H hastish skrev:
Nu har jag varit och tittat på bygget igen. Måtten på balkarna är ca 55x300, spännvidden är knappt 7 m.
Jag laddade ner Svenskt Trä:s Lathunden app och valde att beräkna takbjälkar, Limträ i ett-fack. Med Snözon 2-2.5 så får jag fram den första godkända dimensionen som är 90x360 eller 90x405.

Så balkarna som sitter där nu är alltså ungefär hälften av vad som krävs. Galet.
Jag har även tagit foton mer i detalj på balkarna och det syns tydligt att de inte är gjorda i fabrik. De är ojämna och sitter även med lite skruvar här och var för att hålla ihop lagren. Limrester som droppar m.m.

Jag tittade även på ritningarna och där står endast Limträbalk cc 120, dimension enligt leverantör.
Ja, vill ju gärna se den beräkningen på detta hemmabygge.
KA ska titta på detta i dagarna.
Detta kan knappast vara okej.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Är det i ett fack? Är ju fullkomligt åt helvete. Med reservation för att det var limträ jag kikade på.
 
Efter som det tycks vara trelager så är det ju i praktiken bara 2s om bär i skarvarna mellan skivor. Det verkar definitivt vara för klent. Jag skulle be snickaren om hållfasthetsberäkningen. Och sedan gå vidare därifrån. Taket bör nog stöttas upp innan det kommer snö.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Det är i ett fack och det är tre lager plywood sammanfogade.
 
H hastish skrev:
Det är i ett fack och det är tre lager plywood sammanfogade.
Ett fack så är det ju ganska sjuka limträbalkar som krävs. Ska bli intressant att följa detta.
 
Om man tittar på byggmax priser för limträ, och tittar på vad 18mm plywood kostar (Hornbach, byggmax har inte 18mm). Så är materialkostnaden högre för den mängd plywood som går åt, än för en färdig limträbalk. Nu har inte byggmax den dimension som behövs här. Men en dimension som är nära det som monterats (90 x 305)..

Så detta att tillverka sina egna balkar måste bli väldigt mycket dyrare inkl. arbete än att köpa färdiga balkar.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man tittar på byggmax priser för limträ, och tittar på vad 18mm plywood kostar (Hornbach, byggmax har inte 18mm). Så är materialkostnaden högre för den mängd plywood som går åt, än för en färdig limträbalk. Nu har inte byggmax den dimension som behövs här. Men en dimension som är nära det som monterats (90 x 305)..

Så detta att tillverka sina egna balkar måste bli väldigt mycket dyrare inkl. arbete än att köpa färdiga balkar.
Detta kan bara handla om att byggaren tog en rövare pga han glömt beställa hem riktiga balkar.
Tur TS upptäckte det...
 
K karlmb skrev:
Detta kan bara handla om att byggaren tog en rövare pga han glömt beställa hem riktiga balkar.
Tur TS upptäckte det...
Ja annars hade han säkert märkt det i typ januari februari
 
  • Ledsen
  • Arg
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Det ser otroligt märkligt ut! Jag skulle bli väldigt orolig för hela bygget. Hur ser takstolar, isolering, skivmaterial ut? En sådan här lösning ger inte direkt förtroende vad det gäller andra delar heller.
 
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
Tänker att det är dags för en uppdatering.
Innan KA hann besöka bygget så växlade byggaren av limträbalkarna med en tvärgående (skarvad)balk fäst i ytterväggarna. Den nya balken vilar även på en innervägg som nu i praktiken blir halvbärande, innerväggen är dock klen, reglad med 45x70. Så det är nu en tvåfackskonstruktion. Dimensionen på den nya balken vet jag tyvärr inte.
Ny limträbalk installerad tvärs över reglade innerväggar under ett snedtak i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limträbalkar och reglad innervägg i en tvåfackskonstruktion på ett pågående bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dimensionerar man limträbalkarna med Lathunden så räcker det nu med 42x225. Så, om byggaren inte gjort alldeles för klena balkar så ska det åtminstone inte rasa nu.

Sedan kom KA på besök :cool:
Han var så klart inte alls glad i byggarens balkar, det var fullständigt åt skogen. Dessa måste förstärkas trots att det nu är en tvåfackskonstruktion och "bör" hålla. I och med att man inte kan beräkna vilken last de klarar så måste nya balkar upp. Antagligen sätter man nya balkar bredvid de befintliga i samma dimension som de nuvarande. Han har begärt in lastberäkning från byggaren på dessa befintliga balkar, men det finns ju ingen sådan.

Det är ju bra att det är säkert nu i alla fall och att felet kommer åtgärdas enligt KAs krav, men förtroendet för byggaren är ju inte det största.
 
Redigerat:
  • Gilla
F.A.S och 5 till
  • Laddar…
Men iom. att de är hemmatillverkade så kan man inte veta vad de tål.
 
Balkskorna man ser på bilden verkar ju inte heller helt optimala. För att de skall ge full bärkraft, så skall de gå upp till minst 0,7 av balkens höjd, och samtliga spikhål skall användas. Här ser de ut att gå upp till ca 0,5 och när jag zoomade in bilden, så ser det inte ut som alla hål används, men det är väldigt suddigt vid zoomning.
 
H hempularen skrev:
Men iom. att de är hemmatillverkade så kan man inte veta vad de tål.
Nej precis, det är därför de måste ersättas/förstärkas med korrekta balkar. Men det känns ofantligt mycket bättre att det finns ett stöd i mitten på balkarna nu, så jag tror inte att det är fara för ras. Nu hinner man rätta till problemet.

H hempularen skrev:
Balkskorna man ser på bilden verkar ju inte heller helt optimala. För att de skall ge full bärkraft, så skall de gå upp till minst 0,7 av balkens höjd, och samtliga spikhål skall användas. Här ser de ut att gå upp till ca 0,5 och när jag zoomade in bilden, så ser det inte ut som alla hål används, men det är väldigt suddigt vid zoomning.
Tyvärr har jag inga bra bilder på balkskorna, men den stora lasten går ju ner på balken som sitter i den gamla fasaden. Bakom fasaden är det med största sannolikhet en timmervägg så den bör sitta.
 
Varför skulle man inte kunna räkna den?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad säger att det skall spikas i alla hål på balkskorna ?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man inte kunna räkna den?
Därför att det inte finns några tillämpbara materialparametrar att stoppa i i formlerna. Limträ och Kerto (fanerbalk) är typgodkända produkter, detta saknar helt typgodkännande.

Limmetoden är dessutom helt fel och får inte användas i bärande element.

Så även om det skulle gå att räkna på faller det ändå på att det inte är tillåtet.
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.