Hej,

Skulle klä innertaket i mitt garage i helgen, men det misslyckades... :-[

Jag hade som plan att helt enkelt skruva upp gipsskivor på gelsen. Men se det gick inte. Gipsen bara trillade ner, för skruvarna vandrade rakt igenom.... :surprised:

Varför, varför ,varför... :-?

Var det för stora skivor? Tog samma som till väggen, 1200x2400.
Var det fel skruv? Använde samma som till väggen, "nånting" x 35 för enkelgips
Skruvade jag för få skruv? cc 300 på skruven i alla riktningar.
 
Jag vet inte vad du gjorde för fel. När jag har skruvat gips i tak så har jag använt takgips. De är lite mindre 1200x600 och därmed lättare att hantera.
 
Låter som du antingen har dåligt gips eller felaktiga skruvar. Har du lyckats hålla gipset på plats med antingen en gipsvagga eller t-stöd och fått dit alla skruvarna verkar det väldigt underligt att det skulle släppa.
Sitter skruvarna kvar när gipset trillat ned?
 
Japps, skruvarna sitter kvar. Skivan trillar ner, med stora hål där skruvarna satt. Jag fick aldrig upp hrla skivan. Jag hade en stötta på ena sidan och skruvade på andra sidan samtidigt som jag höll skivan. När jag skruvat en tredjedel cc 300 på alla håll, så skulle jag ta nytt tag för att skruva den mittersta del, och då trillade hela skivan eftersom skruven kröp rätt igenom.

Jag har använt samma skiva med samma skruv (gipsskruv för enkelgips, Gunnebo) till väggarna, och där har det inte varit det minsta problem. Skivorna är Danogips 1200 x 2400 x 13, men dom kändes iofs lite fuktiga. Men dom har förvarats under tak, i det nästan täta garaget.
 
Fukten kan vara problemet.

cc 300 på skruven är väl lite klent permanent men det ska håla för montering tycker jag.

Satte vanliga väggskivor 1200X2500 i taket med hjälp av en vanlig gipslyft. Dubblalager tom om vi ska vara noga
 
Skruva skruven så djupt att skallen hamnar 0,5mm under skivans yta. Om skruven skadar pappen så blir det bara knas. Skruva med max 15cm cc avstånd, helst 10cm.
 
Ockej,

Bara att prova igen då. Men glesen sitter cc 300, men jag antar att ni menar att man ska skruva med 100 mellan på varje rad gles.

Svärfar hade andra skruvar som han trodde kunde avhjälpa problemet. Det var gips skruv det med men med en väldigt stor skalle. De jag använt var "vanlig" skalle på. Fast de han hade hittat hemma var ju långa som en hel följetång, minst 60.

Kan det bero på skruven? Ska man leta efter skruv med förstorad skalle?
 
Det troligaste är att du kör in skruvarna för långt, så att pappen blir skadad. Och troligen så blir det bättre om du hyr en skivlyft (150-200 för ett dygn), dessutom väldigt mycket enklare. För jag tror att det kan vara lite känsligt att "släppa" innan hela skivan är fixerad.

Vad gäller hur tätt man skall skruva så finns det angivet i broshyrer hos gipsskivetillverkarna, har inte kollat just Danogips. Går du in på Gyproc's hemsida ellelr ännu bättre Norgips, så har deom utförliga instruktioner för utförande och dimensionering av glespanel etc.
 
Strixx skrev:
Hej,

Skulle klä innertaket i mitt garage i helgen, men det misslyckades...  :-[

Jag hade som plan att helt enkelt skruva upp gipsskivor på gelsen. Men se det gick inte. Gipsen bara trillade ner, för skruvarna vandrade rakt igenom....  :surprised:

Varför, varför ,varför...  :-?

Var det för stora skivor? Tog samma som till väggen, 1200x2400.
Var det fel skruv? Använde samma som till väggen, "nånting" x 35 för enkelgips
Skruvade jag för få skruv? cc 300 på skruven i alla riktningar.
samma gips på tak som på vägg ska de vara...
skulle tro att gipsen e fuktig å gammal kanske underlättar om du reglar me hattprofiler innan??
 
Att hyra en gipslyft är definitvt en mycket bra investering. Underlättar enormt och jag betalade inte ens 100 kr över en helg för den jag hyrde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.