Vi har undersökt vad det kan kosta att putsa fasaden på ett stenhus och hur arbetet går till.

Du kan läsa artikeln här: Pris putsa fasaden
 
Hemmakatten
  • 0Informativ artikel, bra.
Vårt förra hus, byģgt 1964, hade spritputs, ett slags väldigt grov puts. Myket snygg. Efter 40 år hade putsen blivit smutsig och det var bomt på ca 10% av väggen.

Bommet knackade ner och ny puts slängdes på. Det var murarens uttryck. Man var tvungen att med en snärt slängs på det sista grovkornig ( upp till 5-6 mm grova korn,) Härligt att se en riktig murare med lång erfarhent i farten.

Huset målades sedan i en offwhite färg. Blev sk-tsnyggt! 40 år höll fasaden. Förmodligen mycket längre om förre ägaren låtit bli att låta vildsvin växa upp på fasade.

Nåväl, huset blev snyggt, vi moderniserade entré och baksida och trädgården och la nytt shingeltak. När vi sålde var det det dyraste huset i området. Trots att det var en hörntomt med en del trafik på utsidan.

Kommer inte ihåg ett exakt vad själva fasaden kostade men det var absolut värt varenda krona. Vi sålde 2004 och räknar med att inget behöver göras med vare sig tak eller fasad förrän efter 40 år.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Förmodligen mycket längre om förre ägaren låtit bli att låta vildsvin växa upp på fasade.
Ja, vildsvin är ju kända för att böka runt och då tar ju fasaden stryk....
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
K
Har tagit in 6-7 offerter från seriösa murare, dvs anslutna till SPEF och certifierade i minst ett fasadsystem i Stockholm.

210m² fasadyta inkl fönster, dörrar och portar.
Runt 500.000 inkl ställning efter ROT har dom flesta offererat. 1 firma ville ha 783.000 + moms.

Fick pris på ställning från en ställningsbyggare och det var 285kr/m² inkl moms, per månad. Dvs 60.000kr i bara ställning.

Fick en mängdberäkning från Weber och en offert från Beijer på närmare 150.000kr inkl moms och exkl rabatter för enbart bruk och armering. Lär vara billigare med Silo istället för säck jag fick pris på.

När jag frågat vad nedknackning av putsen betingar för värde, så har svaret varit 30.000.
Tänkte om det var värt att göra sjävl.

Vad firmorna tänkt göra för resterande 260.000 framgick aldrig av offerterna :p
Självklart kostar brukspump och container etc, säg 50.000kr. Då är det bara 210.000kr kvar.
Med en timdebitering på 650kr så är det 323 arbetstimmar.

Med tanke på att dom pumpar upp nya putsen så har jag svårt att se att det skulle krävas över 300 timmar, såtillvida dom inte tänkt sitta och titta på putsen när den torkar. :)
 
Det är skillnad på enstegstätad fasad (som Myresjöhus felaktigt gjorde med trä/gips/EPS/tunnputs dikt an) och gammaldags enstegsfasad med tjockputs. Den kan också vara en riskkonstruktion i viss mån då den saknar luftspalt, men är ändå fungerande då den använts på hus i hundratals år. I det senare fallet är det väl armerat kalk- eller möjligen hydrauliskt kalkbruk som gäller.
 
K KjellTimell skrev:
Har tagit in 6-7 offerter från seriösa murare, dvs anslutna till SPEF och certifierade i minst ett fasadsystem i Stockholm.

210m² fasadyta inkl fönster, dörrar och portar.
Runt 500.000 inkl ställning efter ROT har dom flesta offererat. 1 firma ville ha 783.000 + moms.

Fick pris på ställning från en ställningsbyggare och det var 285kr/m² inkl moms, per månad. Dvs 60.000kr i bara ställning.

Fick en mängdberäkning från Weber och en offert från Beijer på närmare 150.000kr inkl moms och exkl rabatter för enbart bruk och armering. Lär vara billigare med Silo istället för säck jag fick pris på.

När jag frågat vad nedknackning av putsen betingar för värde, så har svaret varit 30.000.
Tänkte om det var värt att göra sjävl.

Vad firmorna tänkt göra för resterande 260.000 framgick aldrig av offerterna :p
Självklart kostar brukspump och container etc, säg 50.000kr. Då är det bara 210.000kr kvar.
Med en timdebitering på 650kr så är det 323 arbetstimmar.

Med tanke på att dom pumpar upp nya putsen så har jag svårt att se att det skulle krävas över 300 timmar, såtillvida dom inte tänkt sitta och titta på putsen när den torkar. :)
priset på ställning är väldigt dyr såvida det inte ingick regntak etc i priset.
210 kvm borde ligga på ca 30 000-35 000 i Sthlm
 
Efter att nyss ha fått 350kvm fasad putsad med tunnputs (på lättbetongstomme) så kan jag bara säga att försök hitta murare/putsare efter rekommendation. Ta dig tid att åka och titta på deras tidigare arbete.
 
K KjellTimell skrev:
Fick en mängdberäkning från Weber och en offert från Beijer på närmare 150.000kr inkl moms och exkl rabatter för enbart bruk och armering. Lär vara billigare med Silo istället för säck jag fick pris på.
Det lät väldigt dyrt.
Våra 6ton tunnputs (350kvm), armering, primer och 140L färg kostade drygt 80.000 inkl.
 
K
X xLnT skrev:
Det lät väldigt dyrt.
Våra 6ton tunnputs (350kvm), armering, primer och 140L färg kostade drygt 80.000 inkl.
Var som sagt konsumentpriser jag kollat på baserat på . 25Kg säckar. Lär bli billigare med Silo.
 
K
A Ambrovink skrev:
priset på ställning är väldigt dyr såvida det inte ingick regntak etc i priset.
210 kvm borde ligga på ca 30 000-35 000 i Sthlm
Ringde till flera firmor dom låg alla väldigt nära 60k inkl moms, för 1 månads hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.