Hej.

En granne till mig köpte nyss en helt ny smeg spis och istället för att anlita någon kunnig kopplade han in den själv med följden att han matade samtliga faser med 400 volt istället för 230v
Spisen kostade 17000 ny och har aldrig varit använd men är nu trasig.
Han frågade om jag bille ha den eller om han skulle slänga den så jag tänkte ta reda på den
Men min fråga är. Hur mycket tror ni är trasigt i den eller vilken komponent ger upp först.
Har samtliga element brunnit upp eller är det värt att ens ta reda på den.
Självklart mäter jag i så fall igenom den noga men frågan är det värt att ens göra något eller är den helt förstörd.
Ofta brukar ju kretskort ha en varistor som tar spänningsspikar och går sönder av liknande saker men vad händer i en hel spis?
Vad tror ni?
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Ska tillägga att det är en keramisk spis dvs inte induktion om det spelar någon roll för vad som kan ha gått sönder...


N mnage_ask skrev:
Hej.

En granne till mig köpte nyss en helt ny smeg spis och istället för att anlita någon kunnig kopplade han in den själv med följden att han matade samtliga faser med 400 volt istället för 230v
Spisen kostade 17000 ny och har aldrig varit använd men är nu trasig.
Han frågade om jag bille ha den eller om han skulle slänga den så jag tänkte ta reda på den
Men min fråga är. Hur mycket tror ni är trasigt i den eller vilken komponent ger upp först.
Har samtliga element brunnit upp eller är det värt att ens ta reda på den.
Självklart mäter jag i så fall igenom den noga men frågan är det värt att ens göra något eller är den helt förstörd.
Ofta brukar ju kretskort ha en varistor som tar spänningsspikar och går sönder av liknande saker men vad händer i en hel spis?
Vad tror ni?
 
Ofta så är det styrlektroniken som tar stryk. Inte själva elementen. Elektroniken pajar i princip direkt, och med lite tur så pajar den så att ingen ström matas till elementen.

På elektronikkortet kan antingen det mesta brinna upp, eller så är det baar ett par komponenter vid inkommande spänning, i så fall fullt möjligt att reparera.

Det borde gå att testa de olika elementen separat utan elektronik, anslut 230V direkt. Är det induktionselement, så bör man nog ta reda på en del om dem. De har ju elektronik i själva "plattan" som skapar den höga frekvensen som behövs för induktionen.

Jag hjälpte en granne i en liknande situation, hans häll hade utsatts för flytande nolla och var död. Vi monterade isär den och hittade en glassäkring på elektronikkortet. Bytte den och sedan fungerade det. Däremot var det ett elände att sedan få ihop den hällen igen.
 
Han som har den säger att två plattor och klockan i alla fall inte fungerar.
Jag misstänker han lagt en fas på nollan så kanske inte alla faser då haft 400v




H hempularen skrev:
Ofta så är det styrlektroniken som tar stryk. Inte själva elementen. Elektroniken pajar i princip direkt, och med lite tur så pajar den så att ingen ström matas till elementen.

På elektronikkortet kan antingen det mesta brinna upp, eller så är det baar ett par komponenter vid inkommande spänning, i så fall fullt möjligt att reparera.

Det borde gå att testa de olika elementen separat utan elektronik, anslut 230V direkt. Är det induktionselement, så bör man nog ta reda på en del om dem. De har ju elektronik i själva "plattan" som skapar den höga frekvensen som behövs för induktionen.

Jag hjälpte en granne i en liknande situation, hans häll hade utsatts för flytande nolla och var död. Vi monterade isär den och hittade en glassäkring på elektronikkortet. Bytte den och sedan fungerade det. Däremot var det ett elände att sedan få ihop den hällen igen.
 
  • Gilla
Glasmästaren5
  • Laddar…
Nej det vanliga felet är att man kopplar in en spis på ett uttag/kopplingsdosa där det saknas framdragen nolla.

Äldre 400V spisar var fast inkopplade i dosa, utan nolla. Sedan har någon vid ett spisbyte satt ett perilex uttag, den spisen var då också en 400V spis som inte behövde nollan. Och så kommer man med en modern spis nu, som oftast har 230V elementspänning och behöver nollan, sätter i perilexpluggen i uttaget, och spisen brinner upp

Det som då händer är att du får flytande nolla till spisen. Vilket ger att man kan få slumpartad spänning 0 - 400V över en del av spisen. Varför det blir så, behöver man förklara med trefas teori, som vi kan skippa här och nu.

OM spisen var såpass dyr, så skulle det nästan löna sig även att låta en reparatör fixa den, det borde kosta mindre än en ny spis.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Du har säkert rätt i vad han har gjort. Har inte kollat själv hans koppling så vet inte.
Som jag förstod det så hade han via sin drulleförsäkring fått ut en ny spis minus självrisk.
Stämmer nog ganska bra att han han bara pluggat in periflex kontakten i väggen när jag tänker efter.
Gällande 3fas teorin så har jag pluggat den även om det var många år sedan så jag förstår teorin bakom..



H hempularen skrev:
Nej det vanliga felet är att man kopplar in en spis på ett uttag/kopplingsdosa där det saknas framdragen nolla.

Äldre 400V spisar var fast inkopplade i dosa, utan nolla. Sedan har någon vid ett spisbyte satt ett perilex uttag, den spisen var då också en 400V spis som inte behövde nollan. Och så kommer man med en modern spis nu, som oftast har 230V elementspänning och behöver nollan, sätter i perilexpluggen i uttaget, och spisen brinner upp

Det som då händer är att du får flytande nolla till spisen. Vilket ger att man kan få slumpartad spänning 0 - 400V över en del av spisen. Varför det blir så, behöver man förklara med trefas teori, som vi kan skippa här och nu.

OM spisen var såpass dyr, så skulle det nästan löna sig även att låta en reparatör fixa den, det borde kosta mindre än en ny spis.
 
A
SMEG är ju inte gratis men det brukar vara billiga grejer bakom bokstäverna om man hittar ursprungstillverkaren.
 
Ok. Går det få tag på kretskort också i värsta fall. Smeg verkade inte ha reservdelar på sin hemsida. Element och liknande ET jag brukar gå hitta på eBay billigt när man har beteckningen på dem..

electroluxaren skrev:
SMEG är ju inte gratis men det brukar vara billiga grejer bakom bokstäverna om man hittar ursprungstillverkaren.
 
A
Elementen och plattorna håller för 400v länge, det är ju elektronik som ryker.
Reservdelar från smeg beställer du genom att begära på mail att få köpa en reservdel.
Inom en till två veckor lägger de upp ett ärende som du får inloggnings uppgifter till. Där beskriver du vilka delar du behöver.
Om handläggaren inte är ledig sjuk etc. så får du svar inom en dag, det kan ta uppemot en månad. Det blir en dialog så att säga som utmynnar i att du kan beställa det du behöver. Har du inget kundnummer så betalar du i förskott.
Har du tur skickas det samma dag. Har du otur så stänger de ärendet utan att du får nått.
 
  • Gilla
  • Haha
[SH] och 3 till
  • Laddar…
Ok. Jag har tagit hem spisen i alla fall så det blir helgens projekt att skriva isär och se hur det ser ut. Som jag förstod det så löste jordfesbrytaren ut direkt de slog på ugnen så den har inte stått på och matat 400V någon längre tid och därefter så fungerade ingenting på spisen. Har inte fått bekräftat vad själva felkopplingen bestod av. Glömmer man koppla in Nollan borde väl inte jordfelsbrytaren lösa ut så gissar de gjort något annat konstigt fel.
Återstår att skruva isär och se hur illa det är och vad som behöver bytas men gissar felet ligger på styrkortet någonstans och antagligen begräsnat till det. Får hoppas att displaykortet klarat sig
Rapporterar tillbaka när jag skruvat isär den hur det ser ut..

electroluxaren skrev:
Elementen och plattorna håller för 400v länge, det är ju elektronik som ryker.
Reservdelar från smeg beställer du genom att begära på mail att få köpa en reservdel.
Inom en till två veckor lägger de upp ett ärende som du får inloggnings uppgifter till. Där beskriver du vilka delar du behöver.
Om handläggaren inte är ledig sjuk etc. så får du svar inom en dag, det kan ta uppemot en månad. Det blir en dialog så att säga som utmynnar i att du kan beställa det du behöver. Har du inget kundnummer så betalar du i förskott.
Har du tur skickas det samma dag. Har du otur så stänger de ärendet utan att du får nått.
 
elektronik ryker snabbare än ljuset hastighet om det kopplas fel så hur länge den har varit inkopplad spelar nog ingen roll.
 
Ja det låter märkligt. Det kan ju vara så att de först försökt med "fulnolla", alltså nolla kopplad till jord, kan ha varit gjort så när perilexuttaget satts upp. Då löser jfb direkt, men rent elektriskt så fungerar spisen med fulnolla, inget borde gå sönder. Sedan kan man ju spekulera över om de löste jfb problemet genom att koppla bort nollan...
 
Vi får väl se när jag öppnar den. Oavsett bör ju element, motorer mm knappast hunnit gå sönder hoppas jag. Förhoppningen är ju att skadan finns på kretskoret så även om jag inte kan laga kortet utan måste köpa nytt för gisningsvis några tusenlappar blir det förhoppningsvis en rätt billig och fin spis att ha i stugan med tanke på vad nypriset på spisen är. ( Billigast var 13900:- på prisjakt)

H hempularen skrev:
Ja det låter märkligt. Det kan ju vara så att de först försökt med "fulnolla", alltså nolla kopplad till jord, kan ha varit gjort så när perilexuttaget satts upp. Då löser jfb direkt, men rent elektriskt så fungerar spisen med fulnolla, inget borde gå sönder. Sedan kan man ju spekulera över om de löste jfb problemet genom att koppla bort nollan...
 
Är det verkligen säkert att spisen är trasig? Om grannen kopplade fel första gången, kanske han även gjorde det andra gången.
 
Liten uppdatering efter att ha skrivat isär ugnen.
Först och främst tror jag definitionen om jordfelsbrytaren löste ut på en gång var att dra ut på sanningen lite
Behöver också lite hjälp med att identifiera ett par delar som behöver bytas ut.
Se bild ett som jag gissar är någon form av säkring eller vad är det för något? I alla fall var den upplöst i småbitar inne i ugnen.

Har konstaterat att yttre slingan på det övre värmeelementet är trasig så får byta den
Fläkten på bilden som sitter högst upp bak i spisen är den som gått sönder och kortsluttits varför enorma strömmar gått genom det jag tror är säkring som brunnit upp, Spolen till fläkten mäter 4 OHm så blir rätt hög strömsstyrka genom den och den sitter direkt kopplad mot den vita saken som jag tror är en säkring Sen har en av ledarna ramlat ner mot chassit när den brunnit av i ugnen som har utlöst jordfelsbrytaren och antgligen vissa säkringar.
Övriga värmeelement och varmluftsfläkten är hel.
Vad jag har kunnat mäta är också samltiga element till plattorna hela i alla fall rimliga Ohm värden.

Det jag inte har kunnat kolla ännu är kortet som siter till displayen om det också gått sönder. Den får jag nog prova när övriga komponenter är utbytta

Någon som kan hjälpa mig identifera denna vita sak som jag tror är en säkring som jag gissar är en standardkomponent och var den går att hitta

Fläkten har jag hittatt ett nummer på så bifogar det också. Har inte hunnit google ännu på det

Värmeelementet har jag inte skruvat ut ännu men det brukar gå hitta billigt på ebay.

Så lite hjälp tas gärna emot..
 
  • Delvis förbränd elektrisk komponent i ugn, troligtvis en säkring, med tecken på skador och svärta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en ugn med skadade komponenter, inkluderat en fragmenterad vit del och brända anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av ugn med synliga elektronikkomponenter och fläkt, eventuell säkring skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elektrisk komponent med märkning, troligen en del till en ugn, med synliga detaljer och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.