Jo att det krävs E-kort är jag med på. Men jag var intresserad av hur mycket man kan lasta på släpet när det dras med en "vanlig" personbil. Det lär ju inte gå att utnyttja släpets maxlast utan det blir bilens max dragvikt som styr. Men då jag inte vet vad Volvon får dra med E-kort samt vad släpet har för tjänstevikt så ställde jag frågan.

Med vår bil, en Skoda Superb, får jag dra 1800 kg med E-kort, kanske är likvärdigt för Volvon.
 
roli skrev:
Hur mycket får du lasta på ditt släp med Volvon som dragbil? Det borde väl vara Volvons max dragvikt som sätter gränsen eller.....

Går väl inte att utnyttja släpets max last?
Den gamla XC70n har ungefär 1800kg som maximal släpvagnsvikt så max lastvikt blir 1800kg-495kg (släpets tjänstevikt). För att ha någon praktiskt nytta av en släpvagn som diskuteras här behövs större bil. Jag drar sällan bakom volvon, har en Jeep jag använder till sådant, dragvikt 3500kg.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Bästa med ett 3000 släp är att nästan inga grannar kan låna det. ;)

Nu blev jag sugen på att byta till ett KSX...
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Frågan är hur många kärror man ska ta hem när man åker ner, kan man få med sig 4st? :D Dra 1, lasta på 3? ;)

Är det någon som har tagit med fler än 2 samtidigt här?
 
Ska du köpa från Tyskland kan jag rekommendera Blyss.de. Köpte en Blyss Atlas med ramper, lämmar vinsch och kapell från dem (liknande den blåa på den länkade sidan). 2800kg totalvikt/2000kg lastvikt. Flakstorlek 2 x 4 m och ett 2 m högt kapell. De var billigast med den utrusningen jag behövde. Tyvärr pratar inte alla där så bra engelska, men en av deras försäljare gör och han är mycket hjälpsam. Allt var klart när vi kom och tog bara någon timme att hämta ut släpen. Det enda jag skulle göra annorlunda om jag skulle köpa igen:
- Köp 3500kg varianten. Med ett så stort släp är det lätt att få övervikt även om man får lasta 2 ton. Tomvikten på ett 2800kg och ett 3500kg är detsamma.
- 4 meter är för kort för att köra bilar. Jag får plocka bort kapell och lemmar. Skulle satsa på en 5 meters istället.
- Rakt kapell är bra när man lastar, men ett riktigt vindfång när man kör. Satsa på ett med vinklad framstam. Mycket trevligare att köra med.
Ändringarna ovan skulle bara kosta någon tusenlapp extra, men göra släpen mycket mer användbar… Blyss svenska återförsäljare är dock riktigt värdelös och jag rekommenderar att kontakta företaget direkt i Tyskland.

http://www.blyss.de/produkte/anhanger/fahrzeugtransporter/strongatlasstrong-universaltransporter
 
Bucket skrev:
Frågan är hur många kärror man ska ta hem när man åker ner, kan man få med sig 4st? :D Dra 1, lasta på 3? ;)

Är det någon som har tagit med fler än 2 samtidigt här?
Om du tar olika storlekar går det säkert bra. Såg en som drog en stor och hade två små lastade.

Enda kruxet är att mindre vagnar är inte lika bra marginaler på som stora. Nästan så att du knappt tjänar något på ett 1200-1500kg släp efter besiktning mm.
 
Henrik Skoglundh skrev:
Tjenare!

Jag är på jakt efter ett rejält släp av god kvalité, har tittat i importera från Tyskland tråden och är inte emot att åka och hämta, men det vore ju smidigare att slippa.
Min kravlista ser ut ungefär såhär:
Totalvikt 3000kg
Lastvikt runt 2500kg
Flakyta ca 400x180cm
Större hjul än 10" (vill ha dubbdäck)
Möjlighet att köpa ramper
Avtagbara lämmar
Hjulen under givetvis

Har ni några tips? Ramper är rätt viktigt..
Har kollat runt en del men det finns mycket att välja på!
Dubbdäck kan bli ett problem. 12" finns knappt några dubbade för och 13" tar inte de större vagnarna.
 
Köpte ett Ifor för 3 år sedan, inga problem med det.

Bra att tänka på vinterdäcken, 13" finns men kostar, mindre är nog värre.

Mitt tips är att köra lite tyngre släp för att slippa all aluminium. Om du använder släpet mycket eller till maskiner är snart allt "skevt". Alu klarar inte mkt. Därav köpte vi Ifor Williams, det var stål rakt igenom.
 
Lyfter tråden med frågor om liknande släp som TS var ute efter:

3500 kg totalvikt
>5m * >2m flak
Tilt (ej tipp med stor vinkel för jord- och grusmassor)
3 axlar ser rejält ut

Ska ha det främst till att köra bilar på. Men tycker dessa med flak verkar bättre än rena bilsläp, då det är skönt med helt täckt botten och dessutom är det bra att kunna ha den som vanlig kärra och frakta annat på ibland.

Har hittat följande 3 kandidater genom sökningar på blocket

Ifor Williams TB 5521-353
86 000:-
Lastvikt 2620 kg enligt blocketannons
+Har bladfjädring
+Läst flera gånger att dessa beskrivs som rejäla
+Någonstans stod det att dessa tippar bättre än andra, vid dragstången istället för vid sista axeln
Finns både Knott och Al-Ko i reservdelskatalogen på hemsidan vet inte vad nämnda släpet har
-Bara 10" fälgar
t ex
https://www.blocket.se/orebro/Ifor_Williams_TB_5521_353_50854686.htm?ca=11&w=3

Variant 3500 U5
69 000:-
Lastvikt 2600 kg enligt en blocketannons, 2540 enligt en annan blocketannons
13" fälgar
+Bäst pris av de 3
Har Knott drag och Al-Ko vinsch har jag sett på bilder, vet ej vilka axlar.
t ex
https://www.blocket.se/ostergotland/Unislap_Variant_3500_U5_3_axlad_3500kg_68029362.htm?sa=1

Westbay Multitransport Adam
84 000:-
Lastvikt 2640 kg enligt blocketannons
10" eller 13"
Står att dom har Al-Ko axlar
- En annan här där jag bor har ett sådant, inte så roligt att ha lika, men är det överlägset bäst får det gå ändå
- En traktor- och gräsklipparaffär (stora åkgräsklippare) jag pratade med som hade ett nytt och ett gammalt Westbay-släp som jag tror var av den här modellen sa att det nya var vekare än det gamla
t ex
https://www.blocket.se/kalmar/Multitransport_ADAM_5200x2100_mm_3500_kg_66201853.htm?sa=1

Visst måste 13" fälgar vara bättre än 10"?
Att det är olika lastvikter på samma modell av Variants släp enligt olika blocketannonser, kan det bero på att man registreringsbesiktat med eller utan lämmar?
Vet någon vilka axlar Ifor Williams och Variant har?
Är Al-Ko bättre än Knott?
Vilket av de 3 rekommenderas?
Finns det släp från andra tillverkare med samma egenskaper?

MVH
Gustav
 
Mitt Ansem-släp har börjat få riktigt dålig påskjutsbroms, dvs det slår "metall mot metall" om jag har tung last och bromsar mer än ytterst försiktigt.

Någon av er som vet vilken teknik det handlar om för att åtgjärda? Gas, olja, luft ? Kan man fylla på eller är det bara att köpa ny del som gäller?
 
M martinradbo skrev:
Mitt Ansem-släp har börjat få riktigt dålig påskjutsbroms, dvs det slår "metall mot metall" om jag har tung last och bromsar mer än ytterst försiktigt.

Någon av er som vet vilken teknik det handlar om för att åtgjärda? Gas, olja, luft ? Kan man fylla på eller är det bara att köpa ny del som gäller?
Jag skapade en ny tråd istället, här: https://www.byggahus.se/forum/threads/atgaerda-paskjutsbroms-pa-slaep-ansem.328937/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.