Tittat på ett hus 1plan med källare, där de nyligen öppnat upp hjärtväggen mellan kök och vardagsrum, ingen lång öppning ca. 2meter vägg är borta. Ingen avlastning med limmträ eller annat, innertaket bågnade i öppningen. Inte mycket men synligt om man kollar efter det. (jag var nog enda spekulanten som såg detta, de andra tittade på färg och tapeter) Tänker 2meter från yttervägg och in i huset Då bör en takstol vara utan stöd... Eller tänker jag fel.


Att åtgärda detta bör gå. Tänker limmträ och stolpar ner till källarens hjärtvägg alt. betongbjälklag. Givetvis beräkning och konstruktion efter verklig situation. Samt kolla om något har hänt på vinden med takstolar mm.

Nåväl hur ska man agera, kan köparen bli straffad i efterhand om inte byggannälan gjorts av föregående ägare?

Vad göra? Kolla med kommunen om de finns en bygganmälan.

Blir det dyrare att åtgärda detta i efterhand? Tänkte på kommunens avgifter om det inte skulle finnas någon bygganmälan.

Vad kan KA kosta samt framtagning av konstruktionsritning kosta? ungefär... 5-10k?

Ska jag diskutera detta med mäklaren redan nu?

Kan knappt bli ett dolt fel när jag upptäckte detta på 30 minuters visning.

Fanns andra brister också, men de har jag koll på, både när det gäller lösningar och kostnader.
 
I princip så skall du inte kunna straffas för fel som säljaren har gjort men:

Byggsanktionsavgift tas ut av den som vid tidpunkten för överträdelsen var äga.re av den fastighet eller det byggnadsverk som överträdelsen avser, den som begått överträdelsen eller den som har fått en fördel av överträdelsen. Byggsanktionsavgiften tillfaller kommunen.

Kommunen väljer rätt fritt vem av de uppräknade som de tar ut avgiften av. Och "fått fördel av överträdelsen" skulle kunna anses vara som som ny ägare. I praktiken är jag övertygad om att det inet blir så.

Däremot så kan du som ägare få ett föreläggande om att rätta felet (återställa, eller söka lov och göra om, gör rätt).

Det bör vara samma kostnad för bygglov/bygganmälan, även om det redan utförts svart. Alltid svårt att avgöra vilken strategi som är rätt mot mäklaren. Bäst hade nog varit att peka på felet tydligt på visningen. Även om du meddelar mäklaren så är risken stor att dete ignoreras, och du får bjuda mot spekulanter som inte är medvetna om problemet.

Jag var på visning av ett fritidshus tidigare i år. Allt såg rätt bra ut. Tills en spekulant påpekade att yttertaket "svankade lite". Säljaren hade öppnat upp taket till nock i vardagsrummet. Och tydligen kapat bort det mesta av takstolarna. Vi kontrollerade, även ytterväggarna höll på att tryckas ut. Efter en stund var samtliga ca 10 personer som var på visningen engeagerade i att undersöka taket, mäta hur mycket väggarna hade tryckts ut osv. Några spekulanter som hade noll koll frågade mycket om felet, vi övriga var noga med att förklara hur illa detta var, mäklaren var väldigt passiv. Huset drogs bort från marknaden, och jag har inte sett det komma ut till försäljning igen.
 
Kollade i säljarens besiktning där fanns en notering om problemet. Kollade med kommunen, ingen bygganmälan fanns, jag skulle inte bli "straffad" ekonomiskt av kommunen om jag köpte den aktuella fastigheten. Men problemet skulle åtgärdas med bygganmälan konstruktionsritning samt arbetet ska utföras riktigt.

Fick en del annan info av kommunen som var till hjälp att ta beslut att inte lägga bud på den aktuella fastigheten.
Det finns även en del andra brister som givetvis väger in tungt. Jag tycker inte priset motsvarar värdet på fastigheten. Och skillnaden mellan "min värdering" och utsatt pris är så stor att jag inte ens vill lägga ett bud.

Kommunen var bra på att svara på mina frågor.
 
Det var nog ett bra beslut. Om en husägare kan ge sig på bärande delar utan att veta vad man håller på med, så kan det finnas ungefär vilka tokigheter som helst i huset.
 
Jo det var mer grejer som de gjort själva, som inte var bra. Tyckte det var slöseri med material, då det som var gjort är bara att riva ner och göra om, enligt min mening.

Det enda som var bra utfört var varm och kallvattenrören. Som var utbytta av en firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.