Vi funderar på att köpa en etanolkamin. Har läst lite olika kring om det är doftlöst eller luktar illa - någon som har egna erfarenheter?

Funderade också på om det är väldigt dyrt i drift?

Annat att tänka på - positivt/negativt?

Tack! :)
 
Väldigt dyr i drift !
Men har du ett eget hembränneri och får fram spriten för 3-4kr kan det löna sig. :giggle::crysmile:
 
  • Gilla
johan_T och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
L Leif i Skåne skrev:
Väldigt dyr i drift !
Men har du ett eget hembränneri och får fram spriten för 3-4kr kan det löna sig. :giggle::crysmile:
3-4 kr räcker inte ens till jästen....

Etanolkamin har man väl inte för värmen skull. Förstår inte riktigt poängen med en sådan.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
3-4 kr räcker inte ens till jästen....

Etanolkamin har man väl inte för värmen skull. Förstår inte riktigt poängen med en sådan.
Vår tanke var väl att det kunde vara mysigt att tända en "brasa" på mörka mornar och kvällar ...
 
L Leif i Skåne skrev:
Väldigt dyr i drift !
Men har du ett eget hembränneri och får fram spriten för 3-4kr kan det löna sig. :giggle::crysmile:
Det har jag inte tyvärr ... låter ju tråkigt!
 
Har en bekant som har ett sånt elände och ordet brasa är inte det första man kommer att tänka på när man ser den, mer värmeljus.
 
  • Gilla
Lattematte och 1 till
  • Laddar…
Vi har en liten etanolbrasa som kan ställas på bordet. Värmer upp rummet under några timmar. That's it.
Trevlig att titta på.
Avger ej rök eller dofter.
 
Det var väl dom man använde biltemas spolarvätska till, stor diskussion för några år sen.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Det var väl dom man använde biltemas spolarvätska till, stor diskussion för några år sen.
Japp koncentrerad spolarvätska går också att använda. Dock blir det en restsats kvar efter förbränning i form av en trögflytande blåfärgad vätska.
 
Vet att det diskuteras på minhembio. com på den tiden (2007)
 
Det finns troligen olika typ av vätskor. Den jag har, en dansk Bioetanol,går inte att bränna inomhus utan att det luktar rejält. Värst är att jag har 50 liter kvar.
 
Jag kör som någon ovan skrev, biltemas spolarvätska i min lilla etanolkamin, fungerar ypperligt för mysfaktorn.
Köper oftast en 5L dunk koncentrat och sen blandar jag i ungefär en halvliter vatten i den så blir lågorna gulare.

Får igen dålig doft eller rester i brännaren av den dock, så ja är nöjd och eldar på! :)
 
Väcker en gammal tråd till liv.

Nån som har några nya erfarenheter att bjuda på?
Jag har läst ungefär allt som skrivits i olika fora om alternativ till spisbränslet och det är en del motstridigheter och spekulativa åsikter i indatan.

Jag har exempelvis läst om en som arbetar med kemikalier som förenklat skriver att glykol är lika som spisbränsle då formeln för "köldbärarsprit" är Etanol 89-91% Isopropanol 7-9% n-butanol 2%.

Kollar min ex.vis Biltemas spisbränsle så är formeln inte alls så utan Etanol mer än 70%, Butanol 1-5%, Propanol 10-20%.

Om man sedan jämför med spolarvätska som många använder så är formeln Etanol 75%, Butanon (inte butanol) 1%, Propanol 1% och Etylglykol 1%.

Någon annan svär på spolarvätska om man blandar ut med lite vatten för att få rätt färg på flamman.
Andra tycker att det luktar hemskt oavsett.

Någon importerar bränsle från Tyskland (det är dock olagligt att sälja till Sverige har jag läst, ej faktacheckat dock).

Till sist läste jag nyss från företaget Briab som är en seriös aktör att "Spolarvätskan kan även i koncentrerad form, med framgång användas som bränsle till moderna, skorstensfria, etanolkaminer."

Dom borde ju veta..

Skulle vara finfint om någon hade egen modern (tråden är från 2018) erfarenhet eller åsikt som går emot Briabs uttalande ovan.

Ett tillägg: Jag har kollat några olika datablad för glykol och ingredienserna stämmer absolut inte med uttalandet från kemisten som jag reciterade högt upp i denna post.
Skulle alltså INTE elda med detta utan vidare.
 
Redigerat:
Dumheter ska man inte tro på. Glykol går inte att elda med. Etanol ska helst vara ren och inte blandad med butanol och isopropanol. Billigast etanol köper man på Dollarstore.
Riktig etanol luktar gott när man eldar.
Varför vill du elda med dyr etanol?
 
Hembränningsapparaten drar nästan lika mycket energi som etanolen ger ifrån sig.
Etanolkaminer är bara dumheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.