N NOP skrev:
Ser fint ut men var är utsikten? Ska ni sitta på stolarna vi köksön och titta in i en vägg? Men det kanske inte går att sätta in mer fönsteryta? Jag hade nog försökt att få ett brett fönster längs hela köksbänken. Kök och matplats är nog det rum man tillbringar mest tid i så släpp in ljuset!
Hej NOP, som jag skrev tidigare så är ritningarna endast för själva köket, alltså tar de inte i beräkning alla fönster osv som är tilltänkta. Men ja två stora fönster kommer finnas över köksbänken för att kunna njuta av utsikten!!!
 
B Banker skrev:
Köket påminner väldigt mycket om det som vi precis byggt (Binova från Planoform).

Lägger med lite bilder, både ritningar och IRL!

Vilken leverantör hade du tänkt dig?

Hej,

Vilket fantastiskt fint kök ni har byggt! Otroligt smakfullt.

Vi valde ett kök från Ballingslöv, Bistro ask brunbets Classic, system 10 med trälådor, bänkskiva silestone ”eternal statuario”. Alla vitvaror från Siemens studio Line( dubbla kombiugnar,värmelåda, dubbla diskmaskiner, 90häll, kyl, frys samt Fjäråskupan Pendel)
 
Redigerat:
  • Gilla
Banker
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
Här kommer våra tankar om kök, vad tycks?
Efter att byggt, ett hus och renoverat ett annat, så har jag kommit fram tillb att i nästa kök jag inreder så skall diskmaskinen upp från golvet, upp ca 60-70cm från golvet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
T trafe skrev:
Efter att byggt, ett hus och renoverat ett annat, så har jag kommit fram tillb att i nästa kök jag inreder så skall diskmaskinen upp från golvet, upp ca 60-70cm från golvet.
Finns det någon som idag placerar spisen med ugn i? på golvet, micron på bänken och diskmaskinen under skivan? :crysmile:
 
O OveRa skrev:
Finns det någon som idag placerar spisen med ugn i? på golvet, micron på bänken och diskmaskinen under skivan? :crysmile:
Ja, det är ju det som är det sorgliga.
 
Snyggt hus! Tycker förhöjd diskmaskin är superbra. Går så klart att leva utan, men det är så smidigt. Tycker också er korridor på 1 m ser smal ut, man vill inte att det ska kännas trångt. Du skriver att ni flyttar runt lite bland badrum så jag vet inte hur det blir, men se till att gästtoan kommer så pass långt från köket så man kan gå på toa utan att alla gäster hör.
 
Otroligt smakfulla badrum och bastu. Däremot är jag lite tveksam till glasvägg. Jag vill inte att någon ska ”titta in” när jag är i bastun. Det är så klart en smaksak, men för mig är akvariekänslan så där. Sen vet jag inte hur glaset blir när det ångar på det. Kan vara värt att kolla så man inte får putsa jämt.
 
O OveRa skrev:
Finns det någon som idag placerar spisen med ugn i? på golvet, micron på bänken och diskmaskinen under skivan? :crysmile:
Ja väldigt vanligt faktiskt.
 
Lite bilder ifrån dagens bilning på nedervåningen. Till min förvåning så hade man gjutit oarmerad betong golv oisolerat rakt på mark.

I och med det så plötsligt fann vi 50-60cm +220cm befintlig takhöjd. Vi tänker oss Isodrain 2*100, fiberduk, golvvärme, armering , 10cm betong samt 2-3cm flyttspackel. Får vi då isolerad hela nedervåningen samt ingjuten vattenburengolvärme både ner och upp.

Kompletterar med FTX+ kylbatteri, tillägsisolering fasad 7cm och ny puts, tilläggsisolering tak 50cm, nya 3-glas fönster från SP.

Detta borde sänka uppvärmningskostnaderna rejält, hoppas man på, eller vad säger ni experter här på forumet?
 
  • Bortbilat oarmerat betonggolv på en byggarbetsplats med synlig jord och avfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
richardtenggren
Ska ni verkligen ha SP-fönster med allmogestil invändigt? Traryd valde vi av den anledningen, samma koncern. :)
 
  • Gilla
roslagstorparen
  • Laddar…
Nya taket börjar ta form
 
  • Ett renoverat hus med ett nyinstallerat svart taktegel och en skorsten, omgiven av en trädgård i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Shiraz och 2 till
  • Laddar…
Lite bilder ifrån nedervåningen... vilket hästjobb . Tror imorgon blir det att hyra en bilningsrobot och transportband 6m direkt till containern
 
  • Rivningsavfall med betong och grus på ett nedrivet golv i en byggnad inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsavfall med brutna plattor och betong på ett golv i ett delvis renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete nedervåning med högar av betong och murbruk på golvet och blå väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsavfall och betongbitar på golvet i ett tomt rum under renovering, med synlig kablage och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
PellePeps
  • Laddar…
Jisses, vilket jobb!
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Jisses, vilket jobb!
Yepp...
Kommer kunna få 20cm isolering(inte isolerat idag, inte ens armerad?!), ingjuten värmegolv +20 cm extra takhöjd
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Det där är ett imponerande jobb.
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.