T
Hej!

Skulle vilja bena ut detta en gång för alla!

Vi vill lägga golvvärme på övervåningen i vårt hus vi skall bygga, boarea är cirka 75 kvm och totalarea cirka 85 kvm. Golvet kan vi räkna bort.

Det kommer vara 1 badrum, 4 sovrum, 1 klädkammare och ett allrum.

Sitter en frånluftsvärmepump på nedervåningen.

Fått så många olika siffror på detta så det finns ingen röd tråd alls. Allt mellan 25.000-70.000. Som ni vet är det väldigt många poster som skall betalas, kostar det 25.000 är det inget problem, men börjar det dra iväg mot 70.000, då får vi kanske tänka om. Vore väldigt skönt att kunna få ett hum om detta.

Så finns det någon som kan ge mig en så nära sanningen summa som möjligt?

Mycket tacksam för svar!
 
Kostar ju inget att ta in ett par riktiga offerter. Då får du ju veta vad det kostar.
 
Har du LL-pump så har du förmodligen ingen vattenburen system.
Billigaste investering är EL element, men ni vill ha golvvärme.
Kolla på folie under parkett/laminat golv
https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Golvvaermenaetmatta/Net-Kit/

Det finns både mattor med en tunn tråd (samma som används i bilsäte) som blir varm, samt folie med ett ledande skikt.
Det är bara att räkna på priset själv, men glöm inte installation kostnad för elen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du LL-pump så har du förmodligen ingen vattenburen system.
Billigaste investering är EL element, men ni vill ha golvvärme.
Kolla på folie under parkett/laminat golv
[länk]

Det finns både mattor med en tunn tråd (samma som används i bilsäte) som blir varm, samt folie med ett ledande skikt.
Det är bara att räkna på priset själv, men glöm inte installation kostnad för elen.
TS har ju en frånluftare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har lagt golvvärme själv på övervåningen och kostnaden på 70' låter rimlig. Det är lite lättare att lägga i ett nybyggt hus men PEX-slang, fördelare och spårad skiva för den yta kostar >20 i bara materialkostnad. Sen tillkommer arbete.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T
R RoBo skrev:
Kostar ju inget att ta in ett par riktiga offerter. Då får du ju veta vad det kostar.
Hej!

Det är precis vad jag har gjort, tagit in flera offerter. Men dom verkar inte kunna svara på detta i förväg dessvärre.
 
T Thomas' skrev:
Hej!

Det är precis vad jag har gjort, tagit in flera offerter. Men dom verkar inte kunna svara på detta i förväg dessvärre.
Vadå ? En offert är ju ett pris vad det kostar om den entreprenören gör jobbet.
 
T
R RoBo skrev:
Vadå ? En offert är ju ett pris vad det kostar om den entreprenören gör jobbet.
Vadå, "vadå"!

Som jag skrev innan så har jag inte fått in några summor för detta, som är värda att gå på! Dom vet inte på rak arm utan att se huset, svårt att visa något som inte finns!

Ni som har en uppfattning om detta, får gärna lämna pris på vad ni fått betala.
 
Här kan man få en hint om vad materialet kostar.
https://golvvarmebutiken.se/Materialberaknaren
Peta in spårad spån, antal rum och storlek osv.

Jag fick det till ca 57 kkr inkl. frakt & moms
för ca 85 kvm / 7 rum / 7 slingor, inkl. skivor, rör, plåtar, fördelare, shunt, trådlös rumsstyrning,
 
Magrand Magrand skrev:
Här kan man få en hint om vad materialet kostar.
[länk]
Peta in spårad spån, antal rum och storlek osv.

Jag fick det till ca 57 kkr inkl. frakt & moms
för ca 85 kvm / 7 rum / 7 slingor, inkl. skivor, rör, plåtar, fördelare, shunt, trådlös rumsstyrning,
Låter ungefär vad jag fick punga ut i material för vår övervåning (~80m^2). Och att planera/montera skivor/plåtar/slang och koppla/konfigurera rumsstyrning tog sin lilla tid så jag skulle påstå att 80' låter relativt billigt.
 
Redigerat:
T
Z Zakalwe skrev:
Låter ungefär vad jag fick punga ut i material för vår övervåning (~80m^2). Och att planera/montera skivor/plåtar/slang och koppla/konfigurera rumsstyrning tog sin lilla tid så jag skulle påstå att 80' låter relativt billigt.
Ok, tack så mycket för svaret!

Då får vi rikta in oss på 70-80 tkr! Ganska stor post, men värt det antar jag istället för radiatorer... Kostar ju det också, även fast det är framdraget rör dock.
 
T
Magrand Magrand skrev:
Här kan man få en hint om vad materialet kostar.
[länk]
Peta in spårad spån, antal rum och storlek osv.

Jag fick det till ca 57 kkr inkl. frakt & moms
för ca 85 kvm / 7 rum / 7 slingor, inkl. skivor, rör, plåtar, fördelare, shunt, trådlös rumsstyrning,
Aha, tack för länken. Skall räkna lite på det.
 
T Thomas' skrev:
Vadå, "vadå"!

Som jag skrev innan så har jag inte fått in några summor för detta, som är värda att gå på! Dom vet inte på rak arm utan att se huset, svårt att visa något som inte finns!

Ni som har en uppfattning om detta, får gärna lämna pris på vad ni fått betala.
Var inte meningen att raljera eller så. Men är nog inga bra firmor om dom inte kan ge dig en just offert i ett nybygge, är ju mycket lättare än i ett gammalt hus. Vad säger rörmokaren som gör resten i huset ? Många gånger lägger snickarna golvvärmen och sedan är det bara för röris att koppla in matningarna. Kan bli bättre pris för då kan dom lägga ett rum i taget sedan fortsätta med nästa. Oftast vill rörmokarna lägga allt på en gång, och då kan det bli besvärligt med material osv som finns i huset.
 
T Thomas' skrev:
Då får vi rikta in oss på 70-80 tkr! Ganska stor post, men värt det antar jag istället för radiatorer... Kostar ju det också, även fast det är framdraget rör dock.
Vad ska ni ha på nedervåningen? Golvvärme kommer till sin fulla rätt när man kör den överallt. Då kan man ha lågtemperaturmatning vilket ger extra bra verkningsgrad. Börjar man blanda i shuntar och element försvinner fördelar (då VP måste höja värme så det passar elementen först och främst).
 
T
Z Zakalwe skrev:
Vad ska ni ha på nedervåningen? Golvvärme kommer till sin fulla rätt när man kör den överallt. Då kan man ha lågtemperaturmatning vilket ger extra bra verkningsgrad. Börjar man blanda i shuntar och element försvinner fördelar (då VP måste höja värme så det passar elementen först och främst).
Du har rätt, det har jag fått fram också, det är golvvärme nere, därav vi gärna vill ha detta uppe också. Ser också vinningen med detta. Dock måste man väl ändå ha en shunt uppe iaf, eftersom man inte kan skicka på full värme på övervåningen? På nedervåningen sitter ingen shunt så vitt jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.