Hej,

Jag har byggt en trägrind som jag tänkte köpa hakgångjärn till. Grinden ska hänga på en granitstolpe. Hur gör jag bäst för att fästa stapeln som grinden ska hänga på i granitstolpen?

En idé jag har är att sätta två slagankare i stolpen och köpa två sådana här https://www.stangselbutiken.se/sv/gangjaern/galvaniserade-gangjaern.php
men kapa dem till någon dm längd och gänga i dem i slagankaret.

Att ha en genomgående bult blir dels ganska fult och dels måste det väl vara svårt att spänna muttrarna mot den knögliga ytan?

Med min lösning kan man ju justera in grinden genom att vrida gängstången med stapeln ett varv med elle moturs.

Men kommer det bli stabilt? Är slagankare främst gjorda för hängande last? Är det risk att man knäcker loss en bit från stolpen, ankaret som jag sett verkar bara gå 65 mm in. Något annat som gör att det är en dålig lösning?
 
Din idé låter bra. Såhär gjorde jag: Jag köpte nått liknande din länk men ingick även plattjärnet man skruvar fast i grinden. Borrade två hål i stolpen något större, kanske 14 mm om pinnen var 10. Kapade pinnen till lämplig längd i förhållande till hålets djup. Ca 10 cm. Sen sprutade jag i kemankare och tryckte i pinnen. Hade en mutter pågängad och tryckte in till stopp. Gjorde likadant i andra hålet. Hade mätt in med vattenpass och justerat muttrarna därefter. Har vart bra i ca 5 år nu. Går ju inte att justera på stolpe men kan justera plattjärnets läge på grinden.
 
Jag hade nog använt 2 st M16 rostfria skarvmuttrar på varje gångjärn
en långt in och den andra längst ut, sedan limmat fast dessa med ankarmassa.
https://fastpro.se/produkt.php?ID=202
 
J jostsweden skrev:
Din idé låter bra. Såhär gjorde jag: Jag köpte nått liknande din länk men ingick även plattjärnet man skruvar fast i grinden. Borrade två hål i stolpen något större, kanske 14 mm om pinnen var 10. Kapade pinnen till lämplig längd i förhållande till hålets djup. Ca 10 cm. Sen sprutade jag i kemankare och tryckte i pinnen. Hade en mutter pågängad och tryckte in till stopp. Gjorde likadant i andra hålet. Hade mätt in med vattenpass och justerat muttrarna därefter. Har vart bra i ca 5 år nu. Går ju inte att justera på stolpe men kan justera plattjärnets läge på grinden.
Ok ja det låter förstås lite enklare. Behovet av att kunna justera kanske inte är så stort om man väger in exakt innan man fäster. Tack för svar!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade nog använt 2 st M16 rostfria skarvmuttrar på varje gångjärn
en långt in och den andra längst ut, sedan limmat fast dessa med ankarmassa.
[länk]
Hej, fäster jag alltså först en jängstång i stolpen och låter den sticka ut några cm. Sen på med en skarvmutter mot gängstången i ena änden och mot gångjärnet enligt min länk i andra änden? Gängstången på gångjärnet så klart kapad till bara några cm. Du skrev två skarvmuttrar per gångjärn så jag kanske inte riktigt förstod? Tack för svar!
 
F FBZ skrev:
Hej, fäster jag alltså först en jängstång i stolpen och låter den sticka ut några cm. Sen på med en skarvmutter mot gängstången i ena änden och mot gångjärnet enligt min länk i andra änden? Gängstången på gångjärnet så klart kapad till bara några cm. Du skrev två skarvmuttrar per gångjärn så jag kanske inte riktigt förstod? Tack för svar!
Tänkte såhär, om skissen går att tolka:)
Men det är som sagt om du behöver möjligheten till justering, annars är det väl bättre att hoppa över skarvmuttrarna och limma fast gångjärnen direkt i stolpen.
Handritad skiss av gångjärnsinstallation på stolpe med justeringsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild på min variant
 
  • Svart metallfäste monterat på en sten, med bultar och muttrar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tänkte såhär, om skissen går att tolka:)
Men det är som sagt om du behöver möjligheten till justering, annars är det väl bättre att hoppa över skarvmuttrarna och limma fast gångjärnen direkt i stolpen.
[bild]
Ok då är jag med. Tack!
 
J jostsweden skrev:
Bild på min variant
Tack. Jag var också inne på att försöka hitta ett gångjärn med ett nedre stöd. Grinden är ganska bred så det blir en hyfsat stor last. Men M16 är ju ganska grovt å andra sidan. Får klämma och känna lite på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.