Hej!

Har varit med besiktningsman och gjort besiktning av hus som jag skrivit kontrakt på, med besiktningsklausul. Då kom det fram att taket är plannja-plåt och inte betongpannor som det står i prospektet och i annonsen på mäklarens hemsida. Huset är en 60-tals tegelvilla med sadeltak.

Här har något blivit fel, eller så försöker säljaren luras... vill dock helst inte tro det. Vad kan det vara för skillnad i värde på dessa tak? Efter budgivning har vi kommit överens om ett pris på fastigheten då med tron att det är betongpannor. De övriga budgivarna har också haft samma information, dvs att det är betong och säkert haft det med som underlag för sina bud.

Nu är jag ganska säker på att betongpannor är ett dyrare tak och huset således är mindre värt om det istället har plåttak. Är även fundersam över hållbarheten och ev. hur underhåll skiljer sig åt mellan dessa två typer av tak.

Nån som kan ge mig råd?
 
Redigerat:
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Om man nuddar skärmen på fel ställe så blir det en gilla kommentar. Det var inte meningen.
Det skiljer nog inte jättemycket mellan taktyperna. Jag tycker inte du ska fundera så mycket på värdet.
Är taket fräscht ?
Man kan ju tänka sig att fösöka pruta, med risk att säljaren blir sur och vänder sig till 2an.
Ser det bra ut? Tydligen väldigt likt pannorna.
Snö rasar lättare av plåttak. Både fördel o nackdel.
Båda taktyperna är väl underhållsfria under flertal 10tals år.
 
R
Om du i framtiden vill ha tegel eller betongpannor klarar konstruktionen av vikten..
Annars är du fast med plåt eller aluminium, dock inget fel med det.
 
R
Från dyrt till billigare.
1. Alu
2. Plåt
3. Tegel
4. Betong
 
Jag är mest förvånad hur man kan gå på visning och dessutom köpa huset utan att se att det är plåt? Det är ju uppenbart en felskrivning, har man varit på plats och tittat på taket så ser man ju att det är plåt.

Snygga plåttak slår betongpannor alla dagar tycker jag.

Men sen är det stor skillnad på en välgjord bandtäckning eller kåkstads-korrugerad plåt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
W wolfgang1 skrev:
Nu är jag ganska säker på att betongpannor är ett dyrare tak och huset således är mindre värt om det istället har plåttak
Jag är ganska säker på att det inte är någon direkt prisskillnad. Betongpannor och lite snyggare prefab-plåt kostar runt 80-100:- kvadratmetern.
 
Plåt låter betydligt mer vid regn ska man veta, detta beror ju såklart på vad man har för undertak och isolering också. Men jag anser att detta är en icke-fråga, skulle jag vara säljare hade jag lessnat på dig om du bråkat.

Du verkar inte veta så mycket om tak så jag ställer mig fundersam om du inte hade köpt huset om det stått plåt i objektet? :).
 
Att plåttak skulle ha mycket ljud så holler jag inte riktigt med om vist de har lite mer ljud är annat material.
Gamla tak med tunn plåt har ljud vid regn och framförallt vind, men nyare tack e oftast av tjockare plåt och rätt tysta, samt att undertaken har blivit bättre.

En fördel med plåten e ju att de inte finns en skarv var 30cm som kan börja läcka, och om det kommer mycket snö så kommer den troligtvis ner själv -> behöver inte gå upp och skotta med risk för att betongpannorna spricker. (Kan ju vara lite till förträt också att få snön på trappen)
 
A
Det är enorm skillnad, betongpannor kan ligga i enormt många år, men jag har hittills inte sett ett pannplåtstak som inte blivit solblekt och flagnat efter 15-20 år
 
Man måste skilja på plåt och plåt. Jag gissar att detta är formpressad plåt som liknar tegel/betong, och att man därför har sett fel.
Ett sånt lägger man för att det går fort och totalpriset blir lågt.
Men jag skulle i detta fall ta reda på när taket är inlagt, och om man då bytt papp o läkt oxå, eller man man bara lagt plåten på det gamla.
Ljudmässigt är ett sånt tak som en trumma, och går inte att jämföra med ett falsat plåttak som är nått helt annat.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Varken pannimiterande plåt eller betongpannor tillhör de mer långlivade taktäckningsmaterialen. Jag tror inte att man kan tala om en värdesänkande faktor i detta sammanhang.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
Värdesänkningen finns om inte annat i vilken vikt takkonstruktionen klarar av.
 
Pegel?
Tycker pannor är bättre än plåt främst av estetiska skäl, det blir jämnare utseende vid pannorna. Sen kan ju plåten tappa färgen så visst kan man försöka få till ett prisavdrag. Båda håller dock huset tätt i många år
 
Ur viktsynpunkt är skillnaden mellan plåt och betongpannor försumbar eftersom den stora taklasten utgörs av snö. Detta gäller alla delar av landet men ju längre norrut man kommer desto större blir skillnaden. Betongpannor väger ca 36 kg/kvm, pannimiterande plåt ca 7 kg/kvm. Snölasten på marken är i södra Sverige 200-250 kg/kvm (Skånes västkust 100 kg, resten av Skåne + Halland-Bohuslän 150 kg). I Norrland minst 300 kg/kvm.

Ska man detaljjämföra pannimiterande plåt och betongpannor måste man gå in på kvalitet på plåt och färg samt taklutning. Båda är budgetlösningar. Personligen tycker jag dock att den estetiska kvalitén på pannimiterande plåt är låg.
 
R
Inte direkt billigt när man vill ha det i Aluminium, men här påVästkusten kan det vara ett bra val om man bor nära havet.
Rött tegeltak med 22,5 graders lutning mot en klarblå himmel med vita moln.

Inte ofta det blir snö här, men jag har sett sommarstugor där man har gått från papptak till betongpannor
och det ser ut som man har överbelastat taket. Många har 22,5 graders taklutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.