Hejsan alla!

Ska bygga mitt eget torp på 10*5,5 m. 1 1/2 plan.
torpargrund.
Det blir i gammal stil och fönster, dörrar kommer jag köpa beg. och renovera.
Jag har ritat det färdigt men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Arkitekt måste tydligen till och det ska jag börja leta nu.

Men jag tänkte börja samla på mej virke redan nu.
Regelvirke, ytterpanel/bräder bjälkar osv.
Allt som det går att lagra i ett kallförråd.
Men mått och dimensioner?
Hur vet jag vilken tjocklek det ska vara på regelvirket?
Takbräder, bjälkar?

Vad kan man lagra? spånskivor och gipsskivor... kan det bli förstört.
Hoppas ni inte skrattar åt mej nu.
Skulle verkligen behöva lite hjälp att gå åt "rätt håll"...
Vill inte att det ska bli fel.

Torpet ska byggas i uppland.
Jag vill ha det inte bara som ett sommartorp. Det ska även gå att hålla det varmt en hel vinter.

mvh mats
 
Hej matise och välkommen till forumet och till självbyggarnas underbara värld!
Att bygga sitt eget hus är ett stort projekt, men det är inte omöjligt. Du har många frågor, men vi kan väl hjälpa dig så gott det går.
Har du redan ritat ditt hus behöver du väl ingen arkitekt? Man MÅSTE inte ha en arkitekt om man inte vill/behöver.
Har du någon tomt? Har du ansökt om bygglov eller förhandsbesked? Det är en hiskelig byråkrati man ska ta sig igenom innan det är dags att sätta spaden i jorden.
Eftersom du tydligen är novis skulle jag rekommendera att du ägnar vintern åt att läsa så mycket böcker om byggnation du bara kan. Det kan också vara en bra idé att börja med ett lite mindre projekt - som en Friggebod - för att bli lite varm i kläderna innan man ger sig på det stora huset. Det är också väldigt bra att ha någonstans att fika och låsa in verktyg etc under byggtiden.
Virke kan du lagra länge om du ströstaplar det och skyddar det mot regn. Gips och spån är ingenting man lagrar någon längre tid. Det blir bara fördärvat.
En bra länk: http://www.byggbeskrivningar.se/
Kolla deras Enkelstugan. Det är väl nästan en sådan du tänker bygga.
 
Boken
Bygga fritidsstuga
av Hultqvist, Lars-Ingemar
köpte den för typ 130 sek på adlibris och den kan ge dej svar på en del frågor. I slutet på boken finns en inköpslista för materialet till huset som beskrivs i boken.


 
Är det någon som vet vad priset på "enkelstugan" landar ungefär ?

Henrik
 
Hejsan och tack för svar.
Jag köpte boken "bygga fritidsstuga"...
Det var en bra bok att börja med.

Och att börja med att bygga en friggebod var en bra ide'...
Det ska jag göra.
(och oj vad bra att slippa arkitekter. trodde det behövdes deras "godkännande" för att få bygglov)...

Jag mailade med en byggvarubutik där svaret var att om jag kommer med en ritning på huset så kommer dom att ge mej de dimensioner och val av material som jag behöver.
Så nu har jag något att börja med.

Gäller att hitta rätt böcker nu för fortsatt lärande... :)
Jag har fler frågor som jag återkommer med eftersom...

Tack för svaren / mats
 
Det var en artikel i Vi i Villa för ett antal år sedan om några som hade byggt en enkelstuga i Västervikstrakten. Jag vill minns att materialet gick på 80 000 totalt. Det är dock mer än 5, men mindre än 10 år sedan artikeln, så jag kan inte garantera hur priserna står sig i dagsläget.

Sådant som är dyrt är ju bl.a. fönster och dörrar. De är ju å andra sidan inte så svårt att få tag på begagnat till ett bra pris. Taktegel lär man väl kunna få gratis. Finns nog endel att spara på om man vill.
 
Hm.
Byggvarubutikerna vill ha en konstruktionsritning och då tar dom fram det jag behöver utifrån den...
Jag har inte någon lust att betala 12000 kr för konstruktionsritning! :(

Materialåtgång kan jag väl räkna ut själv...
Det verkar inte svårt.
Men jag behöver fortfarande veta materialval och dimensioner på allt virke...!

Takstolarna köper jag färdiga, Gamla vackra fönster och dörrar har jag nu fått tag på från ett 1800-tals torp. :)
Och en murare jag känner har berättat att jag kommer att behöva mellan 700-1000 tegelsten till skorstensstocken...Fint...
Saker och ting går framåt.

Boken "bygga fritidsstuga" hjälpte mej inte med inköpslista-materialval eftersom det blir en 11/2-plan och alltså andra krav.
Min fråga är, kan jag göra en egen konstruktionsritning som den novis som jag är?

Det är ju ett typiskt svenskt torp som det har byggts i tiotusentals här i landet genom tiderna...
Borde ju inte vara så svårt tycker jag att få reda på vad jag behöver för virke :D
 
  • fasad_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart du kan själv men du måste så klart läsa på.

Kolla med kommunen vad de behöver för dokumentation så att du vet.

Bjälklag, väggreglar och takstolar behöver dimensioneras beroende på antal stöd.
Takstolarna räknar ju andra på och bjälklaget troligtvis 170*45 och uppåt beroende på undergolv och väggarna 45*95 (taklutning 27 grader) eller uppåt beroende på snözon och taklutning.

Dimensioneringshjälp och mycket annat finns på http://www.traguiden.se/ .
 
Mikael_L
Takstolar tycker jag nog att du enklast köper, det är nog inte så mycket att spara där på att göra själv, dessutom slipper du alla beräkningar då.
Ta bara in några offerter, så du vet att du får ett bra pris. Kolla även här på forumet, det avhandlas diverse tips på bra och dåliga leverantörer.

Om dom dimensionerar takstolarna med CC60 så har du övervåningens bjälklag klart, om dom dimensionerar med CC120 så tycker jag att du ska fråga vad det kostar om dom skickar med de bjälklagsbjälkar som "fattas" alltså mellan stolarna, av samma material som dom använt. Fördelen är att då är du säker på att få samma nivå på alla bjälkar.

Sen kan du köpa på dig regelvirke, om du kommer över nåt bra.
Där kan du ha 45x95, 45x120, 45x145, 45x170, 45x195.
Med de två klenaste rekomenderas att du korsreglar din stomme, så då behöver du även 45x45. (eventuellt på bägge sidor)
Sen beror det litet på hur mycket du tänkt isolera då, också.

Men själv skulle jag valt mellan 120x45 och 170x45 som regelstomme, och liggande 45x45 (ytter eller inner).
Om du har något bra ställe att förvara isolering på (torrt), så kan du köpa även det. då ska du ha av den tjocklek som dina reglar är. (ex 120 + 45 i tj.lek)

Golvbjälklag kan du också skaffa, om det inte är tänkt att bli gjuten platta. Dimension går inte att säga utan att veta spännvidd och antal bärlinor.

Råspont till taket är väl också en sån där sak som går bra att köpa på sig i förväg.
Samt ytterpanel.

Men sen kan jag säga, att om du inte riktigt superfyndar, nästan får materialet gratis, så blir det ändå inga oerhörda pengar att spara, men bortåt 10.000 kan det kanske gå att göra på ett sånt här litet hus.
Vilket man kan köpa nån trevlig snickerimaskin för istället.. ;D

Lycka till!!
 
Hej matise,
Jag har massor av följdfrågor. Roade mig med att dra upp en skiss på en stuga, som kanske är i din smak. Skissen kommer som wordbilaga till din e-postadress.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.