A
Hej.

Har tre lysrör i ett förråd. Alltså tre separate lampor som vardera har två lysrör i sig. Helt plötsligt slutade alla tre att fungera. Proppen har inte gått.
Vad kan felet vara? Är de seriekopplade? Vad Ska jag börja leta efter? Aldrig varit med om att alla har slutat fungera samtidigt.
 
Seriekopplade är dom nog inte.
Utan att mäta så blir det bara spekulation.
 
En tråd har släppt på den gemensamma delen.
 
E etompau skrev:
Seriekopplade är dom nog inte.
Nej inte elektriskt. Däremot är det möjligt/troligt att de "fysiskt" är seriekopplade så att "lampa ett" matas från brytaren, "lampa två" från "lampa ett" och "lampa tre" från "lampa två".

Är det så finns i så fall felet rimligen före eller i "lampa ett", vilket eventuellt kan underlätta felsökningen. Är det utanpåliggande kabel borde det vara enkelt att förstå hur det är kopplat. Jag skulle nog börja med att mäta att det finns spänning fram till strömbrytaren.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A
Tack för svar! Ska testa i helgen
 
hsd
Troligtvis har strömbrytaren sagt upp sig
 
A
Hur märker man det isf?
 
Johan1975z skrev:
Hur märker man det isf?
Bäst är att ha något att mäta med. Vet man vad man gör kan man koppla förbi brytaren med exempelvis en stump FK och se om det lyser då. Förstår man inte vad jag pratar om kanske man har någon i bekantskapskretsen som kan hjälpa till.
 
A
Tack. Tror jag kommer att börja med att ta ett lysrör från lampa 3 och sätta i köpa 1, sen får jag hå vidare om det inte fungerar
 
Johan1975z skrev:
Tack. Tror jag kommer att börja med att ta ett lysrör från lampa 3 och sätta i köpa 1, sen får jag hå vidare om det inte fungerar
Om alla tre slocknade samtidigt är det ingen chans att det hjälper med rörbyte.
De är inte seriekopplade på det sättet att strömmen går genom det första lysröret.

Du måste mäta om du har spänning vid strömbrytaren.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
De är inte seriekopplade på det sättet att strömmen går genom det första lysröret.
och även om de varit det hade det knappast hjälpt att byta plats på dom... ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Proppen har inte gått.
Har du gamla diazeder (porslinsproppar). Hur vet du i så fall att ingen propp gått? Ofta stannar "pluppen" kvar så det är inte säkert att det syns om "proppen gått". Vet du vilken säkring som är aktuell kan du prova att byta den även om den ser hel ut. Bäst är som sagt att mäta.

Gissar som någon annan skrev att strömbrytaren är en trolig felkälla om nu säkringen verkligen är hel.
 
A
Nej, det är snabbsäkringar. Okej, börjar med att mäta då. Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.