C
Tänkte byta inkommande vatten i samband med att vi ändå gräver runt huset, och i samband med det uppstod ett par funderingar.
1. Vad är lämplig dimension på slang? Tippar på att det är 50mm som kommer in nu, men det känns lite överdrivet.
2. Om jag väljer 40mm slang, går den att trycka i i den 50-slang som redan ligger där? Så jag slipper gräva under huset.
 
richardtenggren
Vi har 32 mm, installerade kommunalt vatten förra året så allt var nytt :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
En 50mm Pe-slang är 40.9 mm invändigt. Lägg där till lite variationer i tjocklek så är det vara att inse att det inte går. Vi lägger i normala fall 32mm serviser in till varje fastighet, ibland händer det att två fasterheter delar på en 32mm slang. När vi relinar gamla galvad ledningar händer det att vi endast får igenom en 25mm slang, inte heller det är något problem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det problem med nuvarande slang?
Gamla järnrör håller 25-30 år men slangar brukar väl hålla.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N NoOne2k skrev:
En 50mm Pe-slang är 40.9 mm invändigt. Lägg där till lite variationer i tjocklek så är det vara att inse att det inte går.
Nä, det lär ju inte gå...
Hur mycket spelrum kan man tänkas behöva i böjen upp i huset? Sträckan är max 2 meter. Kan man räkna med att man kan peta i en 32-slang?

L Leif i Skåne skrev:
Är det problem med nuvarande slang?
Nä, inte mer än att den är från 70-talet och att nu är ett lämpligt tillfälle. Vet dock inte hur det ser ut i backen. Noterar att det i fördelningsbrunnen går ut ett galvat rör, så någonstans är det ju skarvat.
 
C cpalm skrev:
Nä, det lär ju inte gå...
Hur mycket spelrum kan man tänkas behöva i böjen upp i huset? Sträckan är max 2 meter. Kan man räkna med att man kan peta i en 32-slang?


Nä, inte mer än att den är från 70-talet och att nu är ett lämpligt tillfälle. Vet dock inte hur det ser ut i backen. Noterar att det i fördelningsbrunnen går ut ett galvat rör, så någonstans är det ju skarvat.

Att få in en 32 slang i ett 50 rör bör gå. För säkerhets skull bör du försöka få igenom någon form av dragtråd först.

Vad menar du med fördelningsbrunnen? Var finns den?

Jag tycker det låter konstigt att du har så grovt som 50mm Pe-slang in i huset.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Noterar att det i fördelningsbrunnen går ut ett galvat rör, så någonstans är det ju skarvat.
Ja galvade rör bör bytas i hela des längd från servisventilen i gatan till inkommande huvudventil när det ändå skall gräva.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N NoOne2k skrev:
Att få in en 32 slang i ett 50 rör bör gå. För säkerhets skull bör du försöka få igenom någon form av dragtråd först.
OK

Vad menar du med fördelningsbrunnen? Var finns den
Ledningen går från "källaren" i ett f.d. pumphus ca. 20m bort. Numera endast en förgreningspunkt där det finns avstängningsventiler. Så ingen brunn i den bemärkelsen, men rätt långt ner under marken :)

Jag tycker det låter konstigt att du har så grovt som 50mm Pe-slang in i huset.
Ja, det känns väldigt överdimensionerat. Vet inte hur de tänkt. De har dessutom dragit in två slangar - en som reserv enligt tidigare ägare. Men jag har inte undersökt det närmare ännu. Kan vara att jag missat att det går en mindre slang inuti.

L Leif i Skåne skrev:
Ja galvade rör bör bytas i hela des längd från servisventilen i gatan till inkommande huvudventil när det ändå skall gräva.
Bör väl nämnas att det är enskilt vatten från en GA, men jag förstår poängen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.