Jag är på gång att köpa en bättre exenterslip, det blir troligen en GEX 150 Turbo, och ska därför skaffa ett bra sortiment med slippapper. Vi kommer använda den till allt från betong till parket.
Till handslipning tycker jag Mirkas slipnät fungerar helt fantastiskt bra, både livslängd och dammupptagning, och jag undrar därför om deras nät till exenterslipar är lika bra. Finns det någon som provat och kan dela sina erfarenheter?
 

Bästa svaret

U
Jag använder både nät och papper. Tycker slipnät är toppen till finare puts, både i resultat, livslängd och dammuppsamling, men för allt som avverkar lite material brukar jag föredra papper. Dels går det inte sönder lika lätt (nät kan veckas ihop och rivas av), dels använder jag en hård slipplatta och då vill jag inte behöva ha ett mjukt mellanlägg på den för att använda slipnätet. Använder Festool ETS EC och både Festools och Mirkas slipnät.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
U urker skrev:
Jag använder både nät och papper. Tycker slipnät är toppen till finare puts, både i resultat, livslängd och dammuppsamling, men för allt som avverkar lite material brukar jag föredra papper. Dels går det inte sönder lika lätt (nät kan veckas ihop och rivas av), dels använder jag en hård slipplatta och då vill jag inte behöva ha ett mjukt mellanlägg på den för att använda slipnätet. Använder Festool ETS EC och både Festools och Mirkas slipnät.
Väldigt intressant, tack för svaret. Har du provat HD-nät? De verkar iaf försöka kontra det problem du beskriver.
https://www.paintpro.se/slippapper-...RrHsAUhE79wo98wo7mft_L6-625lNTJUaAlSmEALw_wcB
 
U
Inte testat! Att de har hål verkar skvallra om att dammupptagningen inte är i klass med vanliga näten. Kan vara värda ett prov ändå.
 
Har endast testat Festools kopia på det hela, vilket har en bra dammupptagning helt klart, men redan innan var de knappt ett problem. Man får akta sig på kanterna även här.

Det man kan tänka på är de är rätt värdelösa om man kommer i närheten av gammal tapet som gärna luddar. Kört mindre projekt med en 150mm slip och så fort de kommer minsta ludd kan inte detta sugas upp, utan fastnar istället, där är det en fördel med traditionella papper.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Men då kör jag på slipnät, tack alla för bra svar! Tapet ser jag inte att jag kommer slipa med maskin.
 
En följdfråga blir vad jag behöver för slipplattor till maskinen. Mjuk, medel, hård och/eller mellanlägg?
 
U urker skrev:
Jag använder både nät och papper. Tycker slipnät är toppen till finare puts, både i resultat, livslängd och dammuppsamling, men för allt som avverkar lite material brukar jag föredra papper. Dels går det inte sönder lika lätt (nät kan veckas ihop och rivas av), dels använder jag en hård slipplatta och då vill jag inte behöva ha ett mjukt mellanlägg på den för att använda slipnätet. Använder Festool ETS EC och både Festools och Mirkas slipnät.
Fick hem rondeller idag. HD versionerna är betydligt styvare så jag tror risken att de ska vikas är minimal.
P40, P80 och P120 i HD med ett vanligt P120 framför.
Rondeller i olika grovlekar på ett träbord, HD-rondeller jämfört med vanlig P120.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
urker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.