Dimbar LED-lampa som lyser med full styrka i takarmatur i rum med väggklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schneider Exxact-dimmer på vägg som inte längre fungerar korrekt med fastnande på maxljusstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Jag har en relativt nyrenoverad lägenhet med Schneider exxact-dimmer (den varianten man styr genom att trycka och inte vrider). Jag har en armatur med en dimbar led-lampa som fungerade bra ett par månader men plötsligt ”fastnade” den på maxläget, dvs när kontakten är i så lyser lampan med full styrka och går inte att stänga av med dimmern. Vad kan det vara för problem, jag är inte speciellt tekniskt kunnig men skulle gärna få den att fungera igen :). Mvh
 
Det är troligen dimmern som gått sönder. Det finns nog inte mycket att göra annat än att byta den, men en viss felsökning kan vara av värde:
- prova en annan ljuskälla, helst en glödlampa, ifall dimmern inte tycker om den lampa som sitter där just nu.
- leta upp bruxet till dimmern och se vad det är för typ och om den går att resetta. Har du inget brux så sprätta loss vippan och kolla vad som finns där. Finns ingen dimmer där bakom så är det en dosdimmer som är gömd någon annanstans.
 
Tack för svaret. Jag provade med en annan lampa och då fungerade det. Jag ska öppna och se vad det är för dimmer och kolla med lampaffären om lampan är kompatibel. Det märkliga är att den fungerade tidigare.
 
Är det en LED-lampa du använder? Dimmern kanske inte riktigt fungerar med sådana. Dels kan dimmern kräva en minsta last för att fungera och dels kan den vara av en universaltyp som känner av vilken slags lampa som är ansluten vilket kan gå fel.
 
Testa att köpa en ny dimbar LED av annat märke. Testa att dimma ned i butiken och se hur lite den kan lysa.
Gärna med mer watt då borde minlasten öka eftersom värdena på komponenterna är större och den borde gå att dimma ned mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.