Har en gammal elmotor med ett gammalt 3-fas plåthandske på. Den sitter tyvärr fast i själva styrenheten så det går liksom inte att byta den. Däremot så funderar jag på att ta en ny 3-fas kabel och byta ut änden till en äldre. Eftersom jag har en gammal 3-fas hona som passar.
I en ny kabel så är det L1 - L2 - L3 - N - J
Men i den äldre honan så är det endast L1 - L2 - L3 - J.

Eller är det 2 faser & 1 nolla?

Tänker jag fel här?
 
Det är tre faser och jord om du menar de med tre stift. Har du någon bild på den om modifierbara burken?
 
Det här är den honan som jag har till övers.
 
  • Rostig och sliten elektrisk kopplingsdosa med synliga kablar och plåthölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den såg inte rolig ut.
 
Det ser ju för jävligt ut på ren svenska
 
Nej, men den har ju legat i en lada i säkert 20 år. Men ska givetvis blåsa rent den innan inkoppling.
 
Nej, det där ska du inte jobba vidare med. Semko 17, dvs de platta gamla handskarna skall skrotas, även om de hade sett bra ut. Om det inte går att separera bort den gamla handsken vid motorn, vilket låter osannolikt, skall motorn skrotas i sin helhet. Ta en bild på själva motorn, så skall du få råd och tips. Det här är farliga grejor. Gör inga konstiga lösningar.
 
  • Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
Det där är skräp! Bara att kasta!
 
Posta en bild på elmotorn i sin helhet, så man ser hur allt sitter ihop.

Semko17 är totalförbjuden av esv.
 
Om du tittar på din bild där så går den gulgröna kabeln (0a) ner i handsken..det innebär att när något går fel så blir handsken strömförande = kan bli totalt livsfarligt.
 
Nej, det är inte en nolla. Det är skyddsjord.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte en nolla. Det är skyddsjord.
Såklart. Skyller på morgontrötthet. Konsekvensen är väl dock densamma, dvs att ytterhöljet på kontakten blir strömförande om saker går snett?
 
Det samma gäller ytterhöljet på maskinen som det går fel i. Skyddsjord är alltid kopplad till berörbara metalldelar.
 
Ursäkta om vi är hårda och proppsar på att du ska skrota kontakten men det handlar om ditt och andras liv. Det dog årligen folk som hanterade dessa kontakter. Framförallt när kontakter och kablar blev gamla och slitna och din kontakt ser milt sagt inte jätte bra ut.

Det måste finnas en annan lösning på inkopplingen av din motor.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Bild på motorn nu, så kan vi bli mer konstruktiva ...

Hur mycket effekt är den på förresten, någon har kanske en lite fräschare ersättare ...
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.