Hej,

Vi har flyttat till ett hus med fjärrvärme från Göteborgs energi. I samband med att fjärrvärmeavtalet skrevs över på oss så har vi fått hem ett erbjudande gällande underhållsgaranti av fjärrvärmeanläggningen. Startkostnaden ligger på 1000 kr och sedan kostar det 119 kr/månad. Jag försöker att förstå om detta är något som man bör ha eller om det bara är som en extra försäkring (för att försäkra sig om vad kostnaderna blir framöver)? Jag har försökt att googla men tycker inte att det står så mycket om detta.

Är det någon som har signat upp sig för underhållsgaranti och vill dela med sig av hur tankarna har gått?

Tack på förhand!
 
  • Bild av ett underhållsgarantidokument för fjärrvärme med prisuppgifter och avtalsvillkor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Erbjudande om underhållsgaranti för fjärrvärme från Göteborg Energi med startkostnad och månadsavgift detaljerat beskrivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har signat pga. Om ni vill teckna senare istället så kostar det 3-4000kr i startavgift.
Och man får ingen hjälp om man ringer utan service avtal.
Skönt at få hjälp om man fryser!
Sedan får man en ny central när den gamla är uttjänt. Som annars kostar 30-45000kr
 
Har nå liknande med vårat fjärrvärmebolag.
Dock kostar det 95kr / månad.
Man får fribservice varannat år, fri utryckning vid fel och rabatt på reservdelar.
Vet inte mycket som kan gå fel endå, känns som man bara betalar.ich får vara nöjd.
Dom som kommit.och servat/kontrollerat centralen har dock kommit med mycket goda tips osv så dom har varit väldigt vänliga och service minded
 
En fjärrvärmecentral är i princip underhållsfri. Vi har bott i vårt hus strax över 5 år och jag har aldrig längtat efter ett serviceavtal. De åtgärder vi gjort med fjärrvärmen är att justera temperaturen på tappvattnet genom att vrida en ratt och att toppa upp radiatorslingan med ett annat vred.
Fanns enkelt beskrivet i centralens manual. Behöver man justera in värmekurvan finns det flera trådar här med bra info.
 
Vi har ett sådant avtal på vår anläggning, men har bara nyttjat det en gång. Det var vid inflytt för att få en gubbe som gick igenom anläggningen och förklarade rattar och rör för oss. That's it. Den är nu en bra bit över tjugo år och tuffar och går alldeles fint.

Jag tror inte jag hade betalat en hundring per månad faktiskt. Jag hade chansat och tagit kostnaden med en röris den dagen det krävs.
 
Haft fjv i 12 år nu. 1000+12*12*119 = 18136 sparade sekiner.
De är för enkla för att betala serviceavtal för. Vi kan dock elda i en kamin om det skiter sig totalt.
Jag googlade lite och en ny fjvv kostar inte mer än 20k.
 
Vi flyttade in i ett hus med fjv, den hade setat i nästan 20 år, då började det läcka lite här och var.
Var ganska dyrt med de reservdelar som krävdes för att få den i okej skick igen så vi köpte en ny. Betalade strax över 20k med installation. Fick höra från flera håll att det var ungefär den livslängden på den modellen vi hade innan.
Valde att inte teckna något avtal på den nya.
 
Som de flesta redan skrivit, FV är i princip underhållsfritt och jag tror du ska granska väldigt noga vad som exakt ingår. Om centralen havererar imorgon, täcker 1 månads medlemskap alla kostnader eller vad får du ändå pröjsa för byte. Kolla hur gammal din central är och räkna på det. Jag tror inte det lönar sig
 
När en regelerventil för varmvatten slutat att fungera (vi fick 100° vatten i kranen) sade rörmokare att, kolla men hemförsäkringen och fjärrvärme verket har en försäkring som tar självrisk.
Så hela kostnaden betalades av LF och självrisken av TryggHansa.
Jag är mycket nöjd med FV och det är billigt / kWh
 
Injusteringen som Peab gjorde var att sätta båda cirkulationspumpar på MAX och efter ett år så läckte den övre pumpen ned vatten på den undre pumpen som fick kortslutning och JFB löste ut. Båda pumpar blev kassa.
Tack för den Peab
 
Tack för att ni delade med er av era tankar! Efter mycket om och men blev det tillslut så att vi signade på avtalet - är helt nybörjare på husägande och vi har mycket att lära. Då kan det vara värt att betala lite extra till en början för att få hjälp ifall att värmen krånglar :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.