Hejsan!

Är det någon som kan svara på vart man kan få fatt i en prestandabeskrivning/deklaration för Roslagsspisen "lilla trekanten"?

Ser ut som att ett annat företag har tagit över det som en gång var Roslagsspisen, är det värt att fråga dom? Eller har det här gått till handlingarna när dom slutade tillverkas?
 
Kan svara mig själv i ämnet ifall någon annan letar info i framtiden: det finns ingen prestandadeklaration på dessa spisar, dom är för gamla helt enkelt. Kan ge problem vid installation om kommunen kräver prestandadeklaration
 
F Flukie skrev:
Hejsan!

Är det någon som kan svara på vart man kan få fatt i en prestandabeskrivning/deklaration för Roslagsspisen "lilla trekanten"



Ser ut som att ett annat företag har tagit över det som en gång var Roslagsspisen, är det värt att fråga dom? Eller har det här gått till handlingarna när dom slutade tillverkas?
Nibe brasvärme (dvs Contura) var de sista som sålde rosl.spisen. De moderniserade den genom att sätta vermikulitplattor och rökhylla invändigt samt styra upp förbränningsluften ovanför veden vilket gjorde en nära nog fördubblad verkningsgrad men fortfarande inte tillräckligt bra och tillverkningen lades ner. Har du den gamla sorten med spjället som stängs till när du stänger luckan är åtminstone en nyinstallation tveksam även om det kan gå att få igenom fram till nyår.
 
E exerg skrev:
Nibe brasvärme (dvs Contura) var de sista som sålde rosl.spisen. De moderniserade den genom att sätta vermikulitplattor och rökhylla invändigt samt styra upp förbränningsluften ovanför veden vilket gjorde en nära nog fördubblad verkningsgrad men fortfarande inte tillräckligt bra och tillverkningen lades ner. Har du den gamla sorten med spjället som stängs till när du stänger luckan är åtminstone en nyinstallation tveksam även om det kan gå att få igenom fram till nyår.
Installation i befintlig öppenspis. Är det vid nyår kraven kommer på deklarationen? Som jag förstod det gällde det redan
 
E exerg skrev:
Än så är det lite upp till kommunens handläggare men kraven hårdnar efter hand. [länk]
Tack för svaret, skickade in ansökan med allt jag hade, bara att vänta 2 månader och se vad handläggaren tycker
 
F Flukie skrev:
Tack för svaret, skickade in ansökan med allt jag hade, bara att vänta 2 månader och se vad handläggaren tycker[/QUO

[länk] [länk]
Detta är typningen av den förbättrade modellen. Den gamla modellen är det nog bra att det inte finns papper på
 
Svaret kom fortare än jag någonsin kunnat föreställa mig. Fick grönt ljus av kommunen, ska montera kaminen bara magsjukan lagt sig här hemma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.