hz att göra med den kan man skriva upp hz eller mäta den hur gör jag då det fins en blå skruv vad är den tillför Närbild av en persons hand som håller i ett elverk med synliga elektriska anslutningar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en persons hand som håller i ett elverk med synliga elektriska anslutningar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mvh markoo
 
Väldigt många ord utan varken information eller interpunktion.
Vad är det exempelvis för elverk, vilka data?
Enda vi kan säga definitivt är att det inte har med frekvensen (50hz) att göra.
 
  • Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
tommib
Börja med att berätta vilket elverk det rör sig om (foto på typskylten är bra). Vad är det för svets, elpanna och byggfläkt? Hur är det kopplat? Har det fungerat förut?

Edit: Aha... det kanske skulle vara svets istället för spets. Jag tolkade det som elspets (i en panna).
 
Redigerat:
Vad menar du med att du svetsar på 3-fas, men att svetsen går på 1 fas? Och på vilket sätt fungerar den värre när du kopplar in byggfläkten?
 
Jag förstår knappt vad TS försöker säga. Ett elverk är det, och något funkar i ett fall och inte i annat. Det verkar vara fyra tåtar i bilden så jag antar att det är ett 3-fas elverk. Svets och spets är inblandade. Något är 1-fas och annat 3-fas. Och jag tycks se en blå potentiometer...

Börja om, på förståelig Svenska. Med punkter och stora bokstäver. Gärna med fabrikatnamn och beskrivning av problemet.
 
Redigerat:
Försök förklara med kortare meningar med avstånd mellan. Men, min gissning baserat på nått om 3-fas och nått om 1-fas:

Du kan inte belasta det aggregatet med full 1-fas last, det klarar inte spänningsregulatorn av. Behöver du använda en enfas last som inte funkar så prova att lasta med två andra enfas laster på de andra faserna och se om det inte funkar. Tänk också på att du inte kan ta ut full effekt på en enfaslast, utan maximalt 1/3 av effekten per fas.

Behöver du mer hjälp, gör då såhär:
Skriv upp alla laster du använder, en per rad, och skriv vilken effekt de har samt om de är en eller trefas.
Skriv ett påstående per rad om vad som funkar eller inte funkar, typ:
Trefas svets ensam funkar.

Så kanske vi kan nysta vidare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.