Hej
Håller på att bygga bastu och mitt problem är att jag behöver göra en förskjutning av basturöret 15 cm för att klara av ett skyddsavstånd till en takbjälke. Har pratat med minst 3 butiker som inte gör annat än säljer bastu och
dom har ingen bra lösning att komma med. Har pratat med med NVI 2000 som min sotare rekommenderade men även där hade dom ingen lösning. Behöver alltså ha 2 st vinklade rörbitar på ca 15 grader för att klara av förskjutningen, men det stora problemet verkar vara att det inte finns att hitta några vinklade rör som är godkända för 600 grader som är kravet för basturör. Kan givetvis flytta en vägg eller vinkla aggregatet för att få ett rakt rör, men eftersom det är en liten bastu är detta inga bra lösningar. Har redan köpt aggregatet som är en Harvia 140 classic med rördiameter 115 mm. Har svårt att tro att jag är först i världen med detta problem!!!
Köper helst ett helt skorstenspaket från någon som kan hjälpa mig med ovanstående.

Tacksam för tips och förslag
 
Fulkemisten
Kan du inte flytta eller bära av takbjälken?
 
Det är taknocken, så det är ingen bra lösning. Förlåt att jag var otydlig
 
Kandu inte klara det med Harvias korta 2 x 45 grader rör?
 
BengtH BengtH skrev:
Kandu inte klara det med Harvias korta 2 x 45 grader rör?
Dom är tyvärr inte godkända hur konstigt det än låter
 
Vad är det som skall vara godkänt för 600°?
 
dof dof skrev:
Vad är det som skall vara godkänt för 600°?
Rören skall vara godkända för 600 grader och t ex harvias krökta och många andra fabrikats krökta rör
är bara godkända för 450 grader
 
Är det sotaren som kräver det pga närheten till brännbart? Går det inte att klä in det i närheten i tex minerit för att klara kraven?
 
dof dof skrev:
Är det sotaren som kräver det pga närheten till brännbart? Går det inte att klä in det i närheten i tex minerit för att klara kraven?
Har inte med närhet till brännbart att göra, men sotaren kräver att hela skorstenspaketet klarar T 600.
 
dof dof skrev:
[länk]
Typ som denna då?
Finns även i 30 & 45°
Tack för tipset! Det verkar lovande. Skall försöka kontakta dom imorgon
 
Konstigt, Harvia här i Finland påstår att alla deras rökrör, både raka och vinklade fyller T600.
Här är en annan link: http://puutuli.com/Savuputket_ main.html
Säger sej fylla CE och T600.
 
Redigerat:
dof dof skrev:
[länk]
Dom här ska också tåla 600° och går att få i valfri ral-färg
Tack, skall kolla dom också. Verkar lösa sig...
 
BengtH BengtH skrev:
Konstigt, Harvia här i Finland påstår att alla deras rökrör, både raka och vinklade fyller T600.
Här är en annan link: [länk] main.html
Säger sej fylla CE och T600.
Fick prata med Harvias representant när K-Rauta där jag köpte aggregatet inte kunde hjälpa mig. Han var inte speciellt hjälpsam men bekräftade att deras krökta rör inte klarade T 600. Man kan ju tycka att han skulle tipsa mig om vem som kunde hjälpa mig för jag hade trots allt köpt aggregatet från dom, men han ville bara sälja egna produkter och menade att jag måste placera aggregatet så jag kunde ha rakt rör. Dålig service!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.