Hej!

Jag är ny husägare (första huset, byggt 2010) och är helt rookie på det med fjärrvärme (har en Alfa Laval Cetetherm Mini City). Jag älskar att lära mig nya saker så jag kan felsöka och styra saker hemma. Har golvvärme på bottenvåningen och elementen på andra samt i penthouse (tredje våningen). Då elementen inte blev varma och jag såg att trycket låg på 0,6 bar, så började jag med att skruva av alla vred på elementen och kontrollerade så stiftet fjädrade ordentligt. Sen avluftade jag hela systemet (elementen och växlaren) och fyllde på med vatten till ett tryck på 1,5 bar. Jag upplever dock att vissa element inte blir riktigt varma (en inte alls), varför? Tempen på centralen har jag ställt på 21 grader och pumpen på 3 (max).

Om jag vrider alla vred på elementen så de öppnas upp helt, får jag då inte högre inomhustemperaturen än ca 21 grader? Vad styr min förbrukning (kostanden)?

Jag upplever även att golvvärmen är lite ojämn, men det är ju en helt annan slinga och den är lite meckigare att avlufta (vad jag förstått). Hur varmt blir egentligen golvet? Om jag vrider upp termostaten till golvvärmen helt, kommer jag då att få en saftig räkning, eller är det centralen (som jag ju ställt in på 21 grader) som styr?

Ber om ursäkt om det är dumma frågor!
 
Fiins ju ett antal olika varianter på styrning, men två varianter är :
1.Möjlighet att ställa in " lutning" på en reglerkurva(känner av utetemperaturen) för att reglera temperaturen på radiatorvattnet? Radiatorer med separata thermostater.

2. Som 1, men kompletterade med temperaturgivare för rumsvärmen.

Det brukar finnas en meny i reglersystemet, där du kan se temperaturen på fram-och retur - vattnet och flödet på primärvattnet. Troligen kan du där också läsa ut aktuell energiförbrukning ( räknas ut som konstant*vattenmängd*temperaturskillnad ).
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Utetempgivare styr värmen på radiatorvattnet. Om värmen inte räcker till så har jag 2 justeringsmöjligheter på min Vv. Lutning på kurvan och en offset. Då det inte är kallt ute nu så skulla jag börja med att addera en offset så man får en höjning även då det är mindre kallt ute. Sedan justera lutningen då det är kallt ute.
Innetempgivare ska du inte behöva då du har termostater på raddarna.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Att stiftet fjädrar betyder inte att käglan inuti inte sitter fast. Stiftet trycker på käglan men de sitter inte ”ihop”.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Fast det brukar vara käglan som är fjäderbelastad, så om stiftet fjädrar ut så funkar förmodligen ventilen innanför
 
  • Gilla
AngelFB och 1 till
  • Laddar…
A AngelFB skrev:
Vad styr min förbrukning (kostanden)?
Inomhustemperaturen.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fiins ju ett antal olika varianter på styrning, men två varianter är :
1.Möjlighet att ställa in " lutning" på en reglerkurva(känner av utetemperaturen) för att reglera temperaturen på radiatorvattnet? Radiatorer med separata thermostater.

2. Som 1, men kompletterade med temperaturgivare för rumsvärmen.

Det brukar finnas en meny i reglersystemet, där du kan se temperaturen på fram-och retur - vattnet och flödet på primärvattnet. Troligen kan du där också läsa ut aktuell energiförbrukning ( räknas ut som konstant*vattenmängd*temperaturskillnad ).
Tack! Ska kolla i menyn!
 
L largab skrev:
Utetempgivare styr värmen på radiatorvattnet. Om värmen inte räcker till så har jag 2 justeringsmöjligheter på min Vv. Lutning på kurvan och en offset. Då det inte är kallt ute nu så skulla jag börja med att addera en offset så man får en höjning även då det är mindre kallt ute. Sedan justera lutningen då det är kallt ute.
Innetempgivare ska du inte behöva då du har termostater på raddarna.
Tack! Ska se om jag hittar det med offset i manualen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.