Tjoho!

Har två Assa-låshus till garaget där fjädern längst ner i bild har gått av.¨
Går den att finna som reservdel eller är det lika bra att köpa ett nytt låshus?
Jag gissar på att det är ett Assa 560 och att delen kallas roddarfjäder, men det vore bra om någon kunde verifiera det.
IMG_20181107_144230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hdt
  • Laddar…

Bästa svaret

hsd
Stämmer
Jag brukar bara bocka en ny ögla av yttersta fjädervarvet
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det får jag prova imorrn! Låter helt klart som en lagom insats i mitt tycke! =)
 
Det ser ut som en äldre assa 560.
Ja det finns nya roddarfjädrar att köpa, priset brukar ligga mellan 25-45kr.

Tryckesfallkolven är vänd avigt mot resterande kolvar av någon orsak.
 
  • Gilla
larakekar och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Brukar vara billigare än så. Min lokala låssmed tog två eller tre spänn för den. Fick fem för det var vad jag hade i fickan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag får prova att nyttja befintlig fjäder, annars kollar jag med låssmeden om de har.

Många bra tips, tack alla!
 
Jag har gjort likadant flera ggr. Bara gjort en ny ögla på bef fjäder. Det är inget superstål i dem direkt.
 
Tänkte inte på det. Seenaste erfarenheten av fjädrar var till barnvagnens hjulbroms, de var så hårda att jag inte ens gav mig på att byta dem utan köpte en helt ny axel med dem förmonterade.
 
om du skall köpa så kolla så du får rätt längd på roddarfjädren jag har själv haft 2 olika längder i min ägo tidigare

t
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Brukar vara billigare än så. Min lokala låssmed tog två eller tre spänn för den. Fick fem för det var vad jag hade i fickan.
Dom ska egentligen kosta där omkring.
Om du får dom billigare så beror det på att de säljs så sällan och låssmeden har väldigt många liggandes, ofta fler än dom någonsin kommer sälja.
Det är endast väldigt gamla lås som använder denna modellen av roddarfjäder som ibland behöver bytas vilket gör att denna modellen av roddarfjädrar inte alls säljs speciellt ofta.
Jag räknade för en del år sedan lagersaldo mot försäljning och kom framtill att i nuvarande takt så så skulle det ta 25-30år innan det är tomt i lådan, om jag skulle räkna med parametern för avtagande försäljning då det endast blir färre och färre låshus på marknaden som fortfarande använder den typen av fjäder så skulle tiden bli ännu längre.
Det finns en orsak till att många säljer denna typen av roddarfjädrar långt under inköpspris.
 
Jag gjorde som @hsd föreslog och bockade en ny ögla.
Nedmonterad och rostig låsmekanism på ett bord med verktyg och metallspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock fick jag först vräka tveskärtskyrkogården som fanns i det ena huset.
Öppet låshus med synliga mekanismer och en ny bockad ögla, omgivet av verktyg och borttaget skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många tack för hjälpen alla!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag får prova att nyttja befintlig fjäder, annars kollar jag med låssmeden om de har.

Många bra tips, tack alla!
Har ett gammalt Assa 560 , som verkar ha pajat, för om man tar tag i dörrhandtaget utan att trycka ned det och drar hårt så får man upp dörren, vad kan det bero på?
 
H Haz6909 skrev:
Har ett gammalt Assa 560 , som verkar ha pajat, för om man tar tag i dörrhandtaget utan att trycka ned det och drar hårt så får man upp dörren, vad kan det bero på?
Troligtvis så går dörren inte i lås som dom ska och det kan bero på flera saker.
Kanske något ligger i tröskeln så den inte går igen helt eller att dörrbladet är skevt eller tar i någonstans.
Det kan även vara så att karmen/dörrbladet satt sig så fallkolvarna inte ligger rätt höjd för urtaget i slutblecket.
Jag har även sätt 560 låshus där fallkolvarna varit så slitna att dom blivit runda så dom inte spärrar längre med det är i äldre entréer med hög passerfrekvens inte privata bostäder.
Det kan även vara så att falkolvarna inte fjädrar ut som dom ska.
 
1 123abc skrev:
Troligtvis så går dörren inte i lås som dom ska och det kan bero på flera saker.
Kanske något ligger i tröskeln så den inte går igen helt eller att dörrbladet är skevt eller tar i någonstans.
Det kan även vara så att karmen/dörrbladet satt sig så fallkolvarna inte ligger rätt höjd för urtaget i slutblecket.
Jag har även sätt 560 låshus där fallkolvarna varit så slitna att dom blivit runda så dom inte spärrar längre med det är i äldre entréer med hög passerfrekvens inte privata bostäder.
Det kan även vara så att falkolvarna inte fjädrar ut som dom ska.
Kan inte det här vara orsaken att kolvarna är väldigt snedslitna?
 
  • Tre kolvar uppvisade bredvid varandra, varav en med synligt ojämnt slitage.
  • Slitna kolvar på en byggkomponent med märkningen ASSA, tecken på ojämn användning.
H Haz6909 skrev:
Kan inte det här vara orsaken att kolvarna är väldigt snedslitna?
Det slitaget kan inte orsaka felet.
Dra dörren till fallkolvarna tar emot karmen/slutblecket och märk ut höjden (kolvarna) , papperstejp kan underlätta.
Därefter öppnar du och kontrollerar höjderna mot hålen i slutblecket så kolvarna kan gå in i hålen med lite marginal uppåt och neråt.
Det kan vara fel i höjd så kolvarna inte kan åka in i slutblecket så som dom ska.
 
  • Gilla
Haz6909
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.