Tänkte bolla lite frågor innan jag tar det med rörmokaren då man annars kan invaggas i allt prat om varför just denna grej är kanon bra ...

Vad kostar nibe 1255 ?
Är den bra?
Kan man få ut kyla på sommaren och isf. Pris på det ?

Finns det något annat att tänka på innan jag byter ?

Min granne prata på att ha en extra ackumulatortank (han får snåla sa han med duschen) för att duschvattnet alltid tar slut hos han (10 år gammal thermia,)

Jag vart helt ställd ..jag trodde att med bergvärme så kan jag duscha 3timmar om jag önskar eller ha 35 g innetemp .. hjälp mig bena ut allt
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
C
Betalade ca 60’ för en 1255-12 CU.
Funkar väldigt bra i vårt hus, 60-tal, med nylagd golvvärme överallt, ca 240 kvm.
Varmvatten har jag aldrig varit med om att det tar slut, trots fyra pers som duschar efter varandra och värmen är inställd på ekonomi-läge.
Mycket hänger ju dock på borrhålet också, så om det är ett gammalt grunt hål begränsar ju det hur mycket effekt du kan ta ut. Eventuellt behöver du komplettera med ett nytt.

Frikyla har vi inte testat ännu, men förberett för genom att dra slangar.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
1255'an finns i flera webbshoppar, kolla prisjakt eller goggla.

Kylan kommer från att man cirkulerar vätska i berget och har egentligen ingenting med själva bergvärmepumpen att göra.
Kostnaden är högst individuell och svår att gissa..

Minns inte exakt siffra, men du får ut 250+ liter varmvatten innan det är slut och vp'n behöver göra nytt.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Kan han ha en *skit vvb och grunt hål ...har för mig han sa 90m.. tror han prata på att han nästan tog duschvattnet från hålet direkt

( ..mitt hål blir 160m)

Kan man styra 1255 från mobil ?

Som ni skrev är vi också 4 som duschar som fxn ..nej ...tänkte jag
 
Pris på kyldelen? Mer än 20t ?
 
C
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Pris på kyldelen? Mer än 20t ?
Du behöver väl egentligen inget mer specifikt från NIBE för kylan, även om de har en del tillbehör, men du bör ha en fläktkonvektor som sprider kalluften i huset. Läs mer i exempelvis denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-behoevs-foer-frikyla.142552/
Tänk på att difussionsisolera rören!

Vi har 190 m borrhål, och har 1 h elspets än så länge under tre år.

Pumpen kan styras via NIBE uplink, men det kostar en liten årsavgift. Du kan dock läsa av aktuell status kostnadsfritt via en app eller webbsida, och jag har ännu inte haft behov av någon styrning. Allt ställs in en gång sen funkar det bara. Har integrerat det hela mot mitt hemautomatisationssytem, med möjlighet att slå på extra varmvatten, men som sagt ännu aldrig behövt använda det.

I vårt förra hus hade vi en 1245-6, och 130 m. Det räckte inte för varmvatten i ekonomiläge (48 C) med ens två personer som duschade utan då fick man köra extra vv på 55 C. Stor skillnad med denna i både komfort och ekonomi (1245:an gick betydligt mer på elspets).
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Extra ackumulatortank behöver man inte med en bra modern pump som 1255. Om man inte har extremt vattenbehov då.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Extra ackumulatortank behöver man inte med en bra modern pump som 1255. Om man inte har extremt vattenbehov då.
Finns det något värre än 1255 eftersom jag har 2 tjejer i huset
 
Du kan ta en 1155 som är samma värmepump men utan inbyggd varmvattenberedare, till den ansluts en extern beredare i valfri storlek.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D danne_08 skrev:
Du kan ta en 1155 som är samma värmepump men utan inbyggd varmvattenberedare, till den ansluts en extern beredare i valfri storlek.
Men om det är som föregående talare sa att det var 250liter så blir det nog bra
 
C cffol skrev:
Du behöver väl egentligen inget mer specifikt från NIBE för kylan, även om de har en del tillbehör, men du bör ha en fläktkonvektor som sprider kalluften i huset. Läs mer i exempelvis denna tråd [länk]
Tänk på att difussionsisolera rören!

Vi har 190 m borrhål, och har 1 h elspets än så länge under tre år.

Pumpen kan styras via NIBE uplink, men det kostar en liten årsavgift. Du kan dock läsa av aktuell status kostnadsfritt via en app eller webbsida, och jag har ännu inte haft behov av någon styrning. Allt ställs in en gång sen funkar det bara. Har integrerat det hela mot mitt hemautomatisationssytem, med möjlighet att slå på extra varmvatten, men som sagt ännu aldrig behövt använda det.

I vårt förra hus hade vi en 1245-6, och 130 m. Det räckte inte för varmvatten i ekonomiläge (48 C) med ens två personer som duschade utan då fick man köra extra vv på 55 C. Stor skillnad med denna i både komfort och ekonomi (1245:an gick betydligt mer på elspets).
Det är samma beredare i F1245 som i F1255 det som skiljer är att F1255 laddar vv med 10 kw har jag för mig och din gamla F1245 med runt 6 kw så mängden vv man får ut vid stört tappning skiljer nog lita däremot återladdnings tiden lär skilja en del.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.