Det går att tillverka egna balkar men då måste de sammanfogas med skruvar som dimensioneras av konstruktör. Blir ofta mycket skruv.
 
Jag håller med om att den balken inte håller. Men att det inte skulle gå att räkna på den låter mycket osannolikt.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om att den balken inte håller. Men att det inte skulle gå att räkna på den låter mycket osannolikt.
Det skulle gå att uppskatta E-modul och övriga parametrar men det är meningslöst på grund av mina tidigare förklaringar.
 
R RoBo skrev:
Vad säger att det skall spikas i alla hål på balkskorna ?
Jag läste på träguiden om det för ett tag sedan. Det är tydligen enligt tillverkaren av balkskon. Om den skall tåla sin maxlast (för just den balkskon var det ca 13 kN), så behöver man använda samtliga spikhål. Och skon måste gå upp till 0,7 av balkens höjd. Om man har lägre last (vilket det troligen är i det här fallet, så kan man ta lite lättare på hur många hål som används, men man bör räkna på det.
 
Varför skulle balkskon ta mindre last om balken är högre?
 
W witten skrev:
Det skulle gå att uppskatta E-modul och övriga parametrar men det är meningslöst på grund av mina tidigare förklaringar.
Det går väl knappast att uppskatta parametrarna om man inte vet att limningen är perfket utförd. Och skall limningen bli bra, så antar jag att de bör ha haft flera hundra skruvtvingar.
 
  • Haha
stefancrs
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
För att de skall ge full bärkraft, så skall de gå upp till minst 0,7 av balkens höjd, och samtliga spikhål skall användas
Har du referens på detta? Enligt vad jag känner till är det direkt felaktigt att använda alla spikhål eftersom du då försvagar virket pga spjälkning.
 
H hempularen skrev:
Det går väl knappast att uppskatta parametrarna om man inte vet att limningen är perfket utförd. Och skall limningen bli bra, så antar jag att de bör ha haft flera hundra skruvtvingar.
Diskussionen är ganska ointressant eftersom balkarna är principiellt felaktiga. Jag kommer inte skriva mer om denna limning.
 
  • Gilla
Saigonkick och 2 till
  • Laddar…
Oj hemska öde hur det ser ut på bilderna....... den där byggaren skall ni se till att bli av med så fort ni kan. Det måste ju finnas någon seriösare i trakten.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: Kommunens byggnadsingenjör, KA och byggaren samt kunden träffades på plats för ett möte. Som tidigare nämnts i tråden, det är oväsentligt om konstruktionen i nuvarande läge håller, den är inte typgodkänd. Kommunen kommer inte ge slutbesked utan att bärande delar är typgodkända. Byggaren kan sätta upp vilka stöd och förstärkningar han vill, men det måste ändå vara typgodkänt. Det var ett lagkrav, inget som byggnadsnämnden kan besluta om eller göra avsteg ifrån.

En massa tid, kostnader och material som gått åt spillo för byggaren denna gång. Han har nu beställt nya balkar...
 
  • Gilla
JayJay* och 7 till
  • Laddar…
Skönt att det blir fixtat ordentligt, utan någon lappa-och-laga lösning. Ibland är kommunen på rätt sida trots allt!
 
  • Gilla
Pontus95
  • Laddar…
Vilken lag är det du syftar på?
 
8 kap. 4 §, punkt 1 i plan- och bygglagen. Som i sin tur lutar sig mot EKS vid eventuella tolkningsfrågor.
Men det borde inte vara förbjudet att tillverka en egen balk som inte är typgodkänd. Det ska väl räcka med att man redogör för de hållfasthetsberäkningar man har gjort?
Fördelen med att köpa färdiga, typgodkända, byggelement är att man slipper göra och redogöra för alla beräkningar och ta på sig konstruktionsansvaret.

I just det här fallet verkar inga beräkningar ha gjorts äver huvud taget dock...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.