Vi ska lägga golv i en källare där det bara är betong än så länge. Jag skulle vilja lägga linoleum fungerar det? Vad bör vi lägga emellan?
 
Det hade jag inte gjort i och med att det andas så dåligt och leder till fukt under mattan. Jag hade låtit det vara betong eller lagt klinker.
 
V Villa1949 skrev:
Det hade jag inte gjort i och med att det andas så dåligt och leder till fukt under mattan. Jag hade låtit det vara betong eller lagt klinker.
Jag skulle vilja lägga ett så pass bra golv som möjlighet sett till luftkvalitet. Det kommer bli ett sovrum till min dotter och vill satsa på miljö, giftfritt osv. Klinkers låter bra men blir det inte väldigt kallt? Är trägolv bättre?
 
Jag har själv lagt linoleum av samma aspekter i mitt kök och hall. Men jag skulle inte lägga i källare. Om du inte har en extremt torr källare hade jag inte lagt ett sovrum där. Och hade jag gjort det hade jag ändå valt klinker även om det blir kallt. Trä är inte heller bra att ha mot ett oisolerat betonggolv för det blir lätt fuktigt och skapar därigenom lätt dåligt inomhusklimat med fukt och mögel (inte säkert det blir så, men risken är ganska stor)
 
Staffans2000
Som namnet antyder består mattan av bla. llinolja. Som jag ser det är det ett sällsynt olämpligt material att täcka ett källargolv med!
Är golvet hyfsat torrt kan du måla det, eller lägga klinker som redan föreslagits!
Som skydd mot kalla golv, använd trasmattor. De är enkla att tvätta då och då, så blir det både billigt och bra!

Staffan
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Jag avråder också linoleum. Vi har gjort ett gästrum i källaren med en matta med små pluttar under (balkongmatta?) som finns i många färger som då inte ligger tätt mot betonggolvet. Lägg den löst och kontrollera ofta att det inte är fuktigt under. Men innan du gör ngt alls - kolla fukten i hela rummet. Sätt heller inte träpanel el liknande på väggarna, måla betongen med silikatfärg som andas.
 
Linoleum måste ju va det sista alternativet i en källare?
 
M MariaHelena skrev:
Jag skulle vilja lägga ett så pass bra golv som möjlighet sett till luftkvalitet. Det kommer bli ett sovrum till min dotter och vill satsa på miljö, giftfritt osv. Klinkers låter bra men blir det inte väldigt kallt? Är trägolv bättre?
Nej för fan, inget trä på betong. Det är inte frågan OM utan NÄR det börjar lukta mögel. Lineoleum, plast matta etc lika illa. Klinker utan tätskikt och breda fogar som släpper igenom fukt. Tycket du det är för kallt så lägg n golvvärme
 
M MariaHelena skrev:
Jag skulle vilja lägga ett så pass bra golv som möjlighet sett till luftkvalitet. Det kommer bli ett sovrum till min dotter och vill satsa på miljö, giftfritt osv. Klinkers låter bra men blir det inte väldigt kallt? Är trägolv bättre?
Det finns moderna heltäckningsmattor som tål att lägga direkt på betonggolv.
De som kallas "balkongmattor" andas väl bäst då de har gummipluppar under som lyfter dem från golvet men det finns även betydligt mjukare alternativ.
Vi blev rekommenderade denna till gästrum i källare:
https://www.kjellbergs.se/sv/vara-mattor/velourmattor/twist/

/M
 
M mgranbom skrev:
Det finns moderna heltäckningsmattor som tål att lägga direkt på betonggolv.
De som kallas "balkongmattor" andas väl bäst då de har gummipluppar under som lyfter dem från golvet men det finns även betydligt mjukare alternativ.
Vi blev rekommenderade denna:
[länk]

/M
Hur svårt är det att acceptera att 10 betonggolv av 9 släpper igenom fukt......
 
S Skärkarln skrev:
Hur svårt är det att acceptera att 10 betonggolv av 9 släpper igenom fukt......
Inte svårt alls. Därför väljer man en matta som klarar av att ventilera ut ev. fukt.
Precis en sån som jag beskriver i inlägget du citerade.

/M
 
  • Gilla
Astrantia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.