Vet inte vart jag ska börja riktigt. Har några trådfri lampor samt ett ajax larm. Vad jag letar efter är en app eller en hub eller vad jag nu behöver för att på sikt kunna samla allt i en app.
Tycker ikeas app saknar inställningsmöjligheter, för bla dimning vid tidpunkter osv.
Ajax kommer få stödsnart vad folk skriver men inte till vilken hub/app.vill kunna integrera xiaomis robot och deras sensorer mm

Har kollat på homey den verkar ju ok men kostar en del.

Google home mini kanske ? Funkar den som en styrning till andra produkter förutom chromecast? Eller mäste man ha andra gateways/hubbar mm ?
 
Google Home kan inte själv styra någon elektrisk utrustning. Du måste ha en controller till det, som via radioförbindelse skickar kommando till dina prylar.

Tre svenska produkter är Telldus med deras Tellstick Net och ZNet, Animus samt Nexa och deras Bridge.
Sedan har du Plejd med sina produkter.
 
E etompau skrev:
Google Home kan inte själv styra någon elektrisk utrustning. Du måste ha en controller till det, som via radioförbindelse skickar kommando till dina prylar.

Tre svenska produkter är Telldus med deras Tellstick Net och ZNet, Animus samt Nexa och deras Bridge.
Sedan har du Plejd med sina produkter.
Jag har ikeas gateway men antar att den bara kan styra deras prylar. Man får altså appen man vill styra med ihop med den kontrollen man köper ? . Isåfall måste jag kolla lite youtube/bilder se vilken som verkar smidigast.
 
Google home ska du kunna få att styra Ikeas "trådfri-prylar".
 
Kolla på HA annars: https://www.home-assistant.io/
Kräver nån typ av hårdvara, men kan kopplas ihop med det mesta du vill styra.
Jag kör domoticz själv för att styra all automatisering hemma, men skulle jag kolla på något nytt/annat idag så hade jag nog kollat på HA istället.
 
Jag kör med Z-wave och det finns mängder med produkter o märken som man kan koppla ihopa till en kontroller. Jag har köpt en kontroller som heter Vera och det funkar klockrent för mig
 
N neeej skrev:
Kolla på HA annars: [länk]
Kräver nån typ av hårdvara, men kan kopplas ihop med det mesta du vill styra.
Jag kör domoticz själv för att styra all automatisering hemma, men skulle jag kolla på något nytt/annat idag så hade jag nog kollat på HA istället.
Skippar nog home assistent, om jag fattat rätt måste jag ha en dator eller raspberrie pie igång hela tiden
 
Har själv kört med Tellsticks grejor under +4 år (6 system i drift). Skulle säga att det är det enklaste och billigaste sättet att komma igång.
 
  • Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Kan varmt rekommendera Home Assistant som redan nämnts.

Kör själv Hassio på en Raspberry Pi 3. Använder mig av Conbee och Trådfri gateway som controllers till smarta lampor, strömbrytare, fjärrkontroller, rörelsedeckare och temp- och fuktgivare (allt pratar Zigbee vilket både återrapporterar och meshar*).

Har även kopplat upp Sector Alarm, Nibe Uplink, Chromecasts, Tv, webbradio mot HA och satt ihop lite smarta automationer.

* Batteridrivna enheter meshar dock inte.
 
V Vårtimer skrev:
Skippar nog home assistent, om jag fattat rätt måste jag ha en dator eller raspberrie pie igång hela tiden
Det samma gäller för vad du än köper. Vera, HC osv.. En device kommer alltid att behöva vara på.

Home assistant ger dig möjlighet att koppla ihop nästan allt under samma plattform.
Dock kräver det en del konfiguration i form av "yaml" filer. Det är inte så svårt som det verkar, men har man ingen lust med detta så är kanske inte HA nått för just dig.

Du kan ju testa HA en gång och känna lite på det. Det är gratis. Du kan prova att lägga in de saker du redan har, som tex din chromecast, lite väder, andra rest-baserade tjänst som du kanske har, det behöver du inga stickor för.

Skall du in med 433 eller z-wave osv behöver du dock först köpa en sådan sticka.
 
bratanon bratanon skrev:
Det samma gäller för vad du än köper. Vera, HC osv.. En device kommer alltid att behöva vara på.

Home assistant ger dig möjlighet att koppla ihop nästan allt under samma plattform.
Dock kräver det en del konfiguration i form av "yaml" filer. Det är inte så svårt som det verkar, men har man ingen lust med detta så är kanske inte HA nått för just dig.

Du kan ju testa HA en gång och känna lite på det. Det är gratis. Du kan prova att lägga in de saker du redan har, som tex din chromecast, lite väder, andra rest-baserade tjänst som du kanske har, det behöver du inga stickor för.

Skall du in med 433 eller z-wave osv behöver du dock först köpa en sådan sticka.
Jo jag förstår att jag behöver en kontroller. Men en gateway eller liknande känns smidigare än en dator. Får kolla upp home assistent då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.