Hej!

Jag svarade på tråden där dravis frågade om stenhusleverantörer och delgav vår erfarenhet. Jag har läst att Manderberg är nöjd med Örementhus, och om bygget går som planerat så betvivlar jag inte att man kan vara nöjd med Örementhus (detta gäller nog alla husleveratörer) Det är först när problem uppstår som man kan avgöra om husleverantören är bra/dålig och tar sitt ansvar.

Jag räknade naturligtvis med att få följdfrågan om vad som gör att vi är missnöjda, hade själv varit nyfiken om man är i startgroparna att bygga nytt. Vår historia kommer att göras offentlig på ett eller annat sätt framöver, och då kan Manderberg tycka till om vi har rätt till kritiken eller om vi endast är gnälliga.

 
honda skrev:
Hej!

Jag svarade på tråden där dravis frågade om stenhusleverantörer och delgav vår erfarenhet. Jag har läst att Manderberg är nöjd med Örementhus, och om bygget går som planerat så betvivlar jag inte att man kan vara nöjd med Örementhus (detta gäller nog alla husleveratörer) Det är först när problem uppstår som man kan avgöra om husleverantören är bra/dålig och tar sitt ansvar.

Jag räknade naturligtvis med att få följdfrågan om vad som gör att vi är missnöjda, hade själv varit nyfiken om man är i startgroparna att bygga nytt. Vår historia kommer att göras offentlig på ett eller annat sätt framöver, och då kan Manderberg tycka till om vi har rätt till kritiken eller om vi endast är gnälliga.
Manderberg väntar med spänning.... :cool:
 
Haaks stenhus är givetvis bäst. Varför det ? Jo, min sambo jobbar på en byggfirma som  de anlitar och vi ska själva bygga ett "lösvirkesstenhus" med lite hjälp från Haaks stenhus.

NÄ, givetvis ska ni ta mitt svar med en nypa salt. Jag är ju inte så jätteobjektiv   ;)och vi har inte börjat med vårt hus ännu, men snart ...

ni som klagade på Haaks offert, det ska jag framföra till dem så att nästa kund kanske inte blir lika besviken.  
 
Hejsan. Jätteroligt att det är så många som skickar inlägg. Vi håller fortfarande på att kolla olika bolag. Vi hade ett ganska bra möte med en försäljare till örementhus. Ni som är var nöjda med dom, skriva gärna lite mer utförligt. Vi får ju inte så mkt information om man bara skriver att det och det bolaget va kasst. Lite mer utförligt så blir jag nöjd. Tack alla ni som skickar. Bara fortsätt.

Det ser ut som att det blir mellan Örementhus och Europahus. Dom har vitt skilda byggmatrial. Vad anser ni blir bäst? Ren kostnad kontra isolering. Finjabetong väggar eller Örements lättbetongbitar. Tack för svaren. Ciao.
 
Drivis skrev:
Det ser ut som att det blir mellan Örementhus och Europahus. Dom har vitt skilda byggmatrial. Vad anser ni blir bäst? Ren kostnad kontra isolering. Finjabetong väggar eller Örements lättbetongbitar. Tack för svaren. Ciao.
Vårat val stod också mellan Europahus och Örementhus. Båda företagen hade jättebra säljare och offerterna var likvärdiga. Det som fick oss att välja Örementhus var priset. Jag är tyvärr inte så insatt i skillnaderna på byggmaterial att jag kan uttala mig, men i det stora hela tror jag inte det är så stora skillnader. Det finns massor att läsa om det här på forumet, så det är bara att hugga in.

Vilka fördelar hade då Örementhus:
Säljaren - Framförallt var han ingen väskedängare som bara skulle sälja utan mycket kunnig. Vi hade ett flertal möte med honom och ställde många frågor som han besvarade på ett mycket bra sätt.
Löften - Om det lovades att någon skulle kontakta oss en viss dag, så återkom de alltid. Hade de inte fått fram priser el dyl så blev vi uppringda endå.
Offerten - En bra och detaljerad offert på ca 40 sidor
Tidsplan - Bygget har hållt tidsplanen än så länge

Just nu är vi i slutfasen av bygget, bara 7 veckor kvar.

Vill du ha mer info är det bara att knacka på!

//Manderberg

 
Ett litet inlägg i debatten om btg eller lättbetong!

Som innerväggsmaterial föredrar jag betong. Detta för att väggen blir starkare, mindre benägenhet till skador. Väggen bär bättre, dvs lättare att få saker att sitta fast.

Bor själv sedan 13 år i ett lättbetonghus och har gått otaliga ronder med infästningar som släppt. Men måste i rättvisans namn påpeka att LÄTTA prylar hängs enkelt upp med en spik på en lättbetongvägg.
Jag har även haft visst problem med att den invändiga putsen släppt från lättbetongen på sina ställen.

Värme- och värmetröghetsmässigt tror jag att de båda alternativen är ungefär likvärdiga.
SUPERSKÖNT på sommaren!

Skulle alltså själv välja ett "Finjaliknande" system om jag skulle bygga nytt idag. Även om kostnaden för väggarna skulle bli högre.
 
Kan inte hålla mig längre utan kastar mig in i debatten med att konstatera att jag tycker att ni slänger pengar i sjön genom att gå omväg genom dessa firmor.

Ni kan t.ex. handla Maxit's sortiment i Polen till under halva priset. Ni får hit Polska murare för en spottstyver (Vitt!). Och är det något Polska byggare kan, är det att mura hus.

Jag är mycket nöjd med mitt nya hus (murat med Leca isoblock) och blir bara mer o mer förbannad på de här firmorna som skär guld med täljkniv. Observera att det är inget fel på deras hus, men dom tar alldeles för mycket betalt.

Det är för farao bara betong...
 
tostarp

kan du inte bertätta lite mer om ditt bygge? Har du skött alla inköp helt själv?
 
Hur mycket dyrare generellt är det att bygga stenhus jämfört med trä?
 
jag skulle liksom lou vilja ha lite mer info om din polen grej Tostarp..
 
Ska börja bygga mitt eget stenhus. Kommer att andvända Finja ergotherm block. med putsad utsida samt insida. Materialet till väggarna kostar ca 450 kr/kvm, har ca 190 kvm vägg har fått en offert på ca 200000 för att mura putsa. Total kostnad för väggar ca 300000 billigt va !!! Jag kommer själv att mura och putsa mitt hus alltså blod svett och tårar men spar 200000 en jäkla massa pengar kan vara ledig i ett helt år för dessa pengar!!!!
 
Leveau skrev:
Ska börja bygga mitt eget stenhus. Kommer att andvända Finja ergotherm block. med putsad utsida samt insida. Materialet till väggarna kostar ca 450 kr/kvm, har ca 190 kvm vägg har fått en offert på ca 200000 för att mura putsa. Total kostnad för väggar ca 300000 billigt va !!! Jag kommer själv att mura och putsa mitt hus alltså blod svett och tårar men spar 200000 en jäkla massa pengar kan vara ledig i ett helt år för dessa pengar!!!!
Men då ska man ha kunskapen att kunna göra detta.

Sen måste det tillkomma kostander för verktyg, maskiner osv.
 
Tostarp skrev:
Kan inte hålla mig längre utan kastar mig in i debatten med att konstatera att jag tycker att ni slänger pengar i sjön genom att gå omväg genom dessa firmor.
Priset för stenhus i Sverige dikteras mycket av tillgången på kunniga hantverkare, läs murare, och den knappa konkurrensen. Jag skulle vilja likna det vid ett oligopol, men vad är alternativet?

Tostarp skrev:
Ni kan t.ex. handla Maxit's sortiment i Polen till under halva priset. Ni får hit Polska murare för en spottstyver (Vitt!). Och är det något Polska byggare kan, är det att mura hus.
Spottstyver, nåja, bestämt inga kvalificerade hantverkare. Det finns ett antal större polska byggfirmor som är verksamma i Tyskland och har totalentreprenad i programmet. Jag minns ett offert på "lyxutrustat hus" för 750€/kvm, dock i Tyskland. Problemet uppstår när du vill ha huset byggt i Sverige, som är en relativt ny marknad för dessa firmor. De jag har varit i kontakt med, har tackat nej pga svårigheten att överblicka egentliga byggkostnader i Sverige. De bygger hellre i Polen eller Tyskland än ger sig in på den svenska marknaden med allt vad det innebär. Vet inte om Byggnads ska ha en eloge i det här fallet eller inte.

Jag har personligen sett polska byggfirmor i Tyskland och har viss inblick hur de fungerar. Först och främst finns det åtminstone en platschef som talar god tyska och kan åtgärda diverse problem som uppstår under byggets gång. Oavsett om det handlar om att beställa en kran, följa tysk byggnorm eller tolka juridiska dokument.
Anta nu att samma firma ska bygga i Sverige. Hur många polacker talar svenska eller bryr sig om att läsa in svenskt regelverk när det handlar om en marknad en tiondel av den tyska? Det finns säkerligen ett otal mindre byggfirmor som verkar endast på den polska marknaden. Någon kan alltid ta kontakt med dem, men jag gissar att språkförbistringen och en liten firmas logistiska begränsningar sätter stopp för eventuell affär.

Tostarp skrev:
Jag är mycket nöjd med mitt nya hus (murat med Leca isoblock) och blir bara mer o mer förbannad på de här firmorna som skär guld med täljkniv. Observera att det är inget fel på deras hus, men dom tar alldeles för mycket betalt.

Det är för farao bara betong...
Vem har du byggt med, om man får fråga och vad kostade kvadratmetern?
 
hej skall ni välja mellan dom två så ta örementhus för dom skall vara bra!
europahus har vist missnöjda kunder,har varit uppe på forumet för några år sedan
det skall finnas en hemsida på nätet .tror den hette något på "hemskahus"lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.