Enklast vore ju att köra upp med en annan vagn och sedan somna om kring detta med däcken...
 
klockan8 skrev:
Tack så mycket för alla svar. Detta står i regbeviset: 155/13c, ingen annan beteckning..

Tänkter givetvis främst på säkerhetskontrollen om man blir ombedd att göra en fullständig kontroll lr kontroll av däcken. Är man körd då? Ingen som hört talas om några ”10%” för släp lr andra regler för dubbdäck på släpvagnar?
Släpet skall ha C-däck dvs förstärkta däck. Vanliga personbilsdäck är i regel för svaga för släpvagnar som har totalvikter över 750 kilo.

Man kan få nedslag även om man använder personbilsdäck som klarar vikten eftersom det i registreringsbeviset specifieras C-däck.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
har aldrig varit med om att de slagit ner på felaktigt loadindex. Dessutom har jag jobbat på däckverkstad och det är åtskilliga som sätter på vanliga dubbdäck eftersom det kan vara lite glest med just dubbade c däck i den dimensionen.
 
  • Gilla
jonasz
  • Laddar…
Du kan väl hyra ett släp för din uppkörning? I förhållande till att ligga sömnlös och riskera att torska på uppkörningen för en sån skitsak så är det väl investerade pengar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
har aldrig varit med om att de slagit ner på felaktigt loadindex. Dessutom har jag jobbat på däckverkstad och det är åtskilliga som sätter på vanliga dubbdäck eftersom det kan vara lite glest med just dubbade c däck i den dimensionen.
Besiktningen kollar inte det, det är vid flygande kontroll som polisen kan få för sig att man kör med fel däck om de inte är av förstärkt typ. Men för dubbdäck gäller andra regler i Sverige och då räcker det med att de klarar lastindex.
 
C c_olsson skrev:
Besiktningen kollar inte det, det är vid flygande kontroll som polisen kan få för sig att man kör med fel däck om de inte är av förstärkt typ.
Det gör Bilprovningen visst! Jag har själv råkat ut för det och fick ombesiktning. Skulle jag behålla dom ej C-klassade däcken var jag tvungen att typa om släpen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jodå !
Besiktningen kan visst kontrollera däcken.
Det gjorde dom senast i somras när jag var med en av mina kärror (som fått nya sulor).
Besiktningsmannen såg att dom var nya, kollade att det var en 750 kg-kärra han besiktigade och letade sedan upp "max-load" uppgiften.
 
Det är inte en obligatorisk kontrollpunkt, men de ska absolut anmärka på det om de ser något fel. Som så mycket annat.
 
A
Allt gick bra och nu har man lappen.
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Grattis!
 
hsd
klockan8 skrev:
Tack så mycket för alla svar. Detta står i regbeviset: 155/13c, ingen annan beteckning..

Tänkter givetvis främst på säkerhetskontrollen om man blir ombedd att göra en fullständig kontroll lr kontroll av däcken. Är man körd då? Ingen som hört talas om några ”10%” för släp lr andra regler för dubbdäck på släpvagnar?
C,däck ska det vara ,de är förstärkta så de tar högre vikter, mycket vanligt på släp och husvagnar
 
hsd hsd skrev:
C,däck ska det vara ,de är förstärkta så de tar högre vikter, mycket vanligt på släp och husvagnar
Inlägg #17
 
hsd
MathiasS MathiasS skrev:
Inlägg #17
Ooops. :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.