Oavsett vilken modern bordssåg man köper så är det en sak som man nog kommer att irritera sig på sen... nämligen att klyvkniven går över klingan för att hålla skyddet *suck*

Det är inget problem när man skall klyva men så fort man t ex skall spåra eller falsa så det inte möjligt.

Av nån konstig anledning så är mina klyvknivar nerskurna så de är 2 mm under klingan, vilket jag inte kan rekommendera någon för man blir av med skyddet då men jag kan jobba som jag vill.
Som sagt inget att rekommendera men sågarna funkar sen.
Att ta bort klyvkniven helt är faktiskt sämre tycker jag eftersom den fyller en rätt viktig funktion, minimera att virket kniper fast och kastar.

Angående klingor så är t ex Biltemas inte helt fel, för de pengarna så är de rätt oslagbara och vill man ha lite finare så finns Classe och Toolbox.

/Kent
 
liten fråga.. duger verkligen de här 1-fasarna att klyva annat än skivor med?
 
Snickarboden skrev:
Oavsett vilken modern bordssåg man köper så är det en sak som man nog kommer att irritera sig på sen... nämligen att klyvkniven går över klingan för att hålla skyddet *suck*

Det är inget problem när man skall klyva men så fort man t ex skall spåra eller falsa så det inte möjligt.

Av nån konstig anledning så är mina klyvknivar nerskurna så de är 2 mm under klingan, vilket jag inte kan rekommendera någon för man blir av med skyddet då men jag kan jobba som jag vill.
Som sagt inget att rekommendera men sågarna funkar sen.
Att ta bort klyvkniven helt är faktiskt sämre tycker jag eftersom den fyller en rätt viktig funktion, minimera att virket kniper fast och kastar.
Jo visst är detta irriterande!! Jag löste det genom att tillverka en egen klyvkniv som precis som din går någon milimeter under klingan. Vill man nån gång ha skyddet på (om någon annan än man själv skall använda den) så är det bara att slänga på orginalet. Alla mått, hål osv. finns ju på orginalet.
 
Hammarn>Jo, de sågarna med justerbord är liksom inte billiga men det går faktiskt att bygga slädar även för vanliga klyvsågar. Man begränsar sågdjupet lite men för att kanta t ex två tums så funkar det. I korthet så är det en lång plywood remsa som är bredare än plankan och med en träbit i änden som man håller i. Sen spikar man fast plankan i plywooden/träbiten (dock inte där klingan skall skära förstås) och sen kör man plywoodkanten emot anhållet.

/Kent som föredrar DW744 *s*
 
Buddha>Ja det gör de, min DW 744'a klyver lätt 2 tums ek, annars hade jag inte köpt den. Då jämför jag med bl a Ejca CS 250 som är en bordsåg med justerbord för snickerier, och en del Inca/Luna sågar såsom Major och CS250.
Sen är DW744'a i en klass för sig.

/Kent
 
På mitt gamla monster som klyvsåg hade jag rullbord in och ut. Idag kör jag silikonspray på alla borden. Jag vet att det kan bli problem med silikon och att få lacken att bita men oftast så slipas det bort ändå. Det är ju inte frågan om att dränka in något utan bara att ge en hinna på bordet.
Sen har jag lösa rullstöd som det bara är att ställa ut, det är enda sättet att hantera tvåmeters plank själv.

Tror att skillnaden mellan den gamla och nya 744'an enbart är motorn, den nya har induktionsmotor, min gamla med kol väsnas rejält men kraft finns där. Sen är anhållet i en klass för sig.

Anhåll sen är ett kapitel för sig... försöker man pressa mot anhållet så går det oftast käpp rätt åt... jag föredrar att försöka få ett stöd enbart ifrån anhållet och sen köra rakt med matningstryck som enbart pressar på i klingans förlängning. Det skall så lite till för att något skall gå snett och med okantade plank så kan man inte köra något efter ett anhåll. De planken är ofta inte raka på nåt håll så de vrider sig dessutom med.
Uppriktat virke däremot kan man låta följa anhållet mer men då förutsätter det att anhållet är parallellt med klingan, ofta skjutmått som gäller om man skall ha precision där.

/Kent
 
Hej Snickarboden!

I tråden har det talats om justerbord. Används dom inte enbart för kapning? Eller kanske för delning av skivmaterial?

Din idé med en skiva på klyvsågens bord, på vilken Du sätter fast arbetsstycket, och som styrs av klyvanhållet är briljant. Mycket bra, den måste jag prova.

per
 
Bifogar en bild på hur jag löst problemet med att kapa hyllplan,lister etc. Mitt sågbord är ca 100 cm brett vilket innebär att jag lägger på skivan, hyllplanet, listen eller vad jag önskar kapa därefter skjuter jag hela bordet över bordsågens plan och kapar av i 90-graders vinkel alt spänner fast arbetsstycket i önskad vinkel. På undersidan sågbordet sitter en eklist som är noggrant tillpassad till spåret som är fräst i sågbordet. Naturligtvis finns det en byggbeskrivning : http://www.thewoodshop.20m.com/howto_crosscut.htm

Vidare drömmer jag om att få köpt tillbehör till min såg från Incra :
http://www.incra.biz/Products/TSLSWFNCSYS.html
 
  • sgbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pernitta>Jo men de kan användas för kantning med men då kör man givetvis utan klyvanhåll.
Finns två varianter här, de äldre har ofta en liten släde som är utanför sågbordet, dessa måste man ofta göra en extra släde för att kunna klyva med.
De nyare som t ex Felder har hela delen till vänster om klingan som släde.

Personligen föredrar jag den äldre varianten eftersom jag på de kan byta bordsinlägg och då t ex köra millimetertunna lister vilket är svårt med de nyare, listen hamnar i spåret mellan bordsdelarna nämligen.

Självfallet så spänner man fast arbetsstycket, kan liksom hända lite otrevliga saker annars och så står man inte direkt bakom/framför om något går bakåt. Små träbitar får nämligen en jäkla fart och knockar en om de träffar med cirka 100 km/h.
Har själv ett sår på hakan efter en träkil som kastade mig bort ifrån sågen, det tog hela dagen innan känseln började återkomma i käken och sju stygn tror jag det blev där. Givetvis har man skyddsglasögon, vanliga skyddar nämligen inte.

/Kent
 
sville skrev:
Nån som vet om denna är något att ha? [länk]
Är denna mskin som bla. kent-snickarbod lovordat, och visst är det en underbar maskin.  :)
Mycket robust, mobil och med bra finesser, dock är prislappen ganska hög. Du får nästan 2 Bosch GTS 10 för samma summa, ligger runt 10.000 exkl.
 
DW 744 har ett par plus som bl a ett perfekt anhåll som styrs av kuggstänger och som är parallellt med klingan, det går att dra tillbaka för kapning och att höja en bit för sågning av mtrl på högkant.
Sågen är stabil och med en precision som tävlar med sågar i snickerier och har samma lätthet eller mer i manövrering där såsom att höja/sänka och tippa klingan.

De som vill bygga jiggar av olika slag för sin såg lär jubla när man har ett spår för geringsanhåll på vardera sidan om klingan och sen för finsnickaren så kan man göra egna bordsinlägg med noll tolerans emot klingan.

Nackdelarna är priset och att den gamla modellen som jag har med kolborstmotor väsnas så den kan väcka det mesta, den nya skall tydligen skall tydligen vara bättre eftersom det är en induktionsmotor.

Som jag skrivit på andra trådar så är jag inte en överdriven beundrare av kombinationen klyvkniv och fäste för skydd eftersom klyvkniven då är i vägen för spårning och falsning, därför skär jag ner mina klyvknivar och kör utan det livsviktiga skyddet. Men men... det är jag...och tyvärr är den lösningen med klyvkniv och skydd standard på det mesta idag vilket gör det mer än svårt att faktiskt utnyttja sågen till mer än att bara såga med. Tack CE och EU *suck*

Min åsikt är att detta är en av de bästa sågar som byggts men det är nog lite bättre att kolla runt lite på en del amerikanska siter med. Det är möjligt att jänkarna är färgade gult men med tanke på att de sågar t ex anhållet på DW's stora såg så tror jag inte det. Googla för jag har inte kvar länkarna eftersom det var några år sedan jag sökte på denna sågen.

Sen undrar jag lite om DW ens vill sälja några för det priset, den gamla kostade inkl moms ca 8000 - 9000 :- och det nya priset med 12 000 :- är liksom smärtsamt för de flesta. Något märklig prissättning i mina ögon även om det är världens åttonde underverk som jag ser det.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.