Nätlikriktare får jag det till när jag översätter Netzgleichrichter.

Denna underbara tyska konstruktion står och surrar bredvid proppskåpet i villan byggd 1970 som vi får tillträde till i morgon.

Vad gör den? Varför sitter den en sån där?
 
  • En gammal nätlikriktare av märket Siedle med etiketter och inställningsrattar på en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den driver någon pryl, kanske en dörrklocka.
 
E etompau skrev:
Den driver någon pryl, kanske en dörrklocka.
Där ser man. Den surrar ganska högt, men det säger inget om huruvida den är belastad va? Det betyder bara att spolarna börjar vara gamla?
 
Det är inte ovanligt att det surrar lite från en trafo.
Du kan ju skruva ut säkringarna och se vad som händer. Kanske är den nu överflödig.
 
E etompau skrev:
Det är inte ovanligt att det surrar lite från en trafo.
Du kan ju skruva ut säkringarna och se vad som händer. Kanske är den nu överflödig.
Är det glassäkringar bakom de två runda vreden tror du? I så fall ska jag göra så. Den kan ju ha spelat ut sin roll. Finns många sjyssta strömbrytare i gamla pannrummet som inte verkar vara inkopplade längre.
 
T trasker skrev:
Är det glassäkringar bakom de två runda vreden tror du? I så fall ska jag göra så. Den kan ju ha spelat ut sin roll. Finns många sjyssta strömbrytare i gamla pannrummet som inte verkar vara inkopplade längre.
Ja det ser så ut på bilden.
 
Någon utebelysning? 12V
 
Har du frågat den som bor där nu?
 
T trasker skrev:
Nätlikriktare får jag det till när jag översätter Netzgleichrichter.

Denna underbara tyska konstruktion står och surrar bredvid proppskåpet i villan byggd 1970 som vi får tillträde till i morgon.

Vad gör den? Varför sitter den en sån där?
Den driver med största sannolikhet dörrklockan, i och med att den levererar 6, 8 och 12v vilket är normalt för äldre dörrklockor
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du frågat den som bor där nu?
Ska höra om dom vet. De har redan flyttat ut och är väldigt gamla, så minnet kan lätt börja svika.
 
Jag får träffar på diverse porttelefoner när jag söker på Siedle. Dock så verkar denna trafon vara duktigt gammal! :geek:

Edit: åtminstone 50 år!?
 
Redigerat:
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
R
Det är en trafo från 230V till 8,6,12V lik mest för dörrklockan , skruva ur en av de två säkringarna som syns på framsidan och klockan slutar säkert att fungera , bara se hur den är kopplad under locken i volt , på plinten märkt enligt skylten , byt hela den mot en annan med samma värde
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Ringledningstransformator kallades det i vårt förra hus, byggt 1969.
Men det var en vanlig svart bakelitlåda bredvid elcentralen.
Och varför skall det vara likström, det fattar jag inte.

Men som Etompau skriver, koppla bort den från nätet och se om dörrklockan slutar funka.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag får träffar på diverse porttelefoner när jag söker på Siedle. Dock så verkar denna trafon vara duktigt gammal! :geek:

Edit: åtminstone 50 år!?
Huset fyller 49 nästa år så 50 är väldigt nära. Den låg väl i lager ett tag innan den kom upp :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag tror också på porttelefon.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.