Jag skulle vilja renovera ett rum i källaren där vi har en braskamin, Contura 620-modell av något slag - minst 10 år gammal.
Min fråga är om någon vet ifall det går bra att demontera och återbygga en sådan? Antingen att (fack)man återuppbygger den igen när rummet är renoverat, eller om den kan säljas på andrahandsmarknaden och man själv skaffar en ny modell.
Eftersom jag skulle vilja bila upp golvet så är det lite svårt att låta den stå kvar under renoveringen.
 
Bild? :)
 
B b8q skrev:
Jag skulle vilja renovera ett rum i källaren där vi har en braskamin, Contura 620-modell av något slag - minst 10 år gammal.
Min fråga är om någon vet ifall det går bra att demontera och återbygga en sådan? Antingen att (fack)man återuppbygger den igen när rummet är renoverat, eller om den kan säljas på andrahandsmarknaden och man själv skaffar en ny modell.
Eftersom jag skulle vilja bila upp golvet så är det lite svårt att låta den stå kvar under renoveringen.
Har du inte nån modulskorsten som står uppe på kaminen utan rökröret är anslutet till en murad skorsten,är det enkelt.Är kaminen klädd med täljsten kan locket dock vara limmat och det är lite pilligt för att lossa.
 
E exerg skrev:
Har du inte nån modulskorsten som står uppe på kaminen utan rökröret är anslutet till en murad skorsten,är det enkelt.Är kaminen klädd med täljsten kan locket dock vara limmat och det är lite pilligt för att lossa.
Den är ansluten i bakkant till murstock. Jag har iaf mejlat lokala återförsäljaren nu för att fråga, och be om kontakt till någon installatör i trakten som kanske kan uttala sig med mer säkerhet (och kanske utföra jobbet). Har också hittat installationsansvisningar på nätet, och det är som du säger - är bitarna fastlimmade kan det bli svårare.

Men det kanske går att bara lossa den från rökkanalen och flytta ut hela kaminen till nästa rum, utan att plocka isär den. Visserligen ca 300 kg att baxa, men borde inte vara omöjligt det heller...
 
OK, fick oväntat snabbt svar från lokala återförsäljaren. ”Inga problem, sånt gör vi ganska ofta. Att låta demontera och sedan sätta upp igen kostar ca 10 000 kr före ROT”.

Jag funderar på om man iaf kan demontera den själv, för det känns lite dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.