Hej,

Tänkte sätta in en ny ytterdörr från tvättstuga/WC. Precis till höger om fönstret i bilden (10cm mellan fönster och dörr). Har ingen ritning på denna del av huset som förmodligen är tillbyggt på 90-talet. Dock är här bild på huset samt hur takstolen ser ut. Kan man genom det urskilja om det är en bärande vägg?

https://imgur.com/a/NbI4bfH


Annan sidofråga, vet någon vad för dokument man behöver skicka in för bygglov? Frågade kommunen och de hänvisar bara till allmän dokumentation med bland annat sektionsritning etc.
 
Det är en yttervägg och klassas per automatik som bärande.. Någon rätta mig om jag har fel. Men du kan med 99.9% säkerhet anta att den väggen är bärande. :thinking:
 
Du kan nog lugnt förutsätta att väggen är bärande, men det betyder ju inte att det inte kan gå bra att sätta dit en dörr ändå, så länge man gör det på rätt sätt.
 
Eftersom det är en gavelvägg under en fackverkstakstol är den inte bärande (under förutsättning att väggen ligger direkt under en takstol). Fackverkstakstolar är fribärande mellan de ytterväggar som de vilar på. För bygglov borde det räcka med en fasadritning samt en planritning där den nya dörren är inritad.
 
Tack för svaren. Yes det är en takstol som ligger direkt ovanför ytterväggen.

Räcker det med en planritning från typ mäklare, eller måste måtten vara exakta? Tänker då det bara är en dörr det handlar om...
 
J justusandersson skrev:
Eftersom det är en gavelvägg under en fackverkstakstol är den inte bärande (under förutsättning att väggen ligger direkt under en takstol). Fackverkstakstolar är fribärande mellan de ytterväggar som de vilar på. För bygglov borde det räcka med en fasadritning samt en planritning där den nya dörren är inritad.
Enligt tekniska beskrivningen av mitt hus från slutet av 60-talet är innerväggarna bärande även fast huset har fackverkstakstolar. Men om takstolarna verkligen behöver detta stöd eller om konstruktören ville ha lite hängslen och livrem låter jag vara osagt.
 
Många hus har bärande innervägg trots fackverk takstolar så jag vet inte riktigt om jag köper det fullt ut @justusandersson :)
 
Är det meningsfullt att besvära kommunen om en sådan här liten ändring?
Du tar upp ett dörrhål, och sätter en stående regel på var sida om dörren, som tar upp taklasterna.
För även om en vägg är "bärande" så behöver det inte stöttas upp varje cm.
Vad är det förresten i väggen där dörren skall sitta, förutom panel och isolering?
Kanske en stående regel, vilken du kompenserar med två nya, eller hur?

Och sedan kan jag inte se att husgaveln i sig har några större arkitektoniska värden.
Syns den över huvud taget från omgivningen?

Så min slutsats är helt enkelt: Just Go For It!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
En feldimensionerad fackverkstakstol är självklart inte bärande, men det är inte fallet här. Under- och överramarna är 45x145 C 24 och spännvidden är 6 meter i snözon 2. Jämför man med Träguidens tabell för W-takstolar 27 grader så föreslås 45x120 mm i motsvarande lägen. Byggnadsnämnden vill inte ha mäklarritningar. Det ska vara kalriktigt..
 
Kalriktigt kan det bara vara i Göteborg. Skalriktigt låter bättre här.
 
Tack för svaren. Har inte öppnat väggen så ser inte vad som är där inne. Vad jag har läst runt och tillsammans med era svar lutar det åt att gaveln inte är bärande. Men om den ändå skulle vara det så borde inte ett dörrdörrhål göra så mycket samt om jag förstärker sidorna vid dörrkarmarna så är det extra skydd utifall. Så blir nog den lösningen förutsatt att jag inte hittar något konstigt när jag öppnar upp väggen.
 
R
Måtta in det så du bara måste offra en befintlig stående regel. Om du har cc 600 i väggen.
 
Absolut, ska försöka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.