Fruktsallad
Jag har varit i kontakt med Comhem och Telia för att fråga om detta så klart, och Comhem flera gånger eftersom det verkar helt orimligt att det ska ta så lång tid.. men det ÄR så här.
Hade vi valt Telia hade vi haft bredband första dan vi skrev på huset. Nu behöver Comhem säga upp Telias monopol på fibern och sen väntar vi tills uppsägningen är klar innan de får komma och installera. Dröjsmålet är inte för de inte har tekniker som kan komma hem utan att de inte får komma hem förrän uppsägningstiden passerat.
Jag som varit anti telia innan har inte direkt blivit mer positiv efter de här fjanterierna. Däremot så följer det precis deras mönster och jag kan än i dag blir irriterad över när jag skulle säga upp min fasta telefon för många år sen och det slutade med att jag fick BETALA för att komma loss från dem.
:) Men nog tjatat om detta. Vi överlever på vårt mobila surf och gratis tv från antenn med gratiskanaler.

På tal om detta med att stå som ägare på huset och att stå som folkbokförd i NY kommun. Jag försökte anmäla ett barn till musikskolan med start jan-19 men nähä, det fick man inte göra om vi inte BOR i kommunen än. :) Man får inte ens stå i kö till musikskolan och lova att man inte kommer utnyttja ev. plats förrän januari-19. Så jag kan rekommendera för att man folkbokför sig 4 veckor innan man ens flyttar in i sin nya bostad. Då löser sig både barnomsorg, musikskola, ny operatör för sitt villafiber och man skattar rätt skattesats på sin lön direkt. Kanske går det att smyga upp en brevlåda med lås bredvid säljarens brevlåda med sitt efternamn på.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Kanske går det att smyga upp en brevlåda med lås bredvid säljarens brevlåda med sitt efternamn på.
Är det inte både enklare och säkrare att beställa eftersändning av posten?
 
Fruktsallad
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte både enklare och säkrare att beställa eftersändning av posten?
Eftersändning var? Det där med brevlådan var ett skämt men lite allvar då alla våra problem hade varit lösta vid det här laget om vi kunnat skriva oss i huset och orten ca 1 månad innan vi ens får tillträde till huset.
 
hsd
Det är ju bara att skicka in
 
När vi köpte huset så hade vi det i våra ägor i närmare tre månader innan vi flyttade in, kanske lite längre än ”normalt”.

När jag flyttade från barndomshemmet (som jag bodde själv i sista året) så flyttade jag samma dag som huset såldes och samma dag som jag köpte bostadsrätten.
Dom som köpte huset sålde bostadsrätten, så vi bytte boende.
 
Telia öppen fiber har väl ca 15 olika tjänsteleverantörer att välja om man inte vill ha Telia..

Håller ComHem samma månadsavgift om man flyttar Skanovas fiber till ComHem's nät?

Här har allmännyttan avtal med Telia, 100Mbit/s till alla. Vill man inte ha Telias bredband kan man välja Bredbandsbolaget ADSL 24Mbit/s - för 40kr extra per månad!
 
J
Fibern in kommer i vilket fall vara Telias ändå. Skanova är bara ett varumärke inom Telia Company/Telia Infra, så slipper dom gör du ju inte. Jag menar om man av sentimentala eller olika skäl vill undvika dom så kan det vara bra att veta. Förstår inte heller vilket monopol Telia som KO/tjänsteleverantör skulle haft på fibern om nu Comhem kunde ta över den vilket de ju nu gör som KO då. Summa summarum Telia kommer fortsätta äga fibern men comhem hyr den
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Precis, det enda ComHem står för är Internetpeeringen från deras datacenter till Internet, vilket troligen går via Telias nät även det. Dvs, enbart BNGn (den som delar ut IP-adressen) och den router som skickar ut trafiken på Internet kommer i praktiken att ligga i ComHems nät.

Där jag bor ligger även BNG i accessnätets datacenter, vilket gör att det enda som jag har i min operatörs nät är routern som gör peeringen över Telias nät till Internet.

I praktiken så spelar det väldigt liten roll vilken operatör du använder dig av så länge som de har ett bra SLA (avtal) på Internetpeeringen och inte överutnyttjar den bandbredd de avtalat. Alla de stora operatörerna sköter detta bra (ComHem, Telia, Telenor/Bredbadsbolaget, Bahnhof, A3/AllTele/Universal osv), för annars skulle de inte ha några kunder kvar.

Tillgängligheten på Internettjänsten beror till 95% på hur bra accessnätet är. Jag har under mina 15 år på fiber inte haft ett enda avbrott som beror på tjänsteleverantören utan alla har berott på avbrott i accessnätet eller för det mesta på peeringen mellan accessoperatör och tjänsteoperatör (avgrävda fibrer vid vägbyggen).
 
pallar inte läsa alla svar, men mobilt bredband borde väl fungera tillfälligt? dock drygt att betala för routern kanske. . .
 
I ibrakadabra skrev:
pallar inte läsa alla svar, men mobilt bredband borde väl fungera tillfälligt? dock drygt att betala för routern kanske. . .
Men man har kanske en gammal telefon liggande som kan agera router?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det enda ComHem står för är Internetpeeringen från deras datacenter till Internet, vilket troligen går via Telias nät även det. Dvs, enbart BNGn (den som delar ut IP-adressen) och den router som skickar ut trafiken på Internet kommer i praktiken att ligga i ComHems nät.
Är nog inte riktigt med på hur du tänker. Men i TS fall har man valt ComHem som fiberoperatör. Comhem installerar en medieomvandla hos kund och hyr sedan fiber av Telia Infra/Skanovas till närmaste "Telestation" där man har egna switchar installerade. Du kan i princip hitta Telia, Telenor, ComHem och på vissa platser även Bahnhof switchar bredvid varandra.
 
I ibrakadabra skrev:
pallar inte läsa alla svar, men mobilt bredband borde väl fungera tillfälligt? dock drygt att betala för routern kanske. . .
Det svaret har TS redan fått, men du har ju inte läst tråden ;)
 
J
A AndersS skrev:
Är nog inte riktigt med på hur du tänker. Men i TS fall har man valt ComHem som fiberoperatör. Comhem installerar en medieomvandla hos kund och hyr sedan fiber av Telia Infra/Skanovas till närmaste "Telestation" där man har egna switchar installerade. Du kan i princip hitta Telia, Telenor, ComHem och på vissa platser även Bahnhof switchar bredvid varandra.
Precis. Sedan är även hela Bahnhofs backbone hyrt hos Telia. Peeringen med samt kablar över Atlanten är Telias likaså.
Telia carrier är en av 20talet i världen, sk Tier 1, dvs betalar ingen peng för trafik till andra storspelare. Det är knivigt att undvika dom alltså.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network

https://www.bahnhof.se/press/press-...a-dar-bahnhof-storsatsar-pa-fiber-hela-listan
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Är nog inte riktigt med på hur du tänker. Men i TS fall har man valt ComHem som fiberoperatör. Comhem installerar en medieomvandla hos kund och hyr sedan fiber av Telia Infra/Skanovas till närmaste "Telestation" där man har egna switchar installerade. Du kan i princip hitta Telia, Telenor, ComHem och på vissa platser även Bahnhof switchar bredvid varandra.
Jag är väl medveten om detta. I min kommun är närmaste "skåp" två mil bort från mitt hus (vissa har fyra mil dit). Ingen operatör har valt att placera sin utrustning någon annanstans då det blir för dyrt utanför staden då det är relativt glest mellan husen där. De har inte heller någon egen utrustning i hemmet eller längre ut utan använder accessoperatörens utrustning.

Nätet innehåller mängder av svartfiber som operatörer hyr för mobilnät mm, så det finns inga hinder för dem att sätta ut sin egen utrustning i nätet, men på en direkt fråga så sade de att det inte lönar sig för dem...

Detta gör också att vissa operatörer inte erbjuder samma tjänster till alla fiberanslutna i kommunen, de som bor i tätorten har ett större utbud av operatörer än de som bor på landsbygden. Exempelvis Bahnhof har två olika modeller för anslutning av kunderna, inne i staden kan man välja vilken modell man vill bli ansluten med (om man frågar dem).

Vad hjälper det att det är fri konkurrens när vissa operatörer väljer bort vissa kunder? Comhem levererar inte hem till mig av denna orsak.

Men slutsatsen är fortfarande densamma, det spelar ingen större roll vilken operatör du väljer bara de har lite kvalitetstänk, det är tillgänglighet på fibrer och elnät som styr vad du får för tjänst. Och dessa är samma i denna typ av nät. Fibrerna delas av alla operatörer (Jag har själv varit med och lågt ned rören som används av alla, all svartfiber går i samma knippe rör), peeringen också. I slutänden så är det ett fåtal routrar/switchar som inte är delade när du väljer en annan operatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.