Jisses :surprised: ännu en till som har fått sitt drömhus till mardrömshus :'( Tur e att det ordnade sig tillslut i alla fall vissa delar :-/
 
Tostarp!
Vilket kvm/pris blev det när du handlade i polen?
vilken dim på blocken?
mvh/Larsu
 
larsu skrev:
Tostarp!
Vilket kvm/pris blev det när du handlade i polen?
vilken dim på blocken?
mvh/Larsu
Ja, det vore intressant att veta. Ska nämligen bygga till våren är det tänkt :)
 
MOC, Ingår något mer än väggarna för dom pengarna du skrev. Takstolar, fönster, dörrar osv.
 
G
Jag håller med Isolde polska hantverkare kan nog sitt yrke men det brister ofta på att dom sällan har någon som håller i bygget.Jag har några mardrömshus i vårat område som har slutat uselt.Bygger själv stenhus så jag vet hur många timmar i telefon jag får lägga för att allt ska klaffa och underskatta alldrig en riktig KA ritning.
 
Skulle oxå rekommendera Öementhus. Känner en som bygger fäör dom, och nogrannare människa får man leta efter.
 
Örement är ett mycket bra val!
 
B
När det gäller att anlita polsk arbetskraft / byggare gäller det att man är noga med sin upphandling.

Följande saker är viktiga att tänka på:

1. För att uppföra en byggnadställning eller använda sig av stegar kräver numera licensiering. Om man inte kan uppvisa att den som har byggt ställningen för Arbetsmiljöverket har denna licens kan byggheren, dvs DU, vitesförläggas.
Samtidigt kommer det en notis i tidningen.

2. Kollektivavtal!!! Om företaget inte har gällande avtal kan facket utföra blockad mot ditt bygge = räntekostnader som drabbar dig.

3. Ha ritningar översatt till de språk som de behärskar.

4. Översätt de svenska byggnormerna för dem, särskilt viktig är det när det gäller El och badrum.

5. Begär en säkerhet, acceptera inget annat är en spärrad bankgaranti.

6. Begär en kopia av deras entreprenadförsäkring, annars kan det stå dig dyrt!

7. Gör betalningsplanen baktung, otaliga är de byggen där byggaren avslutar sitt arbete för att påbörja ett nytt projekt, utan att ditt bygge är klart. Har sett en tendens att efter 3-4 månader vill byggarna omförhanlda om avtalet = utpressning !! eller så går det vidare. Om du inte har sett till att ha säkerställt med bankgarantier så kommer du inte ha kvar några byggare. MONEY RULES

8. Det viktigaste av allt MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR!

Ps. Gäller också för svenska byggare, enda skillnaden är att det vär lättare att stämma en svensk byggare än en polsk.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
G
Jag tror dom flesta utav dom du räknade upp bygger bra hus frågan är hur dom ligger i pris vet bara att öckerö mureri är ett mindre företag i gbg både för och nackdelar kanske inte så dyra omkostnader men samtidigt hört ganska lite om dom haaks o piradoff känner man ju till.Någon annan som hört något.
 
Undrar hur det gått för trådstartaren Drivis?
Blitt nåt hus än? ::)
 
Jag sände anbudsförfrågan till de flesta entreprenörer som nämnts i tråden. Valde dock en lokal byggare som byggde mitt stenhus enligt arkitektritning och som jag nu bott i sedan april -06.

Detta betyder att du i princip kan välja vilken seriös byggare som helst som bygger ditt hus - det gäller bara att välja rätt byggare.

Jag har byggt på Österlen och är mycket nöjd.
 
var på österlen och med vilken byggherre om man får vara så fräck??? funderar oxå på stenhus på österlen nämligen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.