Hej på er!
Jag måste inom det närmaste bestämma vart jag ska ta in vatten och el i garaget.
Det kommer att dras in 2 tomma 50mm rör för det, ett för el och ett för vatten men vart ska jag placera dessa?
Stommen till garaget kommer att vara 145 reglar och det kommer även att göras ett installationsutrymme med 45x45 reglar för att sedan klä väggen med OSB och gips.
Huset kommer att ligga 4 meter till höger om garaget om man står och tittar på portarna.

Min första tanke var att placera elcentral direkt till höger om den högra porten och kanske ta in inkommande vatten bredvid dörren för att sedan placera en utslagsback eller liknande där.
Ett annat alternativ är att placera både el och vatten i det övre högra hörnet på ritningen för att lättare kunna bygga in och gömma det.

Men frågan kvarstår, vart ska jag välja att ta in tomrören?
Ska man ta in elen i installationsutrymmet och vattnet "direkt" ur golvet?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
  • Ritningar för ett garage med mått och layout, inkluderar planvy och fasadvyer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hänger inte med i höger vänster , en skiss på det hela hur det ser är nog ett måste om du ska få svar
 
R rävlyan skrev:
Hänger inte med i höger vänster , en skiss på det hela hur det ser är nog ett måste om du ska få svar
Hoppsan! Jag glömde att infoga bilden. Nu är det ordnat och bör vara lättare att förstå :)
 
R
Hur mycket plats har du till höger som du säger , en utslagsback sticker ut lite , hur blir det med plats mellan bil och vask då .
Kan du tänka dig att ha allt inne i ett hörn längst in så är det bättre ur plats sett , sen klart vaskar du en bil på utsidan blir det att gå lite , Rör för elen lägger du i väggen med en 32 PEM-slang i en lång böj från utsidan , vatten kan du gå genom plattan med
där du vill ( gärna då ett 110 rör med 15 graders vinklar på till 90 grader totalt , ) lätt att få en slang då .och sen finns det standardmuffar att täppa till med mellan rör och slang , blir snyggt
Ska du ha värme i garaget ? tänk på frysrisken .
 
R rävlyan skrev:
Hur mycket plats har du till höger som du säger , en utslagsback sticker ut lite , hur blir det med plats mellan bil och vask då .
Kan du tänka dig att ha allt inne i ett hörn längst in så är det bättre ur plats sett , sen klart vaskar du en bil på utsidan blir det att gå lite , Rör för elen lägger du i väggen med en 32 PEM-slang i en lång böj från utsidan , vatten kan du gå genom plattan med
där du vill ( gärna då ett 110 rör med 15 graders vinklar på till 90 grader totalt , ) lätt att få en slang då .och sen finns det standardmuffar att täppa till med mellan rör och slang , blir snyggt
Ska du ha värme i garaget ? tänk på frysrisken .
Tar jag in allt i övre högra hörnet så får det bli lite rördragning till en utslagsback någonstans där den passar bättre.
Ang elen, det är alltså onödigt att dra ett 50mm tomrör för detta? Kan det vara ide att dra 2st 32 PEM-slang inifrån huset eller räcker det med en? Den bör isf placeras ca 165mm innanför betongplattans yttre kant för att hamna i installationsutrymmet? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
R
El-slangen i mark ska var gult 50 mm och det går utmärkt att stanna utanför vägg(platta ca 0,5 - 1,0 meter och stoppa in 32 PEM ca 20 cm i detta , det blir då inte så grova saker att få in i vägg eller genom platta , i garaget går man då upp i väggen till den plats som centralen ska sitta . Både EL och vatten kan gå i samma grav
Tänk då på att får ner det på frostfritt för vattnets skull , vid ingång av vatten till garaget kan du lägga isolering 1 meter eller mer ut från plattan ovanpå slangen om den vill komma lite högt , lägg dom gärna på tvären då (blir 1,2 bredd ) samt gärna någon form av isolering 10 cm i kanten av plattan om den kommer långt ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.