Hej alla.
Nu blev det så att jg har bestämt att jag vill ha spotlights i mitt kök.

Mitt kök är ca 3.5x3m
Hur många spottar begöver jag? kan jag koppla dom till min gamla taklampa eller måste det dras ny el?

Mvh Kalle
 
Hur skall du montera spottarna? Enklast är att köpa en armatur för 5 st. GU10 spottar och rikta dom dit man vill ha belysning. Annars sänker man taket genom att montera glespanel, först på tvären och sedan på längden anpassat till gipsskivor, då får man ett utrymme att dra VP-rör till spottarna.
Fördela avståndet c:a 1,2 m mellan är lagom.
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
BirgitS
Hide-a-lite rekommenderar en spot per 1,5 kvm i kök i sin guide för belysning i bostäder. Om du har särskild belysning över bänkskivorna räknar du fram golvytan för att sen få fram antal spottar. Om du inte har några överskåp med belysning under är det viktigt att du får takspottar som ger ett kraftigt ljus på bänkskivorna och utan att den som står där skuggar skivan.
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar.. bra att veta om avståndett mellan spottarna. Har klurat en del hur jag ska fördela det.. har precis reglat upp det tänkte dra ca 9 spottar till en transformator sen till det gammla lamputtaget , med en dimmer..
köket är ca 3.6X3.2

Vad tror ni räcker det?
 
  • 20181112_201941.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Tänk på att transformatorn ej får vara inbyggd, dvs den måste vara åtkomlig. Vi satte istället 220V spottar med inbyggd trafo från Designlight. Enklare kabeldragning och inga täcklock eller likande för att gömma trafon! Detta rådet fick vi från vår elektriker och har funkat kanon! Vi har hittills satt över 20 st..!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om du använder rören i väggar och tak så passa på att dra nya kablar i rätta färger.
Använder du takdosan får den inte döljas, sätt en förhöjningsdosa och doslock i gipset. Dölj den med en brandvarnare.
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Har du funderat på hur mycket ljus vill du ha och vilka ytor skall belysas?

För att få en bra ljusplanering kan man använda mjukvaran Dialux. Där ser man hur ljuset fördelas och vad man får för ljusstyrka med olika spridningsvinklar.

De rekommendationer du hittar hos tillverkare är ett sätt för dem att sälja sina lampor. De vill hålla ned antalet lampor som behövs för att det inte skall upplevas för dyrt.

För att få bra arbetsbelysning vid köksbänken kommer jag att sätta 4st 5,5w led på 1,8m med spridningvinkeln 25 grader.

Ett annat exempel är den takmonterade fläktkupan som har 8st 3w led med trolig ljusspridning på över 90 grader. Dessa 24w är inte tillräckligt för att lysa upp en spishäll för att man skall kunna se ordentligt.

Så, 1 lampa på 1,5 kvm kan vara ok beroende på vilken ljusstyrka du vill ha. Oftast är det för lite om man tittar på vad som rekommenderas för respektive tillämpning. Allmänbelysning är ca 300 lux och arbetsbelysning ca 500 lux och uppåt beroende på tillämpning.
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
BirgitS
M Mikael St skrev:
De rekommendationer du hittar hos tillverkare är ett sätt för dem att sälja sina lampor. De vill hålla ned antalet lampor som behövs för att det inte skall upplevas för dyrt.
I Hide-a-lites guide så är 1 spot för 1,5 kvm det som ska ge allmän- och städbelysning eftersom de dessutom har räknat med att det finns överskåp med spottar eller ledlister för arbetsbelysning. Sen har ju människor olika behov av ljus, ett exempel är ju åldern. Jag kommer inte ihåg siffrorna längre men det är ju typ att en 60-åring behöver 3 gånger så mycket ljus som en 20-åring för att t.ex. kunna läsa en bok. Har man mörka skåp, bänkskivor och/eller stänkskivor så behövs det också mer ljus än om det är ljusa material.
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
God morgon. Jag är så tacksam över denna sida med så engagerade människor. Lär mig så mycket nytt hela tiden.

köpte nu spottar med inbyggd transf så det skall nog funka.

Ni kan följa mitt projekt på min sida totalrenoverar hela min lägenhet och kommer nog behöva mer hjälp på vägen.
 
Passa på att sätta in en Plejd eller liknande när du ändå är igång! Då tar du första steget in i det smarta hemmet :D
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.