En bekant har lite utrymmesbrist och har tittat lite på nytt garage/förråd/verkstadsbygge, men det drar iväg lite väl mycket pengar för det. Såg någonstans att en vanlig 20' container precis ska klara sig under 15 kvadratmeter och därmed borde gå ställa upp permanent och kalla för friggebod.
Längd: 6058 mm​ ​ ​ ​ ​
Höjd: 2591 mm
Bredd: 2438 mm
Yta: 14,77kvm
Innermått:
Golvyta: 13,8 kvm
Volym: 33,1 kbm
Vikt: ca 2200 kg ​ ​ ​
Längd: 5890 mm
Höjd: 2390 mm
Bredd: 2350 mm

Ett par kvadratdecimeter till godo upp till maxstorleken, 40cm höjd kvar upp till max tillåtna 3m så någon form av lutande tak bör gå bygga på om det skulle behövas och taket får sticka ut 50cm utanför väggarna om jag förstått rätt, den skulle gå måla i nått som inte är allt för olikt övriga byggnaders falu rödfärg så den smälter in hyfsat. Lämpligaste placeringen är förmodligen mellan befintliga uthus, garage och skog, så inget som skulle synas mitt i någon grannes utsikt.

Har jag gjort någon tankevurpa och missat nått uppenbart, eller skulle det gå fint att göra så? Sökte på forumet men lyckades inte hitta någon äldre diskussion om det ämnet.
 
S
"smälter in hyfsat" :D

Det går väl bra, den få väl ställas på något stabilt, typ plattor på några punkter så den kommer upp lite.
Sen kan det ju vara bra med någon form av tak kanske, men det beror lite på hur den är konstruerad.
 
  • Gilla
Tdi770
  • Laddar…
Visst smälter den i hyfsat. I alla fall om man bor i en djuphamn.

Men vad kostar en sån där? Är de inte dyrare än en vanlig bod?
 
Går hitta för ~10-15 000kr, finns även isolerade kylcontainrar och diverse andra specialvarianter men med lite högre pris.

Det är mycket möjligt att en konventionell bod i byggsats inte är dyrare, jag har inte koll på prisbilden där. Någon som har förslag på mer konventionella alternativ som har minst samma invändiga höjd och bredd som en container (se mått i första posten), och med ordentligt golv som ledigt tål att man kör in bilar/annat tungt (inte direkt på mark)?

En stålcontainer är betydligt tåligare mot inbrottsförsök, brand, och när den inte behövs längre bör man kunna sälja den för ungefär samma pengar som man köpte den för från början - t.o.m. som rent järnskrot bör en sån vara värd ~3000kr idag.
 
man kan hitta nya på blocket för drygt 20k, tänk på att frakten kan bli ganska dyr om resan är lång.
 
Att ha en container som långtidsförråd kan fungera bra , men att ha den som verkstad eller garage är nog mindre bra.
Containrar blir väldigt varma i solsken och är inga höjdare att vistas i då temperaturen blir olidlig.
Dom är bra i stöldsynpunkt men annars så är dörrarna ett elände att öppna och stänga.
Dom är smala och bilar är breda så gott om utrymme i sidled blir det inte i en container.
Ska ni skaffa en begagnad se till så det inte har varit fisk , hönsgödsel el. dyligt i den.:p
Ber om ursäkt för mina negativa tankar om containrar... har lastat många under mina år och jag vet hur man kan få lida i dom under alla årstider. / Micro
 
M
Det blir också kallt som fan på vintern, med kondensdroppar och annat tråkigt.

Byggde 15kvm bod med full takhöj och pulpettak för <15tkr. Visserligen bra 95mm i väggarna och 195 i tak, men det duger fint =).
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Negativa tankar är minst lika välkomna - bättre att höra om potentiella problem i förväg än att uppleva allihop själv!
 
M
Gsssson skrev:
Negativa tankar är minst lika välkomna - bättre att höra om potentiella problem i förväg än att uppleva allihop själv!
Sorry, det var inte meningen att verka jättenegativ. Har lite erfarenhet av ett metallskjul som vi hade temporärt... Det blev plaskblött från all kondens tyvärr.
 
Jag hade också samma tankar innan jag byggde ett cykelförråd men en dum fråga..

Containrar fraktar man ju saker i året om, tänkte på det där med kondensdroppar. Om man t.ex. importerar en bil, ska man tänka på vilken årstid man tar hem den med tanke på kondensen?
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Det blir också kallt som fan på vintern, med kondensdroppar och annat tråkigt.

Byggde 15kvm bod med full takhöj och pulpettak för <15tkr. Visserligen bra 95mm i väggarna och 195 i tak, men det duger fint =).
Vänligen dela bilderna. Tackar. .
 
M Micro skrev:
Att ha en container som långtidsförråd kan fungera bra , men att ha den som verkstad eller garage är nog mindre bra.
Containrar blir väldigt varma i solsken och är inga höjdare att vistas i då temperaturen blir olidlig.
Dom är bra i stöldsynpunkt men annars så är dörrarna ett elände att öppna och stänga.
Dom är smala och bilar är breda så gott om utrymme i sidled blir det inte i en container.
Ska ni skaffa en begagnad se till så det inte har varit fisk , hönsgödsel el. dyligt i den.:p
Ber om ursäkt för mina negativa tankar om containrar... har lastat många under mina år och jag vet hur man kan få lida i dom under alla årstider. / Micro
Hej Micro,

Det finns Kylskåp/Fryskåp container att köpa som är isolerat. Blir de också lika varma som vanliga standard container med stålväggar ? Om du kan ge mig lite mer info sådana kylskåp isolering, blir jag tacsam. Ha det bra.

mvh !!
 
Micke64 skrev:
Sorry, det var inte meningen att verka jättenegativ. Har lite erfarenhet av ett metallskjul som vi hade temporärt... Det blev plaskblött från all kondens tyvärr.
Blir det lika kondens i en isolerat kylskåp/frysskåp container jämfär med standard container ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.