Har en ganska nu Samsung S8+ sedan i våras som fungerat problemfritt hittills.
Nu har vi flyttat till Portugal. Bilresan genom EU har fungerat klanderfritt. Mobilt nätverk på dagarna och Wi-Fi på hotellen.
Nu, när vi bor i en temporär lägenhet med wifi så börjar mobilen krångla. Har ingen mobildatakontakt utanför huset.
Det står "Du har förlorat dataroamingen eftersom du lämnade ditt hemnätverk med dataroaming avstängd. Det går inte heller att sätta på dataroamingen under Mobilt nätverk då den är gråmarkerad.
Vet inte vad jag ska göra? Vore oerhört tacksam för hjälp.
Nu har vi flyttat till Portugal. Bilresan genom EU har fungerat klanderfritt. Mobilt nätverk på dagarna och Wi-Fi på hotellen.
Nu, när vi bor i en temporär lägenhet med wifi så börjar mobilen krångla. Har ingen mobildatakontakt utanför huset.
Det står "Du har förlorat dataroamingen eftersom du lämnade ditt hemnätverk med dataroaming avstängd. Det går inte heller att sätta på dataroamingen under Mobilt nätverk då den är gråmarkerad.
Vet inte vad jag ska göra? Vore oerhört tacksam för hjälp.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 295 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 295 inlägg
Inställningar ,mobilnätverk (kan ligga under mer), mobildata
Beroende på vilken android man har kan det se olika ut jag har 7:an
Roaming och lte blir grå när mobildata är inaktiverat
Beroende på vilken android man har kan det se olika ut jag har 7:an
Roaming och lte blir grå när mobildata är inaktiverat
Det finns mobiltäckning. Maken har en Samsung8 och den är det inga problem med.
Jag går in på "Inställningar", sedan "Anslutningar", klickar på "Mobilnätverk" och kommer då upp till den ljusgrå "Dataroaming" som inte går att klicka på. Även"LTE-röstsamral är ljusgråmarkerat och går inte att klicka på.
Vet inte vad jag ska göra?
Jag går in på "Inställningar", sedan "Anslutningar", klickar på "Mobilnätverk" och kommer då upp till den ljusgrå "Dataroaming" som inte går att klicka på. Även"LTE-röstsamral är ljusgråmarkerat och går inte att klicka på.
Vet inte vad jag ska göra?
Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Vi var på Teneriffa för 2 veckor sedan. Då upplevde både jag, Marlén och vår son Gustaf att vi tappade internetuppkopplingen så fort vi hade landat. Ringde då till vår operatör Tre som informerade oss att vi hade en datadelning mellan oss som inte funkade utomlands, så vi fick köpa till ett temporärt surftillägg på 5 GB per person.
Det jag vill säga är att anledningen till att det funkar för din man men inte för dig kan bero på attt ni har olika abbonemang (eller abbonemangsintällninngar) på något sätt.
Och ibland måste man starta om mobilen för att det ska funka.
Det jag vill säga är att anledningen till att det funkar för din man men inte för dig kan bero på attt ni har olika abbonemang (eller abbonemangsintällninngar) på något sätt.
Och ibland måste man starta om mobilen för att det ska funka.
Redigerat:
Tack för all hjälp tidigare!
Nu fungerar det utan problem. Fiber i huset sedan ett halvår. Fortfarande kvar mitt Comviq- abonnemang som kostar 1/3 av vad ett portugisiskt abonnemang kostar.
Comviq säger i sina villkor att man bara får ha ett abonnemang i ett år om man är utomlands. Väntar på att de ska spärra kontot, men tänker inte säga nåt.
Nu fungerar det utan problem. Fiber i huset sedan ett halvår. Fortfarande kvar mitt Comviq- abonnemang som kostar 1/3 av vad ett portugisiskt abonnemang kostar.
Comviq säger i sina villkor att man bara får ha ett abonnemang i ett år om man är utomlands. Väntar på att de ska spärra kontot, men tänker inte säga nåt.