Hej,
Det håller på att byggas balkonger i mitt hus och i måndags monterades ett nytt parti med fönster + fönsterdörr som ska leda ut till balkongen. Igår när jag kom hem såg jag att nån snickare klantat sig och börjat montera fönsterbrädan på dörren och inte under fönstret. Fyra hål var gjorda i bröstningen som hjälpligt spacklats över. Jag antar att de avser att måla över hålen senare.

Då allt annat i partiet är fabrikslackat kommer det ju synas att dörrbröstningen är målad. Jag vill att de byter ut skivan i bröstningen och om det inte går byter ut hela dörren.

Jag har pratat med platschefen som direkt började skruva på sig och hänvisa till ”regler” och att de har rätt att laga skador.

Vad gäller i ett sånt här fall?
 
"mitt hus" - är det du som äger fastigheten eller talar vi om en bostadsrätt?
Att fixa till smärre skador lär dom ha rätt till.
 
Det är en brf. Men vad menas då med att laga en mindre skada? Det kommer ju att synas om bröstningen målas.
 
Svårt att avgöra omfattning av en skada på distans i ett forum.
Tror inte du har så mycket att säga till om. Anser dom att det räcker med att måla så är det den vägen dom kommer att gå.
 
BirgitS
Eftersom det är föreningen som har ett avtal med byggfirman är det egentligen bara föreningen som kan ställa krav på firman och vilka krav de kan ställa beror ju på vad avtalet innehåller.
 
Men regleras sådana detaljer i avtal? Eller finns det i allmänna bestämmelser?

Och vad kan jag förvänta mig av styrelsen? Jag har ju ett avtal med brf:en där jag betalat för en hel dörr, inte en taffligt lagad dörr.
 
BirgitS
Allmänna bestämmelser är ju grunden som sen kan modifieras av avtalet.

Om du inte blir nöjd med firmans lagning får du prata med styrelsen om att du inte tycker att de uppfyller avtalet mellan er två, så får de i sin tur gå på firman om de håller med dig.
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
L Limajo skrev:
Men regleras sådana detaljer i avtal? Eller finns det i allmänna bestämmelser?

Och vad kan jag förvänta mig av styrelsen? Jag har ju ett avtal med brf:en där jag betalat för en hel dörr, inte en taffligt lagad dörr.
Har du ett specifikt avtal med brf för det här, dvs ni som medlemmar får betala allt eller del av balkongbygget?
Om du tittar i avtalet, finns det något relevant där, eller hänvisning till andra avtal?
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Det finns regelverk (vet ej vilket) som anger att man i sådana här fall kan laga mindre skador. Det handlar då oftast om att dutta i lite färg på millimeterstora skador. Fyra skruvhål är kanske lite tveksamt om det är en mindre skada.

Vid målningsarbeten har jag för mig att skador som inte syns på en meters håll anses OK. Kanske kan gälla något liknande för en reparation som den här.
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Det gäller ju att ligga på om det här vid en slutbesiktning. Lite svårt att avgöra utan bild, men om det är uppenbart bör ju en besiktningsman anmärka på det.
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Ta kontakt med styrelsen. Glöm inte att dokumentera. Ta många bilder, skriv upp vad styrelsen och byggarna sagt till dig och när. Styrelsen ska få det fixat, men det är lättare om all dokumentation finns.
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Tack för alla svar. Inser att det blir lite klurigare över att det inte är jag som har avtal med entreprenören. Men jag har skickat ett mail till styrelsen och informerat och så får vi se vad entreprenören säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.