Funderar på om det går att låta en avlagd mobiltelefon agera " åtelkamera" i ett fritidshus. Finns det program/ app, som gör att det går att skicka ett sms till telefonen och den svarar med att ta ett foto, som sedan skickas tillbaka som mms ?
 
Är i första hand bara intresserad av att kunna " beställa" ett aktuellt foto t.ex. genom att skicka ordern via sms. Om det sedan går att koppla på ( och slå av ) en larmfunktion är det ett extra plus. Den föreslagna appen verkar inte ha de funktionerna .
Finns det ingen, som provat något bra - eller måste man fixa ihop något med en modul?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Funderar på om det går att låta en avlagd mobiltelefon agera " åtelkamera" i ett fritidshus. Finns det program/ app, som gör att det går att skicka ett sms till telefonen och den svarar med att ta ett foto, som sedan skickas tillbaka som mms ?
Vilken telefon?
Andriod,
IOS (iphone)
mm mm ?
 
Androidtelefon. Sony lilla Experia eller Nexus 5 , är kandidaterna. Finns ju vissa " spionprogram", men de funkar normalt inte i Sverige ( p.g.a. lagstiftningen).
 
Tack för ditt engagemang.
Problem : "ständigt uppkopplad".
Jag vill ha funktionen att den på kommando ( sms?) aktiveras och skickar en eller flera bilder. Att ligga ständigt uppkopplad och att gå via speciell DNS, är inte önskvärt p.g.a extremt mycket datatrafik i onödan ( har testat kamera hemma kopplat mot wifi och det var inte bra).
 
Jag håller precis på att undersöka möjligheten att få e android device att sköta sig själv.
Fann appen tasker som verkar kunna göra en hel del.
Kan vara värt att kika på iaf.
Nu har jag inte kommit så långt själv att jag börjat testa,
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag har nu provat några olika. Har ännu inte hittat det jag ville ha :cry:. Närmast är Alfred, men den har bara direktövervakning med rörelsedetektor. Det gör att man måste slå på funktionen för att få en film eller kort, som man kan lagra. Dessutom ligger appen och pollar på datalänken (4G), så att Surf- kontot på kontantkortet, minskar oroväckande fort. Att få en Androidtelefon att göra följande sekvens :
ta emot sms - avkoda ett ord i sms ( t.ex "Foto" ) - ta ett foto med kameran - öppna nytt sms/mms ( ev. till förutbestämd mottagare eller sms- avsändaren) - lägga till foto - skicka!
Detta skulle ju då kunna göras till en kostnad av 1 mms ( = kanske någon krona ) istället för att ha en datalina öppen ( 290-500 kr / månad för ett kontantkort ).
Finns det ingen, som har provat något, som fungerar?
 
Har gjort nåt liknande men då skickade mobil 1 bilden till min mail via gmail smtp server. Sen kom de upp på mobilen 2 som en push-notis. Minns inte vilken app de va dock.

Kunde inte en gps tracker va nåt ? Då ringer du upp ett nummer som du sen kan avlyssna då hör du ju iaf om de e nån där men du kan inte se
 
V Vårtimer skrev:
Har gjort nåt liknande men då skickade mobil 1 bilden till min mail via gmail smtp server. Sen kom de upp på mobilen 2 som en push-notis. Minns inte vilken app de va dock.

Kunde inte en gps tracker va nåt ? Då ringer du upp ett nummer som du sen kan avlyssna då hör du ju iaf om de e nån där men du kan inte se
Ja det skulle gå lika bra att få bilden via mail. Mitt syfte är inte att se ev. inbrott i realtid, utan mer att kunna se om allt verkar OK . Som typ har en fågel eller någon annan, kraschat rutan, så det snöar in? Är det råttinvasion på gång? Måste jag börja med 2 timmars snöskottning när jag kommer till stugan?
 
Är det inte lite brandfarligt att ha en gamal mobil liggandes på laddning hela tiden?
 
P para skrev:
Är det inte lite brandfarligt att ha en gamal mobil liggandes på laddning hela tiden?
Tror inte det är så farligt. Har för säkerhets skull dock tänkt ansluta via en timer, så det inte blir laddat hela tiden. Normalt ska ju telefonen även reglera laddström och övervaka batteriet.
 
Ja, nu har det gått 1 år och jag har fortfarande inte löst problemet :( . Har börjat titta på att lära mig Java eller annat adekvat programmeringsspråk för att tillverka min egen app, men för en gamling, som bara kört Basic, Turbo Pascal och lite Fortran, känns steget lite stort. Har hämtat Android Studio och kikat, men undrar om det är värt besväret.
Kan det vara så lyckligt att någon annan här på forat har haft samma problem och löst det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.